Tarcza Finansowa PFR pomoże firmom pokryć koszty stałe
Pomoc dla małych i średnich firm w ramach Tarczy Finansowej 2.0 dla małych i średnich firm będzie inaczej skonstruowana niż w pierwszej tarczy.
Składa się z trzech głównych części, czyli pomocy dla mikro oraz małych i średnich firm z branż dotkniętych ograniczeniami, ale także z wydłużenia tarczy dla dużych firm - bez ograniczenia branżowego.
Tarcza Finansowa 2.0 czeka jeszcze na oficjalną zgodę Komisji Europejskiej, ale wiadomo już na podstawie wcześniej ogłoszonych założeń, że w przypadku subwencji dla małych i średnich firm konstrukcja i sposób wyliczania środków pomocowych jest zupełnie nowy.
W pierwszej tarczy w przypadku MSP (zatrudniających od 10 do 249 pracowników), kwota subwencji stanowiła 4, 6 lub 8 procent obrotu, w zależności od skali spadku obrotów. W drugiej mechanizm jest już inny.
Oprócz tego, że o wsparcie z Tarczy PFR 2.0 w części dla MSP mogą ubiegać się firmy z listy branż najmocniej dotkniętych ograniczeniami, to warunkiem jest też spadek obrotów o min 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2019 r. w związku z COVID-19.
Natomiast kwota subwencji dla MSP ma być liczona na podstawie prognoz kosztów stałych, które wedle najlepszej wiedzy przedsiębiorcy mogą zostać przez niego poniesione oraz poniesionych kosztów stałych niepokrytych w ramach działalności przedsiębiorstwa. Subwencja dla MSP ma pokryć 70 proc. straty brutto beneficjenta. Środki można wykorzystać tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, m.in. wynagrodzeń pracowników. Z otrzymanych środków nie można przedpłacać kredytów, leasingów oraz innych podobnych instrumentów. Z otrzymanych środków nie można finansować przejęcia innego przedsiębiorstwa lub akwizycji. Jest też zakaz przeznaczania otrzymanych środków na płatności do właściciela oraz osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa. Subwencja finansowa ma być bezzwrotna pod warunkiem łącznego spełnienia kilku warunków: utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r., rozliczenie nadwyżki w terminie po 31 października 2021 r., przy czym nie ma możliwości rekompensaty poniesionych kosztów przekraczających otrzymane wsparcie oraz przedstawienia rozliczenia straty netto na podstawie sprawozdań finansowych.
Ostateczne i szczegółowe warunki będą znane dopiero po formalnym zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.
d.e.
Tekst powstał w ramach cyklu "Tarcza Finansowa 2.0", którego partnerem jest Polski Fundusz Rozwoju