Zmiany w zakresie statusu pracowników służb zatrudnienia
15 października 2013 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano pakiet rozporządzeń dotyczących pracowników służb zatrudnienia. Zmiany polegają przede wszystkim na redukcji ilości stopni zawodowych w obrębie stanowisk oraz na modyfikacji zasad przyznawania dodatku do wynagrodzenia.
Jak informowaliśmy wcześniej, skutkiem ustawy deregulacyjnej (tj. ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz.U. poz. 829)) jest konieczność dokonania zmian w zakresie wymogów kwalifikacyjnych dotyczących pracowników służb zatrudnienia. Ta zmiana pociąga z kolei za sobą konieczność uporządkowania przepisów regulujących wysokość wynagrodzeń. Prace nad wspomnianymi zmianami uległy już zakończeniu i w Dzienniku Ustaw z 15 października opublikowano pakiet rozporządzeń dotyczących statusu pracowników służb zatrudnienia.
Nowe przepisy to:
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 października 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1220),
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 października 2013 r. w sprawie dodatku do wynagrodzenia dla pracowników publicznych służb zatrudnienia (Dz.U. z 2013 r., poz. 1219),
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 września 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2013 r., poz. 1218).
Jako że niektóre stanowiska występowały zarówno w jednostkach samorządowych jak i jednostkach państwowych, zmian dokonano równolegle w dwóch rozporządzeniach, tj. rozporządzeniu w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych oraz rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Najważniejszym skutkiem zmian jest redukcja ilości stopni zawodowych w obrębie danego stanowiska pracy. W obrębie poszczególnych stanowisk pracy będą istnieć po 2 stopnie zawodowe - w miejsce dotychczasowych 3 bądź 4 stopni zawodowych. Zmiany dotyczą następujących stanowisk w jednostkach samorządowych i państwowych:
- doradca zawodowy (pozostawiono stopień doradcy zawodowego oraz doradcy zawodowego-stażysty; skreślono doradcę zawodowego I stopnia i doradcę zawodowego II stopnia),
- pośrednik pracy (pozostawiono stopień pośrednika pracy pośrednika pracy -stażysty; skreślono pośrednika pracy I stopnia i pośrednika pracy II stopnia),
- specjalista ds. programów (pozostawiono stopień specjalisty ds. programów oraz specjalisty ds. programów - stażysty; skreślono samodzielnego specjalistę ds. programów),
- specjalista ds. rozwoju zawodowego (pozostawiono stopień specjalisty ds. rozwoju zawodowego oraz specjalisty ds. rozwoju zawodowego - stażysty; skreślono starszego specjalistę ds. rozwoju zawodowego oraz samodzielnego specjalistę ds. rozwoju zawodowego),
- lider klubu pracy (pozostawiono stopień lidera klubu pracy oraz lidera klubu pracy - stażysty; skreślono starszego lidera klubu pracy).
Ponadto, w rozporządzeniu dotyczącym jednostek samorządowych określono wymogi kwalifikacyjne dla doradcy EURES i asystenta EURES. W poprzednim stanie prawnym, w zakresie kwalifikacji tych osób znajdowało się odesłanie do przepisów odrębnych.
Większa część przepisów przejściowych została sformułowana identyczne dla jednostek samorządowych i państwowych. Tak więc:
- z dniem wejścia w życie rozporządzenia doradca zawodowy II stopnia oraz doradca zawodowy I stopnia stają się doradcą zawodowym w rozumieniu nowych przepisów z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia,
- z dniem wejścia w życie rozporządzenia pośrednik pracy II stopnia oraz pośrednik pracy I stopnia stają się pośrednikiem pracy w rozumieniu nowych przepisów z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia,
- z dniem wejścia w życie rozporządzenia samodzielny specjalista do spraw programów staje się specjalistą do spraw programów w rozumieniu nowych przepisów z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia,
- z dniem wejścia w życie rozporządzenia samodzielny specjalista do spraw rozwoju zawodowego staje się specjalistą do spraw rozwoju zawodowego w rozumieniu nowych przepisów z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia,
- z dniem wejścia w życie rozporządzenia starszy lider klubu pracy staje się liderem klubu pracy w rozumieniu nowych przepisów z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia.
Ponadto, nadal na swoich stanowiskach mogą być zatrudniani pracownicy publicznych służb zatrudnienia oraz Ochotniczych Hufców Pracy, którzy w dniu wejścia w życie nowych przepisów nie spełniali wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych dla ich stanowisk.
Zmianie ulegają również zasady przyznawania dodatku do wynagrodzenia pracownikom publicznych służb zatrudnienia. Najważniejsze zmiany to:
- ujednolicenie maksymalnej wysokości dodatku dla wszystkich rodzajów stanowisk objętych rozporządzeniem; po zmianach wysokość ta wyniesie 600 zł, podczas gdy w dotychczasowym stanie prawnym stosowano zróżnicowanie od 500 do 700 zł,
- określenie zasad przyznawania dodatku w sytuacji nieobecności pracownika w okresie dokonywania oceny,
- dodanie czwartego kryterium oceny jakości pracy (tj. samodzielność i doświadczenie w wykonywaniu zadań na zajmowanym stanowisku),
- wprowadzenie możliwości rezygnacji z rozmowy poprzedzającej ocenę w przypadkach nieobecności pracownika spowodowanej wykonywaniem czynności służbowych na polecenie przełożonego, przebywaniem na urlopie wypoczynkowym, na urlopie szkoleniowym lub zwolnieniem z całości lub części dnia pracy w związku z doskonaleniem kwalifikacji zawodowych w dniu zaplanowanej rozmowy; warunkiem rezygnacji z rozmowy jest uzyskanie pisemnej zgody swojego przełożonego oraz pracownika, którego praca jest oceniana).
Wszystkie omówione wyżej zmiany wchodzą w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia rozporządzeń, tj. od 23 października 2013 r.
Jakub Ziarno