Omnichannel: skuteczne łączenie kanałów sprzedaży
Podczas gali Best Brands Awards, która po raz pierwszy w historii odbyła się w Polsce, wręczono nagrody dla najlepszych marek. W kategorii Best Omnichannel Brand triumfowała sieć sklepów Media Expert, która w opinii konsumentów najlepiej dopasowała swoje usługi oraz komunikację do funkcjonowania zarówno w przestrzeni online, jak i offline. – Marki, których priorytetem będzie dążenie do dojrzałości cyfrowej, postawią na budowanie zwinnych zespołów i współpracę z agnostycznymi technologicznie partnerami – komentuje Joanna Czekaj, managing director w SalesTube (Group One).
Podczas gali Best Brands Awards w Centrum Praskim Koneser nagrodzono najsilniejsze zdaniem konsumentów marki na polskim rynku. Laureaci zostali wyłonieni w pięciu kategoriach, odzwierciedlających aktualne obszary zainteresowań współczesnych klientów i odbiorców usług. Triumfowały takie marki, jak Samsung (Best Overall Brand), Biedronka (Best Polish Brand), Bosch (Best Sustainable Brand) czy Allegro (Best Customer Centricity Brand). Natomiast nagroda w kategorii Best Omnichannel Brand trafiła do sieci sklepów z elektroniką Media Expert.
O sukcesie Media Expert zadecydowało skuteczne docieranie do konsumentów różnymi kanałami sprzedaży przy jednoczesnym budowaniu spójnych doświadczeń z każdym z nich z osobna. Dlaczego w dzisiejszej rzeczywistości ma to ogromne znaczenie? Ponieważ marki walczą o klienta starając się być tam, gdzie on.
- Automatyzacja działań marketingowych, pozyskiwanie danych ze wszystkich kanałów sprzedaży, ich segmentacja i analityka z wykorzystaniem technologii pozwalają w pełni zrozumieć ścieżki zakupowe użytkowników, przewidywać ich preferencje i komunikować się z nimi tak, aby minimalizować koszty pozyskania sprzedaży - dodaje Czekaj.
Omnichannel to otaczająca nas rzeczywistość, do której należy się dostosować - a konsumenci coraz częściej korzystają z oferty sklepów internetowych. Dość powiedzieć, iż jeszcze przed pandemią e-commerce notował ogromny wzrost, lockdowny dodatkowo przyspieszyły jego rozwój, a przyzwyczajenia zostały z nami do dziś.
- Dobór adekwatnych do biznesowych potrzeb narzędzi martech i przygotowanie docelowej architektury rozwiązań wymaga jednak ciągle aktualizowanej znajomości tych narzędzi i gotowości na ich wdrożenie. Dlatego marki, których priorytetem będzie dążenie do dojrzałości cyfrowej, postawią na budowanie zwinnych zespołów i współpracę z agnostycznymi technologicznie partnerami - dodaje Joanna Czekaj.
Dopasowanie do potrzeb konsumentów, budowanie więzi z marką, odpowiedź na nieustannie zmieniające się potrzeby klientów to kluczowe zagadnienia w dzisiejszym świecie, mogące przesądzić o sukcesie bądź porażce danej marki. Różnorodność dostępnych na rynku produktów oraz usług sprawia, iż sprostanie zakupowym oczekiwaniom ludzi pozostaje niezwykle trudne. Zwycięzca w kategorii Omnichannel Brand musiał więc wykazać się zapewnieniem wysokiego poziomu customer experience na wielu polach.
- Największą wartością badania i rankingu Best Brands jest wiedza o tym, co konsumenci doceniają w komunikacji marek z nimi. Czy marka wie, czego potrzebują klienci, czy dopasowuje się do ich indywidualnych potrzeb i czy adekwatnie do nich buduje doświadczenia? Atrakcyjność i efektywność działań marek z obszaru customer experience i to, czy są tak samo dobre niezależnie od miejsca komunikacji i sprzedaży, może ocenić jedynie ich odbiorca - tłumaczy Joanna Czekaj.
Odpowiedź na to, czego potrzebują klienci, daje unikalna metodologia badania niezależnego instytutu badań konsumenckich GfK. Badanie odbywa się za pomocą dwóch wskaźników: "Share of Wallet" (rzeczywisty sukces rynkowy marki) oraz "Share of Soul" (atrakcyjność w oczach konsumentów).
Za organizację polskiej edycji Best Brands odpowiada Group One, największa niezależna grupa komunikacyjna w kraju, a partnerem merytorycznym badania jest GfK Polonia.