Kilka kont bankowych w jednym miejscu
Mija rok od wejścia w życia zasady otwartej bankowości. PKO Bank Polski wprowadził możliwość podpięcia kont w innych bankach.
W aplikacji IKO uruchomiona została funkcja, dzięki której kontami w różnych bankach można zarządzać z jednego. We wrześniu ubiegłego roku weszły w życie regulacje unijne wprowadzające otwartą bankowość, w ramach szerokiej regulacji dotyczącej usług płatniczych o technicznej nazwie PSD2.
Jedną z nowych funkcji, które ona daje jest możliwość integrowania, czyli "podpięcia" w jednym miejscu różnych rachunków, głównie bankowych, ale także innych instytucji - jeśli ktoś takie posiada. Taką możliwość od początku września wprowadził PKO Bank Polski. Na razie otwarta bankowość dostępna jest w najnowszej wersji aplikacji na Androida.
Dzięki otwartej bankowości klient zyskuje w praktyce podgląd do kont z innych banków w jednym miejscu - w swojej aplikacji IKO, ale także szybsze pożyczki i ciekawsze oferty jeszcze lepiej dopasowane do indywidualnych potrzeb, dzięki informacji np. o historii transakcji z kont w innych bankach.
Aktualnie klient PKO BP korzystający z aplikacji IKO może podłączyć w taki sposób swoje konta konto Inteligo, oraz konta prowadzone przez Santander i Alior, w tym T-Mobile Usługi Bankowe. Lista banków będzie systematycznie poszerzana. Podpięcie konta z innego banku nie wpływa na opłaty za jego prowadzenie. W przyszłości przelewy z kont w innych bankach będzie można zlecać z jednego miejsca, np. aplikacji IKO.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Warto podkreślić, że podpinanie konta w IKO nie jest równoznaczne z przeniesieniem konta do PKO Banku Polskiego. Jest to wyłącznie udostępnienie podglądu do informacji znajdujących sią na rachunku (saldo, historia transakcji, blokady) w aplikacji mobilnej IKO. Nadal można korzystać z konta w banku prowadzącym podpięty rachunek tak samo jak dotychczas, włączając w to również wszelkie związane z tym postanowienia regulaminów oraz tabeli opłat i prowizji.
W ramach tej usługi, która jest możliwa po wejściu w życie unijnej regulacji można podpiąć rachunki płatnicze (konta) z wybranych banków, tj. rachunki do których posiada się dostęp online za pośrednictwem bankowości elektronicznej i służą one do wykonywania płatności. Takimi kontami mogą być rachunek osobisty prowadzony w złotych, rachunek walutowy, rachunek oszczędnościowy czy rachunek karty kredytowej. Można podpiąć zarówno konta prowadzone dla osób fizycznych, jak i konta firmowe.
Możliwe jest dodanie nieograniczonej ilości kont, ale zaktualizowana lista banków, z których można podpiąć konto prezentowana jest na początku procesu podpinania konta. Za jednym razem można podpiąć kilka kont, jeżeli pochodzą z tego samego banku. Jeśli ktoś chce podpiąć konta z różnych banków musi to zrobić oddzielnie dla każdego z tych banków.
Usługa agregacji płatności odbywa się na bazie standardu tzw. PolishAPI w taki sposób, że dane dostępowe, czyli loginy i hasła podaje się tylko w tym banku, który prowadzi agregowany rachunek i "obca" instytucja nie widzi danych do logowania.
d.e.
Tekst powstał w ramach raportu "Korzystaj Online", którego partnerem jest PKO Bank Polski