Samorządowcy mogą stracić emerytury

Od nowego roku obowiązuje nowa ustawa określająca m.in. sposób naboru, zatrudniania i uprawnień pracowników samorządowych.

To ważna zmiana m.in. dla pracowników mianowanych urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. Na podstawie obowiązujących do końca ubiegłego roku przepisów mogli przechodzić na wcześniejsze emerytury, mając 60 lat i legitymując się odpowiednim stażem ubezpieczeniowym.

Nowe warunki

Do końca grudnia 2008 r. prawo do otrzymania emerytury na pięć lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego mieli ci pracownicy, którzy spełniali warunki określone w art. 23 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.). Warunkiem przejścia na emeryturę było osiągnięcie przez pracownika określonego wieku (55 lat dla kobiety i 60 dla mężczyzny) i stażu (odpowiednio 20 i 25 lat). Musiał też uzyskać status pracownika mianowanego i stracić pracę w wyniku likwidacji lub reorganizacji.

Reklama

- Takie same uprawienia posiadały osoby, które nie ze swojej winy utraciły uprawnienia do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku - wyjaśnia Krzysztof Lange, radca prawny Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna.

Zwraca uwagę, że nowa ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458) nie zawiera przepisów dotyczących uprawnień emerytalnych pracowników samorządowych ani przepisów przejściowych w tym zakresie.

- Brak takich przepisów określających zasady przechodzenia na wcześniejsze emerytury faktycznie jest problemem - mówi prof. Herbert Izdebski, ekspert prawa administracyjnego z Uniwersytetu Warszawskiego.

Profesor Hubert Izdebski zwraca uwagę, że przypadki zapisane w art. 23 poprzedniej ustawy zostały powtórzone w przepisie przejściowym (art. 55). Jednak ustawa nie stosuje ich wobec osób przechodzących na wcześniejsze emerytury, ale wyłącznie wobec osób zwalnianych z pracy.

Niepełna ochrona

Małgorzata Hasiewicz, radca prawny z Wrocławia specjalizujący się z prawie samorządowym, zwraca uwagę, że w obecnie obowiązującej ustawie w przepisach przejściowych ochronie podlegają wyłącznie pracownicy mianowani. Na swoim dotychczasowym stanowisku będą mogli pozostać do 1 stycznia 2012 r., kiedy to ich mianowanie zostanie przekształcone w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas określony.

Jakiego przepisu nie już w nowej Ustawie ? W jakiej sytuacji prawnej są w tej chwili pracownicy samorządowi, którym po spełnieniu warunku wiekowego, zgodnie z ogólnymi zasadami, przysługiwało prawo do wcześniejszej emerytury, nawet jeśli warunki stażowe skończą po 2008 roku ?

Bożena Wiktorowska - Więcej: Gazeta Prawna 28.01.2009 (19) - str.6

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »