BrandMe CEO. Znamy laureatów VII edycji

Znamy wyniki VII edycji plebiscytu BrandMe CEO. Stefan Batory (Booksy), Jakub Dwernicki (cyber_Folks), Robert Maciąg (LSP Group), Artur Popko (Budimex) - to tegoroczni laureaci nagrody BrandMe CEO. W kategorii BrandFamily zwyciężyła rodzina Ptaszek z JMP Flowers, a w kategorii BrandWe (zespół) - Itaka. Po raz pierwszy przyznana została również nagroda Leading with The Heart. Jej laureatami zostali ambasador USA Mark Brzeziński oraz jego partnerka Olga Leonowicz.

Materiał powstał przy współpracy z BrandMe CEO. Interia jest partnerem wydarzenia

Autentyczne przywództwo i rola lidera to tak naprawdę wielka odpowiedzialność. Nie chodzi jedynie o kondycję finansową i pozycję rynkową firmy, ale też o miejsca pracy, zrównoważony rozwój i relacje społeczne. Ważni są ludzi - członkowie zespołów, a także przedstawiciele lokalnej społeczności.

Istniejący od 2018 r. plebiscyt BrandMe CEO to element szerszej inicjatywy pod tą samą nazwą, której głównymi zadaniami są promocja dobrych praktyk w biznesie i innowacyjnych modeli zarządzania. Organizowane są spotkania, branżowe round tables, a także doroczna Gala i Spotkanie Liderów.

Reklama

Plebiscyt nie jest rankingiem prezesów i właścicieli firm. Nigdy nie chodzi o konkretne miejsce - te są równorzędne. To swoista mapa najbardziej autentycznych liderów, działających w oparciu o różne style przywództwa.

Jego wyjątkowość polega na tym, że nagrody przyznaje niezależna Kapituła. Jej skład w każdym roku się zmienia. Zawsze zasiadają w niej laureaci poprzedniej edycji, partnerzy z PwC, przedstawiciele świata nauki, biznesu  i mediów. W 2024 r. w skład Kapituły wchodziło 25 osób.

2 października poznaliśmy nazwiska tegorocznych laureatów - w czterech kategoriach.

BrandMe CEO

Kapituła poszukiwała liderów na miarę XXI wieku, którzy nie tylko stosują innowacyjne modele zarządzania, ale potrafią zarazić współpracowników swoją pasją i wizją. Nie kierują się wyłącznie zyskiem, otwarcie się komunikują, a także jednoczą innych wokół realizowanych przez siebie celów. Chcą pozytywnie oddziaływać na świat, a otwarty umysł i umiejętność podejmowania decyzji we właściwym momencie są ich znakiem rozpoznawczym.

Stefan Batory, CEO i współzałożyciel Booksy

Stefan Batory z wykształcenia jest matematykiem, a prywatnie pasjonatem sportu. Jest jednym z najbardziej doświadczonych polskich przedsiębiorców sektora nowych technologii. Pochodzi z Kolbuszowej, pracuje w Dolinie Krzemowej. Jest współtwórcą Booksy, aplikacji do rezerwacji wizyt. Spółkę stworzył wspólnie z Konradem Howardem. Za pośrednictwem aplikacji można umówić się do fryzjera, barbera, kosmetyczki, dietetyka, banku, a nawet do stomatologa czy psychoterapeuty.

Booksy ma już 38 mln użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród aplikacji do umawiania wizyt (w AppStore i w Google Play). Działa nie tylko w USA, lecz także w 11 innych krajach. Zatrudnia 750 osób. Ale Booksy, choć najważniejszy, to nie jedyny biznes Stefana Batorego. Wcześniej stworzył aplikację iTaxi do zamawiania taksówek. Gdy jednak powstało Booksy, zdecydował się wszystkie siły skupić na tym rozwiązaniu i sprzedał iTaxi.

W opinii Kapituły Stefan Batory jest przykładem przedsiębiorcy, który wie, jak uczyć się na własnych błędach biznesowych i jak następnie skutecznie je naprawiać. Tak było w przypadku samego Booksy na początku pandemii i w kolejnych latach.

Kariera Stefana Batorego pokazuje, że w biznesie nie można się poddawać. W swoim życiu wielokrotnie usłyszał "nie" od potencjalnych inwestorów, wiele razy był odsyłany z kwitkiem. Ale nigdy się poddał, co dzisiaj mocno procentuje.

Jakub Dwernicki, założyciel i CEO spółki cyber_Folks

Początkowo marzył o tym, by budować hotele, dzisiaj specjalizuje się w nowych technologiach. Jakub Dwernicki jest założycielem i CEO spółki cyber_Folks, holdingu notowanego na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Firma zajmuje się dostarczaniem cyfrowych produktów - oprócz web hostingu, oferuje domeny, serwery VPS, certyfikaty SSL i serwery dedykowane. Z oferty cyber_Folks korzysta ponad 350 tys. klientów na całym świecie.

Jak sam mówi, przedsiębiorcą został trochę przypadkiem, chociaż tak naprawdę od dziecka marzył, że będzie miał własną firmę. Wszystko zaczęło się od tego, że spalił... komputer bratu. Gdy chciał go odkupić, zainteresował się częściami komputerowi. Wspólnie z kolegą skupował podzespoły ze wszystkich komisów w Poznaniu, składali z nich komputery i sprzedawali na giełdzie. Biznes tak szybko jak wypalił, tak padł. Ale Jakub Dwernicki znalazł dla siebie szansę w rozwijającym się wówczas internecie. Razem z bratem założyli spółkę hostingową Spider.

Kluczową dla rozwoju firmy była współpraca z Incenti, spółką uruchomioną przez Telekomunikację Polską i Prokom. Obok hostingowego, rozwijał się więc biznes telekomunikacyjny, który polegał na budowie sieci kablowych na osiedlach, a później oferowaniu firmom pomocy w obsłudze faksów, maili, połączeń głosowych i esemesów. Potem Jakub Dwernicki zaczął konsolidować rynek. Do dzisiaj przeprowadził już około 50 akwizycji. Największą było przejęcie MailerLite. Wartość transakcji opiewała na 400 mln zł. Była to jedna z większych inwestycji polskich spółek technologicznych w 2022 r.

Założyciel CyberFolks znany jest ze swojej otwartości i empatii wobec pracowników, aczkolwiek na też opinię "twardego zawodnika", gdy mowa o czystym biznesie. Pogodzenie tych dwóch charakterów, to rzadka umiejętność. Po wynikach widać, że doszedł w niej do perfekcji. I to właśnie doceniła Kapituła BrandMe CEO.

Robert Maciąg, prezes zarządu LSP Group

Robert Maciąg jest wysoko wykwalifikowanym senior menedżerem z ogromnym doświadczeniem w dziedzinie logistyki, operacji, sprzedaży, obsługi klienta, zaopatrzenia, inwentaryzacji i zarządzania projektami. Przez 20 lat zdobywał doświadczenie na wysokich stanowiskach w międzynarodowych firmach logistycznych. W UTi, McLane i Masterfoods zarządzał kluczowymi projektami logistycznymi i transportowymi w Europie i Afryce Północnej.

W 2016 r. postanowił uruchomić własną firmę. Gdy zakładał LSP Group nie chodziło mu o to, by zbudować biznes dający wyłącznie wysokie przychody. Chciał zrobić coś, co będzie niepowtarzalne, coś, czego sam nie mógł znaleźć w korporacjach.

Dziś LSP Group jest głównym operatorem dla firm kurierskich. W zaledwie sześć lat spółka zbudowała swoją znaczącą pozycję na rynku transportowym. Obecnie firma to ponad 400 kierowców, najnowocześniejsza flota, unikalny magazyn e-commerce, międzynarodowi klienci i zaangażowany zespół profesjonalistów z branży. Firma z sukcesem porusza się na rynku kurierskim i w branży spożywczej, będąc kluczowym przewoźnikiem dla międzynarodowych koncernów.

Rober Maciąg znany jest z wielkiego zaangażowania we wdrażanie zasad społecznej odpowiedzialnego biznesu w codzienne operacje. Kapituła doceniła jego ogromne zaangażowanie w zrównoważony rozwój.  Przykładowo, LSP Group zanim zostało objęte obowiązkiem raportowania ESG, postawiło chociażby na ekologiczne pojazdy. Firma cały czas pozyskuje nowoczesną flotę. Stwarza również dobre warunki pracy dla kierowców i współpracowników, wspiera również lokalną społeczność. Kapituła doceniła również niezwykłą skuteczność Roberta Maciąg oraz jego wielkie serce.

Artur Popko, prezes Budimex

Kiedy 20 lat temu Artur Popko dostał pracę w Budimeksie, nawet sobie nie wyobrażał, że kiedyś stanie na jej czele. Artut Popko pokazuje, że ciężka praca zawsze popłaca, a marzenia zawodowe są po to, by je spełniać.

Prezes Budmimeksu pochodzi z Białegostoku. Po studiach na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska na Politechnice Białostockiej o specjalności budownictwo komunikacyjne, związał się z branżą budowlaną. W latach 2000-2002 pracował jako inżynier budowy w Przedsiębiorstwie Drogowo-Mostowym Olecko. Następnie  kierował realizacją jednego z największych projektów infrastrukturalnych - budową autostrady A2 z ramienia firmy NCC Polska.

W 2004 r. związał się z Grupą Budimex (Budimex Dromex). Karierę w strukturach firmy zaczynał od funkcji kierownika budowy, a potem kierownika kontraktu. Pięć lat później awansował na stanowisko dyrektora rejonu. Potem były kolejne szczeble kariery. W 2011 r. objął funkcję dyrektor budownictwa komunikacyjnego, a trzy lata później - dyrektora budownictwa infrastrukturalnego Budimex SA.

Po pięciu latach Artur Popko objął kolejne stanowisko wiceprezesa i dyrektora operacyjnego Budimex, by ostatecznie w 2019 r. awansować na stanowisko prezesa Grupy Budimex SA. Obecnie zasiada również w radach nadzorczych BXF Energia oraz Mostostal Kraków (spółki-córki Budimex SA).

Jest współtwórcą dywizji budownictwa infrastrukturalnego Budimex. To w praktyce on zbudował rolę lidera w branży budownictwa infrastrukturalnego i kolejowego. W opinii wielu inwestorów Budimex jest w czołówce najlepszych wykonawców drogowych w Polsce. Jak chwali się firma, 80 proc. kontraktów drogowych realizuje przed terminem. Jaki jest sam prezes? Skromny, pracowity, zawsze blisko ludzi.

BrandFamily

BrandFamily to nagroda dla całej rodziny, która stworzyła dziedzictwo, często wielopokoleniowe znanych i lubianych firm i marek. Wartości rodziny przenikają się z wartościami firmy. Autentyczność jest dla nich ważniejsza niż dane w Excelu. Innowacje i rozwój stanowią o konkurencyjności wobec zagranicznych koncernów, jaki o sile i możliwościach międzynarodowej ekspansji.

W 2024 r. Kapituła szczególnie w tej kategorii miała do podjęcia bardzo trudną decyzję. Zgłoszonych zostało wiele firm rodzinnych, których historie i dokonania są niezwykle inspirujące. Laureatem została rodzina Ptaszek z JMP Flowers. Nagrodę w imieniu rodzinnej firmy odebrali Agnieszka Ptaszek i Jacek Ptaszek.

Obecnie JMP Flowers jest największym polskim hodowcą kwiatów. W Stężycy na Lubelszczyźnie na 18 hektarach specjalistycznych szklarni uprawianych jest kilkaset odmian orchidei, róż oraz anturium. Firma zarządza również największą w Polsce, własną hurtową siecią handlową, która posiada łącznie 15 reprezentacyjnych filii, zaopatrujących w świeże kwiaty najlepsze, polskie kwiaciarnie. JMP Flowers posiada także spółkę w Wiedniu, która obsługuje przede wszystkim rynek austriacki, czeski, słowacki, niemiecki i węgierski.

Tradycje przedsiębiorczości sięgają w rodzinie Ptaszków sześciu, a w przypadku ogrodnictwa pięciu pokoleń wstecz. Nestorem rodu był Jan Ptaszek, młynarz, który w 1931 r. otrzymał świadectwo przemysłowe. Zaopatrywał w mąkę całą okolicę.

To nie było jego ostatnie słowo w biznesie. Kupił w Stężycy hektar nieużytków klasy (V-VI) na skraju lasu. Postawił kilka inspektów oraz założył sad. W latach 50. wspólnie z synem Józefem zbudował dwa tunele szklarniowe. Uprawiali w nich pierwsze w gminie pomidory pod szkłem oraz kwiaty - chryzantemy i modne wówczas goździki. W latach 60. powstała też pierwsza szklarnia.

Przełomem był rok 1977. Wówczas Jarosław Ptaszek, wnuk Jana i jego następca biznesowy, wybudował szklarnię o powierzchni 2 tys. m kw. oraz kotłownię na miał węglowy. Najpierw uprawiano w nich pomidory i frezje.  Z czasem jednak Jarosław Ptaszek, już wspólnie z żoną Marią, rozpoczął uprawę bardziej wymagających gatunków roślin: gerber i anturium. W 2000 r. do firmy dołączyły dzieci Marii i Jarosława -  Agnieszka, Jacek i Michał. Dwa lata później JMP Flowers rozpoczęło budowę szklarni pod uprawę anturium. Inwestycja ta stanowi przełom w dziejach polskiego ogrodnictwa szklarniowego.

Obecnie firma zatrudnia 240 pracowników aż z 9 krajów. JMP Flowers również w tym zakresie udowadnia, że polskie, rodzinne firmy potrafią skutecznie działać w skali światowej, przyciągając do pracy młodych, utalentowanych ludzi z całego świata. 

BrandWe

BrandWe to nagroda dedykowana unikatowym zespołom, składającym się z różnych, ale grających do jednej bramki osób. Ich umiejętności, współpraca oparta na innowacyjności, odwadze, kreatywności prowadzą do wybitnych osiągnięć na rynku, stworzenia kultury pracy, a także misji, którą zarażają własny zespół i pozytywnie oddziałują na zewnątrz. Każdy z nich to świetna wizytówka firmy, ale tylko razem stanowią jej najpełniejszy obraz.

Decyzją Kapituły w 2024 r. nagrodę otrzymała Itaka. Nagrodę odebrał Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holding.

Biuro podróży Itaka powstało w 1989 r. w Opolu. W tym roku świętowało swoje 35 urodziny, wciąż jest największym polskim touroperatorem. Przez te wszystkie lata Itaka obsłużyła 10 mln klientów. Tylko w 2023 r. było ich milion w Polsce (licząc wszystkie rynki - 1,5 mln).

Założycielami firmy są Mariusz Jańczuk i Leszek Szagdaj. Mariusz Jańczuk jest prezesem i dyrektorem zarządzającym ITAKA, Leszek Szagdaj, prezesem i dyrektorem transportu, logistyki i IT. Obaj poznali się na saksach w Niemczech. Za zarobione pieniądze kupili prywatyzowane państwowe wojewódzkie przedsiębiorstwo turystyczne - WPT "Opole".  Zaczęli od organizowania wycieczek... po samochody do Holandii. Gdy w 1991 r. zniesiono wizy do Włoch, Itaka jako pierwsze biuro podróży przygotowało ofertę do tego kraju. I tak się zaczęło.

W 2001 r. właściciele sprzedali firmę szwedzkiemu podmiotowi MyTravel, do której należało biuro podróży Ving. Mogli pozostać w zarządzie przez trzy lata. Po tym czasie chcieli otworzyć nowe biuro, pod zupełnie innym szyldem. Ale życie potoczyło się zupełnie inaczej. W 2004 r. dostali propozycję odkupienia Itaki od MyTravel.

Itaka prowadzi też biura podróży w Czechach i na Słowacji (Čedok), a także na Węgrzech (pierwszy sezon w tym roku), na Litwie, Łotwie i w Estonii. Grupa miała w 2022 r. 3,8 mld zł przychodów. Zarobiła 26,6 mln zł. W 2023 r. było to odpowiednio - 5,6 mld zł i 286 mln zł. Firma, zwiększając skalę swojej działalności, wzięła w leasing dwa samoloty pasażerskie, co ma być uzupełnieniem dotychczasowej współpracy z liniami lotniczymi. 

W skład zarządu Itaki wchodzą również Piotr Henicz oraz Michał Wróbel. Piotr Henicz jest wiceprezesem, dyrektorem marketingu i sprzedaży. Wszyscy tworzą zgrany team i udowadniają, że można tworzyć nie tylko świetny, turystyczny biznes, ale kierować nim przez lata w niezmienionym składzie.

BrandMe CEO Leading with The Heart

Nagroda Leading with The Heart została w 2024 r. przyznana po raz pierwszy. Kapituła poszukiwała osoby, która dużo bardziej angażuje się w pomaganie, niż wymagałoby zajmowane przez nią stanowisko, czy realizacja strategii firmy, którą reprezentuje. Im większy wpływ lidera wynikający z piastowanego stanowiska i zajmowanej pozycji, tym większa możliwość pozytywnego oddziaływania. A to wręcz zobowiązuje do działania, którego celem jest zmienianie świata na lepsze. Nagroda została przyznana za wywieranie pozytywnego wpływu na biznes, gospodarkę, społeczeństwo.

Decyzją Kapituły, wyróżnieni zostali Mark Brzeziński, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce i Olga Leonowicz, aktywistka, partnerka życiowa Marka Brzezińskiego.

Mark Brzeziński uzyskał tytuł BA w Dartmouth College, tytuł Juris Doctor w University of Virginia oraz obronił doktorat z nauk politycznych w Oxford University. Był stypendystą Komisji Fulbrighta w Polsce w latach 1991-93. W latach 1999-2001 pracował w Radzie Bezpieczeństwa Narodowego przy prezydencie Clintonie. W 2010 r. został powołany do Rady ds. Stypendiów Zagranicznych Fulbrighta przy Departamencie Stanu.  Z kolei w latach 2011-2015 służył jako ambasador USA w Szwecji.

Olga Leonowicz związała swoją karierę zawodową z konsultingiem, a wcześniej z marketingiem. Była konsultantką przeprowadzającą rekrutacje na stanowiska kierownicze w kilku międzynarodowych firmach. W 2013 r. założyła wielokrotnie nagradzaną kawiarnię w Warszawie "Kubek w Kubek". Studiowała stosunki międzynarodowe na Wyższej Szkole Biznesu i Administracji. Ukończyła studia podyplomowe z zarządzania zasobami ludzkimi na Uniwersytecie SWPS.

Mark Brzeziński obok swojej niejako tradycyjnej roli, jaką jest reprezentowanie USA oraz pogłębianie relacji polsko-amerykańskich, realizuje również drugą misję. Wspólnie z partnerką życiową Olgą Leonowicz działają na rzecz równości, młodzieży, wzmocnienia pozycji kobiet oraz wspierają organizacje pozarządowe.

Laureaci Leading with The Heart promują wartości demokratyczne i różnorodność. Jak zauważyła Kapituła, misja Marka Brzezińskiego w Polsce jest niezwykle aktywa. Olga Leonowicz wykorzystuje zaś swoje doświadczenie, by w życiu społecznym i publicznym pojawiło się więcej wspomnianej równości i różnorodności. Polskie organizacje mają w nich ogromnych sojuszników.  

Kapituła BrandMe CEO

Laureatów wybrała niezależna Kapituła w oparciu o następujące kryteria:

  1. Autentyczność i spójność lidera
  2. Odwaga w podejmowaniu ryzyka
  3. Dialog - komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna z zespołami
  4. Siła wpływu reputacji i działań prezesa na wzrost zaufania i wartości firmy, którą zarządza
  5. Strategia zarządzania i jej efekty
  6. Lider jako promotor i wychowawca następców
  7. Misyjność, odpowiedzialność, empatia.

Członkowie Kapituły VII edycji BrandMe CEO:

Andrzej Anton (Blue Media), Bartosz Bednarz (Interia), Rafał Brzoska (InPost), Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Mariusz Dziurdzia (PwC Polska), Janusz Grądzki (Eleport), Sylwia Hałas-Dej (Akademia Leona Koźmińskiego), Stanisław Janowski (Grupa Polsat), Paweł Jarski (Elemental Holding), Jan Kolański (Grupa Colian), Mateusz Kowalczyk (Foodsi), Jarosław Królewski (Synerise), Adam Marciniak (VeloBank), Michał Mastalerz (PwC Polska), Marek Maślanka (MDM Holding, MyRoof), prof. Grzegorz Mazurek (Akademia Leona Koźmińskiego), Omenaa Mensah (Omenaa Mensah Foundation), Adam Mokrysz (Grupa Mokate), Beata Mońka (Art of Networking), Ewelina Niewińska (PwC Polska), Wiktor Schmidt (Netguru) , Marek Sypek (Stock Polska), Włodzimierz Wlaźlak (Lidl Polska), Paweł Zielewski (ex Forbes Polska), prof. Piotr Zielonka (SGGW).

Materiał powstał przy współpracy z BrandMe CEO. Interia jest partnerem wydarzenia

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BrandMe CEO
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »