Bankowe konto "na selfie" staje się standardem
Biometria jest coraz szerzej stosowana do potwierdzania tożsamości. Chętnie po tę technologię sięgają banki, a przykładem jej wykorzystania jest możliwość założenia konta przy użyciu selfie.
Polskie banki "ćwiczyły" z różnym skutkiem zdalne sposoby zakładania konta bez konieczności wysyłania kurierem umowy i podpisywania papierowych dokumentów. Jednak ten sposób - "na selfie" - już się zadomowił na dobre.
PKO BP, największy bank w Polsce, taką opcję wprowadził w lipcu tego roku. Wystarczy aplikacja mobilna IKO i można w ten sposób założyć PKO Konto dla Młodych, PKO Konto za Zero lub PKO Konto bez Granic. Dzięki wideoweryfikacji klienci mogą otworzyć konto na selfie nawet w 15 minut, bez wychodzenia z domu i bez czekania na kuriera z umową do podpisu.
Na początek trzeba zainstalować aplikację mobilną IKO, a po jej uruchomieniu uzupełnić podstawowe dane we wniosku o otwarcie konta oraz wykonać weryfikację w trzech krokach: czyli w pierwszym wyrazić zgodę na wykorzystanie wizerunku, w drugim zrobić zdjęcie dowodu osobistego z obu stron, a w trzecim zrobić zdjęcie swojej twarzy.
To, co ważne, a może wywoływać pytania, to oczywiście bezpieczeństwo.
- Proces jest bezpieczny. Dane z dokumentu tożsamości są sprawdzane automatycznie, a rysy twarzy porównywane ze zdjęciem z dowodu - wszystko to działa w ramach zaawansowanego systemu. Cały proces trwa około kilkunastu minut. Umowa z bankiem jest wysyłana na e-mail klienta w momencie składania wniosku i wyświetlana po weryfikacji wszystkich danych i tożsamości. Po zawarciu umowy online bank przekazuje klientowi dane do pierwszego logowania do konta e-mailem i SMS-em - wyjaśnia PKO BP.
Od tej chwili można korzystać ze wszystkich funkcji konta, takich jak płatności i wypłaty BLIK, przelewy krajowe i zagraniczne oraz płatności zbliżeniowe telefonem. Tylko niektóre funkcje, np. e-Urząd, będą wymagały dodatkowego potwierdzenia tożsamości w oddziale.
Na koniec półrocza liczba aktywnych użytkowników IKO sięgnęła 3,6 mln, a zainstalowanych aplikacji było już 4,7 mln. Według najnowszych danych Związku Banków Polskich, już blisko 13 mln Polaków korzysta z bankowych aplikacji mobilnych, a ponad 6 mln z tej grupy tylko w ten sposób obsługuje swoje konto i wykonuje transakcje.
t.k.
Tekst powstał w ramach cyklu "Korzystaj online", którego partnerem jest PKO BP