Czy technologie już wkrótce zmienią nasze życie nie do poznania? Warto się przygotować

„Prognozowanie jest trudne. Zwłaszcza wówczas, gdy dotyczy przyszłości” – miał powiedzieć Niels Bohr, duński fizyk i laureat Nagrody Nobla. Dokładnie z tego powodu najwybitniejsi naukowcy niechętnie wypowiadają się na temat tego, co mogą przynieść nadchodzące lata. Jednego możemy być jednak pewni: nasze życie w krótkim czasie bardzo mocno się zmieni.

Wynalezienie i zbudowanie komputera, lądowanie człowieka na Księżycu, powstanie sztucznej inteligencji, kwantowa teleportacja pojedynczego fotonu - trudno zaprzeczyć, że rozwój na przestrzeni kilku ostatnich dekad nabrał niewyobrażalnej i niespotykanej nigdy wcześniej prędkości. Aby utwierdzić się w tym przekonaniu, nie trzeba zresztą śledzić najgłośniejszych naukowych dokonań i odkryć - wystarczy szybka rozmowa z ChatGPT. To jeden z tych przykładów, gdy technologia, do niedawna obecna głównie w filmach sci-fi, przebiła się do naszego codziennego życia. Już zatem sam fakt, iż sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe traktowana są poważnie nie tylko przez popkulturę, ale również świat naukowy, pozostaje więcej niż znamienny.

Reklama

Sztuczna inteligencja: szanse i zagrożenia

AI to, najprościej rzecz ujmując, zdolność maszyn oraz systemów do "naśladowania" ludzkich umiejętności. W dużym uproszczeniu polega na tym, iż komputery, z pomocą różnego rodzaju czujników, sensorów i kamer, zbierają informacje, a następnie błyskawicznie przetwarzają je i... działają.

AI, co nie pozostaje bez znaczenia, spotyka się z ogromnym zainteresowaniem ludzi, którzy nie są fachowcami w tej dziedzinie. Dość powiedzieć, iż ze wspomnianego już ChatGPT w ciągu ledwie pięciu pierwszych dni skorzystało... milion użytkowników. Po dwóch miesiącach - ponad 100 mln.

Wszak: "Prognozowanie jest trudne. Zwłaszcza wówczas, gdy dotyczy przyszłości".

- W branży marketingowej już od dawna wiele obszarów codziennej pracy było zautomatyzowanych. AI wkracza jednak obecnie w te kreatywne, które były dotychczas zarezerwowane dla człowieka. Generuje obrazy, grafiki i dźwięki, zastępując całe procesy twórcze. To nie tylko szanse, ale i wyzwania, bo to, co może spowodować wielki rozwój technologiczny, może przynieść też ogromną stagnację kulturową. Państwa, rządy i firmy nie są jeszcze na to gotowe - także z perspektywy prawnej i społecznej - zauważa Tomasz Przeździecki, CEO spółki Game Changer, która na co dzień dostarcza rozwiązania z obszarów metaverse, esport, gaming, NFT, crypto i AI.

Nie tylko ChatGPT

AI to oczywiście nie tylko ChatGPT, choć bez wątpienia to najbardziej medialny przykład. Nawigacja, robotyka, marketing, medycyna - AI znajduje swoje praktyczne zastosowanie na wielu różnych polach. Ale też w innych miejscach, w których człowiek radzi sobie słabo lub nie radzi sobie w ogóle (m.in. analiza danych, modelowanie matematyczne, prognozowanie i odkrywanie ukrytych wzorców). Co więcej, stanowi odpowiedź na braki kadrowe i mocno ograniczony dostęp do fachowców. Przykład? Radiologia.

Wiele wskazuje na to, iż postępujący rozwój technologiczny zepchnie na margines zawody administracyjne, sekretarskie czy analityczne. Przede wszystkim chodzi więc o stanowiska, na których wykonuje się powtarzalne czynności. Dodać do tego można także banki zdjęć stockowych - sztuczna inteligencja już dziś świetnie radzi sobie z generowaniem zdjęć.

- Teraz, aby być dobrym malarzem, artystą, czy fotografem trzeba poświęcić bardzo wiele. W świecie sztuki udaje się przebić garstce z przykładowo 100 tys. osób, które z tworzeniem wiążą swoją przyszłość. W momencie gdy AI pokazuje, że może zastąpić całą resztę przeciętnych twórców, to zamiast setek tysięcy osób, które będą chciały zająć się sztuką, pozostanie jeden na 10. Zaczniemy wycofywać się z rywalizacji ze sztuczną inteligencją, która szybciej nabywa nowe umiejętności i jest bardziej efektywna. Zatem możemy przewidywać duży spadek jakości w dziedzinach artystycznych, bo dobry artysta spośród dziesiątek tysięcy jest wybitny, a ten nawet najlepszy z 1000 osób, może okazać się po prostu dobry - zauważa Przeździecki.

Metaverse: słowo, które będziemy odmieniać przez wszystkie przypadki

Kolejnym globalnym trendem, który już dziś kształtuje naszą przyszłość, jest metaverse. To nowe, cyfrowe światy, powstające na naszych oczach i oferujące nieznane wcześniej możliwości. Przykład? Choćby wykorzystanie metaverse do badań naukowych i eksploracji wirtualnych środowisk (kosmosu, mikroświata, miejsc historycznych i innych). Część fachowców właśnie w metaversum upatruje przyszłość świata biznesu i finansów. Dość powiedzieć, iż w Szwajcarii można już opłacać podatki za pomocą kryptowalut... Następny krok? Być może wkład własny na zakup mieszkania?

Dlatego Metaverse z perspektywy wizji jeszcze nie istnieje pomimo tego, że wraz z rozwojem technologii blockchain oraz tokenów nastała era WEB 3.0, która do read-write, dodaje own, czyli posiadanie wartości cyfrowych, wirtualnych. Jest jednak bardzo duża chęć wykorzystania nowych technologii i ich możliwości, a to jest ten moment, aby już stawiać pierwsze kroki - komentuje ekspert.

Pierwsze odważne kroki w metaversum stawiają już takie firmy jak: Louis Vuitton, Gucci, Nike, Coca-Cola czy Bank ING, które  już  rozpoczęły sprzedaż w wirtualnym świecie. Wniosek? "Lustrzany świat" może okazać się przyszłością biznesu. Za tym tokiem rozumowania idą konkretne szacunki: gospodarka metaverse do 2030 roku może być warta 13 bilionów dolarów. Czy tak będzie w (nomen omen) rzeczywistości? Cóż, wróćmy do słów Nielsa Bohra...

Zagadnienia sztucznej inteligencji oraz metaverse pokazują jednak, jak dynamicznie rozwija się technologia. Choć nadążanie za tym jest niezwykle trudne (o ile w ogóle możliwe), warto podejmować próby diagnozowania trendów - to nasza najlepsza szansa na przygotowanie się na to, co przyniesie przyszłość.

Gra o przyszłość

Zwłaszcza że tendencje wyłaniają się dość wyraźnie, a szansę na ich odczytanie daje choćby badanie niezależnego instytutu badań GfK. Realizowane jest na potrzeby rankingu najsilniejszych marek na polskim rynku Best Brand Poland i odbywa się za pomocą dwóch wskaźników. W jednym z nich ("Share of Wallet") kluczowe znaczenie ma rzeczywisty sukces rynkowy marek. A działające na całym świecie korporacje stanowią wiarygodny barometr trendów, które mogą obowiązywać w przyszłości.

Jedna  z sześciu kategorii badania zrealizowanego na początku 2023 r. dotyczyła technologii zmieniających życie. W kategorii "Life Changing Technology Best Brand" konsumenci wyróżnili między innymi takie marki jak: Allegro, Apple, Blik, Dyson, Glovo, InPost, JBL, Netflix, Pyszne.pl i Samsung. Nagrodę główną, czyli Oskara Marketingu podczas gali Best Brands Awards 2023, 18 maja odebrał InPost, który zrewolucjonizował proces zamówień online i odbiorów zakupów, wprowadzając do użytku codziennego technologię, która pierwotnie musiała upaść. Wróciła z impetem w czasie, kiedy użytkownik był już gotowy. Bo technologia zawsze musi paść na podatny grunt, czyli trafić na czasy, w których jej wartość w życiu człowieka będzie namacalna.

- Rynek technologiczny, w zakresie rozwoju AI obecnie pędzi i to bardzo szybko. Sztuczna Inteligencja oraz Metaverse z każdym rokiem wywierają coraz większy wpływ na świat biznesu, a ich dynamiczny rozwój powoduje powstanie coraz to nowszych trendów, które mają ogromne przełożenie nie tylko na działania stricte marketingowe, ale przede wszystkim na biznes reklamodawców i pracę agencji mediowych. Bez względu na branże, przedsiębiorstwa będą coraz chętniej korzystać z rozwiązań, które w bezpośredni sposób mogą wpłynąć na efektywność oraz efektowność pracy ich organizacji, a także na lepsze dopasowanie komunikacji czy produktu do oczekiwań swoich konsumentów. W tym zakresie oferowane przez AI rozwiązania mogą być idealnym kierunkiem prowadzonych działań już teraz, a także w przyszłości - podsumowuje Przeździecki.

Co przyniesie przyszłość? Nad tym głowią się najwybitniejsze umysły naszych czasów i... nie są w stanie udzielić zadowalających odpowiedzi. Trudno jednak nie zgodzić się w jednej kwestii: największe wrażenie robi rozwój AI. Telefoniczne rozmowy, pisanie maili, generowanie obrazów... Już dziś często trudno nam zgadnąć, czy prosty artykuł, który właśnie przeczytaliśmy, został stworzony przez człowieka czy maszynę. Jak choćby ten, którego lekturę masz już za sobą...

materiał promocyjny
materiały promocyjne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »