Jak efektywnie zarządzać energią w biznesie
Obecny kryzys energetyczny to wyzwanie nie tylko dla gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw czy samorządów. To także sprawdzian dla spółek energetycznych.
E.ON Polska aktywnie działa na rzecz transformacji energetycznej oraz neutralności klimatycznej. Na co dzień firma wspiera klientów indywidualnych i biznesowych w świadomym podejściu do wykorzystywania energii. Chce również na własnym przykładzie pokazać, jakie korzyści daje efektywne zarządzanie energią.
W tym celu firma prowadzi kampanię edukacyjno-informacyjną "Włączmy solidarność energetyczną". Ma ona inspirować przedstawicieli biznesu do solidarnego działania na rzecz racjonalnego gospodarowania energią. Kampania pokazuje, co mogą zrobić przedsiębiorcy, by zminimalizować wpływ kryzysu na ich codzienne funkcjonowanie. Na dedykowanej stronie www dostępne są materiały, takie jak przewodnik "Jak efektywnie zarządzać energią w firmie", czy też poradnik, w którym znajduje się lista energooszczędnych zachowań, do których warto namówić swoich pracowników.
E.ON jako firma z branży energetycznej z wieloletnim doświadczeniem, doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważne jest optymalne wykorzystanie energii elektrycznej. Szczególnego znaczenia nabrało to w obecnych, pełnych wyzwań czasach, kiedy ceny energii osiągają rekordowo wysoki poziom na rynkach hurtowych. Zmagamy się także z niedoborem surowców. Zatem efektywność energetyczna przestaje być modą, a inwestycje w tym obszarze przyciągają uwagę coraz większej liczby firm.
Pierwsze projekty modernizacji biur pod tym kątem E.ON rozpoczął w Polsce już w 2015. Zastosował zarówno proste metody, jak i bardziej złożone rozwiązania optymalizacyjne. Jedną z najważniejszych inwestycji było zainstalowanie paneli fotowoltaicznych, które umieszczono na dachach budynków firmy. Instalacje przy Wybrzeżu Kościuszkowskim oraz na ul. Rychlińskiego w 2021 roku wyprodukowały łącznie 8 176 kWh czystej energii.
Informacje o koniecznych modernizacjach w swoich budynkach firmy mogą uzyskać dzięki audytom energetycznym. Przeprowadzane regularnie pozwalają na cykliczną ocenę racjonalności wykorzystywania energii i dają odpowiedź, co jeszcze można zrobić, aby ją polepszyć. E.ON sam cyklicznie prowadzi tego typu działania we wszystkich lokalizacjach Grupy w Polsce.
Na bazie informacji z nich firma regularnie prowadzi prace, które poprawiają stan techniczny budynków, co jednocześnie zmniejsza ich energochłonność. Korzystając z tej wiedzy, E.ON w Polsce wymienił np. oświetlenie na LED-owe w hali warsztatowej, zainstalował automatykę sterującą oświetleniem, klimatyzacją i ogrzewaniem. Wymienił również okna i przeprowadził termomodernizację dachów budynków firmowych.
W 2017 roku E.ON opracował system monitorowania zużycia mediów, bit.B. Pozwolił on zidentyfikować urządzenia, które w danym budynku pobierały najwięcej prądu. Opomiarowanie zużycia energii jest szczególnie przydatne, gdy firma rozpoczyna wdrażanie rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej.
"System monitorowania zużycia mediów pomógł nam znacznie ograniczyć niepotrzebne zużycie energii, a tym samym równocześnie generować oszczędności i obniżyć koszty naszej działalności. Dzięki danym z naszego systemu możliwe było wprowadzenie zarządzania efektywnego wykorzystania urządzeń i instalacji funkcjonujących w budynkach. Chodzi o takie obszary jak: ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja, których zadaniem jest zapewniać komfort w czasie wypełniania naszych obowiązków. Możemy teraz dopasować czas pracy instalacji do rzeczywistych wymagań użytkowników" - wyjaśnia Jarosław Duda, specjalista ochrony środowiska w E.ON Polska.
E.ON Polska prowadzi obecnie kampanię edukacyjno-informacyjną "Włączmy solidarność energetyczną", w ramach której dzieli się swoimi doświadczeniami w zakresie efektywnego zarządzania energią. Więcej o akcji można przeczytać na dedykowanej stronie www: eon.pl/solidarnosc-energetyczna.
Źródło informacji: E.ON Polska