Prawie 9 na 10 pracowników wróci do siedzib firm. Pracodawcy w Polsce nie chcą kontynuować pracy zdalnej

Polscy przedsiębiorcy nie zamierzają kontynuować modelu pracy zdalnej i deklarują, że 88% pracowników wróci do wykonywania zadań w siedzibie firmy. Propozycję pracy w modelu hybrydowym otrzyma tylko 9 proc. kadry, przy czym zaledwie 5 proc. z tej grupy będzie miało możliwość realizowania obowiązków poza organizacją przez większą część tygodnia. Wynika to przede wszystkim z obaw o dobre samopoczucie pracowników oraz jakość współpracy w zdalnych zespołach.

Prawie co czwarty pracodawca w Polsce boi się, że wykonywanie zadań poza biurem niekorzystnie wpływa na samopoczucie pracowników (źródło: raport "Niedobór talentów" ManpowerGroup). Co piątego martwi jakość współpracy w zespołach zdalnych. Obawy firm dotyczą również spadku produktywności (18 proc.) i innowacyjności (2 proc.) oraz kultury organizacyjnej (2 proc.). 22 proc. przedsiębiorców nie zgłasza niepokoju związanego z pracą poza siedzibą firmy.

- Okres pandemii zapoczątkował rewolucję w podejściu pracodawców do pracy zdalnej i wymusił dużą elastyczność w tym zakresie. Wiele firm zdecydowało się na wprowadzenie zdalnego modelu wykonywania obowiązków na stanowiskach, na których było to możliwe. Celem tych działań było zadbanie o bezpieczeństwo pracowników i zapewnienie ciągłości biznesu. Teraz jednak coraz więcej organizacji powraca do tradycyjnego modelu wykonywania pracy z siedziby firmy. Motywacje bywają różne, najczęściej są związane z wyzwaniami w obszarze zdalnego zarządzania zespołami i długotrwałego utrzymania wysokiej efektywności. Nierzadko wynikają też z potrzeby zintegrowania pracowników z firmą. Wielu pracodawców obserwuje, że długofalowa praca zdalna i odosobnienie zatrudnionych osób spowodowały pogorszenie samopoczucia kadr oraz negatywnie wpłynęły na współpracę i produktywność w zespołach - zauważa Katarzyna Pączkowska, dyrektor ds. rekrutacji stałej w Manpower.

Reklama

Przedsiębiorcy zwracają również uwagę, że ze względu na charakter wykonywanych zadań wiele funkcji nie może być realizowanych poza miejscem pracy. Blisko 8 na 10 pracodawców w Polsce twierdzi, że codziennej obecności w firmie wymaga większość (76-100 proc.) stanowisk w ich organizacji. 13 proc. stwierdza, że jest to konieczne w przypadku ponad połowy miejsc pracy (51-75 proc.). Zaledwie 1 proc. deklaruje, że w organizacji nie ma funkcji, obligujących zatrudnione osoby do przychodzenia do siedziby firmy każdego dnia.

CZYTAJ: Tokio 2020. Kiedy startują Polacy? 

Pracodawcy chcą jednak uelastyczniać stanowiska, które wymagają codziennego pojawiania się w miejscu pracy. W jaki sposób zamierzają osiągnąć ten cel? Przede wszystkim poprzez wprowadzenie elastycznych godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy. Takie rozwiązanie chce zaproponować pracownikom w przyszłości 39 proc. przedsiębiorców. Plany organizacji obejmują też połączenie pracy zdalnej z wykonywaniem zadań w siedzibie firmy (33 proc.), wprowadzenie elastycznych godzin pracy (15 proc.), wybór miejsca pracy (12 proc.) i podział stanowiska pomiędzy kilka osób (5 proc.). Aż 42 proc. w ogóle nie widzi możliwości uelastycznienia tych ról.

- Pracownicy oczekują od pracodawców dużej elastyczności w zakresie wyboru modelu, miejsca czy godzin pracy. Bardzo zależy im na stabilności zatrudnienia, przy jednoczesnym zachowaniu balansu pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Kadra nie chce utracić uzyskanej w czasie pandemii elastyczności. Kompromisem wydaje się wprowadzanie lub utrzymanie na szerszą skalę hybrydowego modelu pracy. Kluczowe jest również dokładne zbadanie oczekiwań i potrzeb pracowników oraz odpowiadanie na nie - między innymi poprzez wprowadzanie elastycznych rozwiązań, a także dbałość o bezpieczeństwo zdrowotne i dobrostan psychiczny zatrudnionych osób. Kolejnym ważnym elementem jest stały rozwój pracowników w zakresie kompetencji miękkich i twardych, tak żeby mogli sprostać dynamiczne zmieniającym się potrzebom rynku pracy - stwierdza Pączkowska. 

Ekspertka dodaje, że kandydaci pytani w trakcie procesów rekrutacyjnych o oczekiwania wobec pracodawców wyraźnie podkreślają potrzebę pracy zdalnej lub hybrydowej - zwłaszcza w przypadku stanowisk z obszaru IT, obsługi klienta czy sprzedaży i marketingu. - Często w przypadku braku takiej możliwości kandydaci nie decydują się na przyjęcie oferty pracy. Elastyczność pracodawcy staje się na obecnym rynku ważną przewagą konkurencyjną i może zapewnić szerszy dostęp do pożądanych talentów - podsumowuje Katarzyna Pączkowska.

Chęć sprowadzenia kadry do biur jest silna nie tylko wśród polskich, ale także zagranicznych pracodawców. Firmy globalnie przewidują, że 69 proc. zatrudnionych osób wróci do tradycyjnego modelu pracy. Wykonywanie zadań w pełni zdalnie będzie możliwe tylko w przypadku 6 proc. pracowników. Organizacje na świecie są jednak zdecydowanie bardziej otwarte na hybrydowy model pracy niż polscy pracodawcy. Możliwość naprzemiennego realizowania obowiązków w domu i w siedzibie firmy będzie miało 22 proc. pracowników - czyli ponad dwa razy więcej niż w kraju nad Wisłą.

Opr. KM

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: praca zdalna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »