Reklama

Raport: Tyle zarabia się w branży reklamowej

Średnio 39 tys. zł miesięcznie zarabia executive creative director w polskiej agencji reklamowej. Na jakie zarobki można liczyć na pozostałych stanowiskach?

Z "Raportu o wynagrodzeniach SAR 2012", opracowanego przez firmę IDEA! Management Konsulting na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, wynika, że względem 2011 roku obniżka lub stagnacja płac dotyczyła 75 proc. stanowisk w branży reklamowej. Średnia wysokość wynagrodzeń, zarówno gwarantowanych jak i całkowitych, spadła o 2,1 proc.

Reklama

Tegoroczne badanie płacowe określa rynkowe poziomy płac brutto dla 68 stanowisk w agencjach reklamowych oraz dla 41 różnych stanowisk w domach mediowych. W agencjach średnia wysokość nominalnych wynagrodzeń, zarówno gwarantowanych jak i całkowitych, spadła o 2,1 proc. w porównaniu z rokiem 2011. Dla stanowisk w domach mediowych odnotowano wzrost nominalnej płacy zasadniczej i płacy całkowitej, który wyniósł odpowiednio 3,9 proc. i 5,5 proc.

Przy uwzględnieniu faktu, iż od kwietnia 2011 roku do kwietnia 2012 roku średnioroczna stopa inflacji wyniosła 4,1 proc., należy odnotować, iż realne płace w sektorze reklamy spadają. W ciągu ostatnich 12 miesięcy realna wartość wynagrodzeń w agencjach reklamowych spadła średnio o 6,2 proc., zaś w domach mediowych płace zasadnicze spadły o 0,2 proc., a całkowite wzrosły o 1,4 proc.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Autorzy raportu podkreślają, że wyniki badania nie muszą oznaczać, iż poszczególni pracownicy w agencjach reklamowych zostali objęci obniżkami wynagrodzeń zasadniczych. Na pewno jednak spadły wartości premii, a nowo zatrudniani w ostatnich 12 miesiącach pracownicy przyjmują niższe stawki niż w poprzednich latach.

Najwyższe osiągane wartości indywidualnych wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych dla stanowisk branżowych (poza dyrektorem generalnym/CEO) dotyczą osób zatrudnionych na stanowiskach client services director, financial director w agencjach reklamowych oraz media (planning/buying) director, buying director dla domów mediowych.

Agencje reklamowe

Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w agencjach reklamowych (poza dyrektorem generalnym/CEO) jest executive creative director z średnią płacą całkowitą w wysokości 39 tys. zł miesięcznie. Financial director zarabia 26 tys. złotych miesięcznie.

Domy mediowe

Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w domach mediowych jest financial director z średnią płacą całkowitą w wysokości 24 tys. zł miesięcznie oraz media (planning/buying) director - również 24 tys. zł miesięcznie.

Wszystkie podawane wartości wynagrodzeń pracowników dotyczą wartości brutto - tak jak są one określane w umowach o pracę, czyli obejmują wynagrodzenie uzyskiwane "na rękę" przez pracownika, PIT i tę część składek na ZUS, które płaci pracownik.

Badanie wynagrodzeń obejmuje również oszacowanie wartości stawek cennikowych. Rozumiane są przez to stawki cennikowe dla danego stanowiska, prezentowane klientom agencji reklamowej lub domu mediowego na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu - jest to wartość za godzinę pracy wyrażona netto (bez VAT) w złotych i fakturowana przez firmę. Stawki godzinowe zawierają koszty pracownicze wraz ze wszystkimi należnymi podatkami i składkami ubezpieczeń społecznych ponoszonymi przez pracodawcę, wszelkie koszty stałe utrzymania firmy oraz na koniec zysk przedsiębiorstwa przed opodatkowaniem.

Dla 15 stanowisk, spośród objętych badaniem, aktualnie proponowane klientom stawki godzinowe wzrosły w porównaniu z rokiem 2011, dla 11 stanowisk spadły, zaś dla 10 pozostały bez zmian (analizę przeprowadzono dla wartości median stawek rynkowych).

Stawki godzinowe: Agencje reklamowe

Stawki godzinowe: Domy mediowe

W domach mediowych ustalono rynkowe poziomy stawek dla trzech stanowisk.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »