Badania konsumenckie kluczem do sukcesu. "Bez nich zostaje nam tylko intuicja"

Partnerem publikacji jest organizator rankingu Best Brands Awards - niezależna grupa komunikacyjna Group One

Każdego dnia konsumenci dokonują dziesiątek tysięcy interakcji z firmami. Odwiedzają sklepy, zaglądają na strony internetowe, piszą wiadomości na portalach społecznościowych, oglądają reklamy, czytają newslettery. Od tego w dużej mierze zależy percepcja danej marki, lojalność klienta wobec niej czy chęć polecenia znajomym bądź rodzinie. Równie ważna jest jednak analiza rynku, potrzeb użytkowników oraz mechanizmów, które je kreują. Tutaj z pomocą przychodzą badania konsumenckie, które z roku na rok nabierają coraz większego znaczenia.

Reklama

- Badania konsumenckie obiektywizują definicję sytuacji, w której znajduje się marka i umożliwiają precyzyjne opisanie i zrozumienie wyzwań, które przed nią stoją. Bez tego możemy opierać się tylko na intuicji - tłumaczy Rafał Wachnik, Chief Strategy Officer w Value Media, jednej ze spółek Group One organizującej ranking Best Brands w Polsce.

Cenny głos przeciętnego Kowalskiego

Dziś konsumenci są w coraz większym stopniu świadomi swoich potrzeb oraz oczekiwań względem wybieranych produktów bądź usług. Ich głos stał się tyleż ważny, co słyszalny. Marki, aby przetrwać, muszą się w niego wsłuchiwać. Trafne odczytanie trendów i zdiagnozowanie wymagań konsumentów przekłada się następnie na strategię i kierunki rozwoju marki.

Opinia konsumentów odgrywa decydującą rolę w badaniu Best Brand, którego metodologię opracował niezależny instytut GfK. Siła marki mierzona jest na podstawie dwóch wskaźników: "Share of Wallet" oraz "Share of Soul". W pierwszym z nich kluczowe znaczenie ma rzeczywisty sukces rynkowy, w drugim - atrakcyjność marki w oczach konsumentów. Czas trwania badania uzależniony jest od wielkości rynku, ale najczęściej odbywa się pod koniec roku i trwa od dwóch do czterech tygodni.

Zrównoważony rozwój i omnichannel

Konsumenci już nie tylko stają się coraz bardziej świadomi, ale jednocześnie przykładają sporą wagę do uczciwości i transparentności wybieranych przez siebie firm. Spore zainteresowanie budzi także działanie marek na rzecz ochrony środowiska. Ślad węglowy, pochodzenie surowców, skład produktu to kwestie, które interesują wielu. Trend ten można zaobserwować pośród różnych grup wiekowych, jednak najsilniejszy jest zwłaszcza w przypadku najmłodszych klientów, spędzających mnóstwo czasu w mediach społecznościowych.

Obecnie marki walczą o klienta starając się być tam, gdzie on jest. Chodzi o docieranie do konsumentów różnymi kanałami sprzedaży i budowanie spójnych doświadczeń z każdym z nich - zarówno online jak i offline. Zdaniem ekspertów omnichannel to otaczająca nas rzeczywistość, do której trzeba się dostosować, aby nie wypaść z rynku. Jak wynika bowiem z raportu "Świadomy Konsument" stworzonego przez Accenture, w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie blisko 70 proc. konsumentów skorzystało zarówno ze sklepów internetowych, jak i galerii handlowych.

Zdobyte dzięki badaniu informacje dają szansę na podejmowanie możliwie najtrafniejszych decyzji biznesowych i zbudowanie rynkowego sukcesu. To także możliwość wyznaczenia konkretnego celu, do którego warto dążyć. Reprezentatywność, wiarygodność i aktualność badań pozwala na zdobycie cennych informacji o tym, czego dziś oczekują i co doceniają konsumenci. Co więcej - wprost od nich. A dziś prawdziwa potęga tkwi właśnie w informacji.

Partnerem publikacji jest organizator rankingu Best Brands Awards - niezależna grupa komunikacyjna Group One

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »