Już nie tylko konto bankowe. Jak banki pomagają w prowadzeniu biznesu?

Z czym kojarzą się nam banki? To oczywiste – z kontem, przelewami i kredytami. Ale banki dzisiaj to coś znacznie więcej. Firmy, w tym te mikro-, małe i średnie zobaczą wyraźną zmianę na plus, która dokonała się w ostatnich latach. A wszystko za sprawą dodatkowych usług, z którymi coraz chętniej banki wychodzą do swoich biznesowych klientów. Bynajmniej nie zawsze chodzi tu o sprzedaż kolejnych produktów.

Nowoczesna bankowość pozwala być na bieżąco z finansami bez względu na to czy jesteśmy w biurze czy nie. E-bankowość, dzięki której załatwimy wiele spraw online, w tym tych urzędowych (np. założenie firmy), wykupimy ubezpieczenie samochodu lub bilet na komunikację miejską, gdy akurat nie będziemy korzystać z auta - to już powoli standard.

A ten standard właśnie, chociaż wciąż rozwijany, pozwala bankom na bycie przy kliencie cały czas, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Bez kolejek, umawiania wizyty w oddziale - bo chociaż to wciąż jest dostępne, to szybciej wiele spraw załatwimy dzisiaj online: tak przy pomocy wspomnianej aplikacji jak i w kontakcie ze specjalnym wirtualnym doradcą.

Reklama

VAS-y, czyli coś więcej niż proste konto bankowe

Pandemia także wiele w tym temacie zmieniła - przekonaliśmy się, że wiele spraw można zrobić bez wychodzenia z domu, właśnie za sprawą cyfrowych rozwiązań. Dlatego banki w tym temacie nie powiedziały bez wątpienia jeszcze ostatniego słowa.

W dużym stopniu to właśnie banki przez lata nie tylko mówiły o transformacji cyfrowej, ale zaczęły mocno stawiać na tę zmianę i inwestować w nowe rozwiązania, czego efekty widzimy dzisiaj wszyscy: tak klienci detaliczni jak i szeroko rozumiany biznes. Tyle że "proste" przenoszenie usług ze świata offline (tradycyjnego) do online już się skończyło.

"Stopień cyfryzacji polskiego sektora bankowego przekracza średnią światową, a aż sześć polskich banków zalicza się do grona cyfrowych liderów" - wynika z raportu Digital Banking Maturity 2022, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Z opracowania płynie jeden kluczowy wniosek - banki chcące być liderami muszą zaoferować swoim klientom więcej niż tylko tradycyjne usługi finansowe.

Dochodzimy tym samym do kluczowego pytania: Czym dzisiaj banki przyciągają nowych klientów, a już obecnych przekonują do pozostania na dłużej? To nic innego jak usługi dodatkowe, które wychodzą poza potrzebę założenia kolejnego konta bankowego czy zlecenia kolejnego przelewu. Za pierwszy VAS (Value Added Services), czyli usługę o wartości dodanej, można by pewnie uznać sprzedaż ubezpieczeń. Bancassurance ma już dosyć długą historię. Zaryzykujmy jednak stwierdzenie, że dzisiaj rynek bankowy idzie w innym kierunku, tj. rozwiązań, które nie polegają na prostej sprzedaży jednego produktu przy okazji wyboru innego. W jakim więc?

Od wzorów umów po e-księgowość

Banki chcą być blisko, tuż obok klienta na każdym etapie jego "życia". I jak weźmiemy pod uwagę tego biznesowego, to możemy wskazać kilka obszarów, które doskonale nadają się do budowy relacji i oferowania dodatkowych usług. Każdy biznes jest oczywiście inny, a każdy przedsiębiorca do wielu kwestii zarządzania firmą podchodzi w odmienny sposób. Co nie zmienia faktu, że często mierzą się oni z podobnymi wyzwaniami w obszarze księgowości, umów, a jeśli pojawi się nierzetelny kontrahent to faktoringu (jeśli to tylko czasowe opóźnienie płatności) lub windykacji (gdyby problem okazał się jednak większy). Do tego leasing samochodu czy prywatna opieka zdrowotna, która w wielu firmach to już stały punkt pozapłacowych benefitów. Tego typu rozwiązania przedsiębiorcy też chcą mieć pod ręką i reagować szybko, gdy zajdzie taka potrzeba.

We wszystkich wspomnianych obszarach są one bardzo aktywne. W ramach konta firmowego klienci biznesowi mogą m.in. tworzyć i podpisywać umowy online, korzystać z dostępnych szablonów lub wgrywać własne. Santander Bank Polska, który oferuje tego typu wsparcie, wskazuje, że dzięki umowom online firma może zaoszczędzić do 80 proc. kosztów biurowych w skali roku (m.in. niższe koszty druku i papieru) oraz czas poświęcony na wysyłkę dokumentów. Coraz częściej banki dają także dostęp do e-księgowości, dzięki której możemy samodzielnie wystawiać faktury a co miesiąc plik JPK_VAT. Stoją za tym dwie podstawowe sprawy. Po pierwsze oszczędność pieniędzy - przy łączeniu różnych usług można mieć je taniej. Za wariant podstawowy, który pozwala na wystawienie niewielkiej liczby faktur miesięcznie nie zapłacimy nic lub poniesiemy symboliczne koszty. Najczęściej mamy także do wyboru bardziej rozbudowane rozwiązania: od braku ograniczeń wystawianych faktur do wsparcia księgowego. Wszystko w ramach współpracy z jednym bankiem. Po drugie oszczędność czasu. Zamiast szukać zewnętrznego biura rachunkowego, wysyłać dokumenty - wszystko mamy w jednym miejscu.

Wsparcie przedsiębiorców w ich codziennej działalności to jedno z rozwiązań, które wpisują się we wspomniane VAS-y. Ale pomyliłby się ten, kto stwierdzi, że chodzi tylko o wymienione już usługi.

Siła tkwi w edukacji

Warunki prowadzenia biznesu cały czas się zmieniają: czy to ze względu na zmiany podatkowe (tu przykładem jest m.in. Polski Ład), otoczenie makroekonomiczne, konkurencję, nowe technologie czy ewoluujące w czasie trendy konsumpcyjne, sprzedażowe i zakupowe. Można się w tym pogubić - wie to każdy, kto próbuje być na bieżąco ze wszystkimi zmianami. Ale także w tym zakresie banki chcą być obecne i wychodzą do swoich klientów z pomocą. Oferują m.in. cykle szkoleń.

Częste zmiany w przepisach podatkowych to niemały problem dla przedsiębiorców, którzy muszą być na bieżąco by nie narazić się na błąd. Pomoc z zewnątrz nierzadko okazywała się bezcenna, a wsparcie ekspertów dla wielu było niezbędne. W ramach webinaru o Polskim Ładzie z InFakt i Santander Bank Polska doradca podatkowy tłumaczył na jakie zmiany podatkowe musieli się przygotować przedsiębiorcy po 1 lipca 2022 r. To wtedy weszły nowe przepisy, które w znaczący sposób zmieniały wcześniejsze rozwiązania, które obowiązywały od 1 stycznia 2022 r. Ekspert omówił m.in. o nowych rozwiązania, które pojawiły się w dostępnych formach opodatkowania: skali podatkowej, podatku liniowym, ryczałcie ewidencjonowanym, Karcie Podatkowej. Wybór formy opodatkowania dla wielu przedsiębiorców był nie tylko sprawą kluczową (by nie stracić w rozliczeniu rocznym lub efektywniej wykorzystać zmiany podatkowe), co również niejasną.

materiał promocyjny
materiały promocyjne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »