Wielkie odmrażanie polskiej gospodarki

Pociągami PKP Intercity pojedziemy tylko z rezerwacją miejsc

Od kilku tygodni, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo podróżnych, PKP Intercity umożliwia zakup biletów na 50 proc. miejsc po to, aby pasażerowie mogli zajmować najwyżej co drugie miejsce siedzące, zachowując odstęp. Aby ułatwić, a zarazem umożliwić podróż jak największej liczbie osób zainteresowanych danym połączeniem, przewoźnik wprowadza obowiązkową rezerwację miejsc we wszystkich kategoriach pociągów i uruchamia nową funkcjonalność. Zmiany zaczną obowiązywać od 4 czerwca 2020 roku.

Obowiązkowa rezerwacja miejsc będzie wymagana od 4 czerwca br. we wszystkich kategoriach pociągów: Twoich Liniach Kolejowych (TLK), InterCity (IC), Express InterCity (EIC) oraz tak jak do tej pory, Express InterCity Premium (EIP). Bilety jednorazowe będą wydawane wyłącznie ze wskazaniem miejsca do siedzenia. Z kolei od osób podróżujących z biletem okresowym będzie wymagane posiadanie także rezerwacji miejsca na konkretne połączenie. 

Teraz w każdym pociągu zajęte może być najwyżej co drugie miejsce siedzące. Dlatego w ostatnim czasie apelowaliśmy o pobieranie rezerwacji miejsc do biletów okresowych oraz kupowanie biletów z wyprzedzeniem, aby zapewnić bezpieczną podróż jak największej liczbie osób zainteresowanych danym pociągiem. Wiele osób zareagowało pozytywnie na zmiany i pobiera rezerwację miejsc, co pozwala nam efektywnie dostosować długość składu do przewidywanego zapotrzebowania. 

Reklama

Jednak cały czas występują sytuacje, gdy zasady te nie są przestrzegane np. pasażerowie pobierają miejscówki na kilka różnych pociągów tego samego dnia, po czym korzystają tylko jednej z nich, a reszta miejsc jest sztucznie blokowana, przez co nie mogą z nich skorzystać inni pasażerowie - tłumaczy Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Aby zmniejszyć skalę sytuacji tego typu, rezerwacja miejsca do biletów okresowych będzie kosztować symboliczną złotówkę. Rezerwacje będzie można nabyć w kasach biletowych, a także poprzez stronę internetową intercity.pl. Co ważne, również od 4 czerwca br. PKP Intercity wprowadza nową funkcjonalność - poprzez stronę internetową można będzie nabyć rezerwację miejsca także na bilety kupione w innych kanałach sprzedaży.

Jeśli na stacji nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna, podróżni  powinni zgłosić się do konduktora już na peronie, jeszcze przed wejściem do pociągu. Jeśli będą wolne miejsca w pociągu, konduktor sprzeda pasażerowi rezerwację miejsca. W przypadku, gdy na stacji dostępna jest kasa biletowa, podróżny powinien nabyć w niej kupić bilet jednorazowy lub rezerwację miejsca przed rozpoczęciem podróży. Gdy na stacji czynna jest kasa, zakup biletu u konduktora jest niemożliwy (bez względu na kategorię pociągu), a przebywanie na podkładzie bez ważnego biletu oznacza konieczność zapłaty zarówno należności za przejazd jak i opłaty dodatkowej.

Posiadacze  biletów okresowych zakupionych do 3 czerwca br. włącznie, czyli przed wejściem zmian w życie, będą mogli zwrócić te bilety w odstępstwie od terminów przewidzianych na ich zwrot. Wysokość zwrotu środków będzie dokonywana proporcjonalnie do liczby niewykorzystanych dni i bez potrącenia odstępnego. Pasażerowie posiadający bilety okresowe kupione do 3 czerwca br. włącznie, którzy nadal będą z tych biletów korzystać, będą mogli wystąpić o zwrot należności za nabywane za symboliczną złotówkę obowiązkowe miejscówki po zakończeniu okresu ważności biletu okresowego lub zakończeniu ograniczeń związanych limitowaniem liczby miejsc w pociągach. 

Szczegółowe informacje na temat obowiązku rezerwacji miejsc dostępne są na stronie: https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/kup-bilet/przepisy-i-taryfy/ 

Umożliwianie bezpiecznej podróży jak największej liczbie osób

Przewoźnik sukcesywnie przywraca kursowanie kolejnych połączeń, które ze względu na pandemię zostały zawieszone lub skrócone. Od 3 maja br. na tory wróciło już blisko 100 pociągów, w tym pierwsze połączenia kategorii Express InterCity Premium, obsługiwane przez składy Pendolino.

W związku ze stopniowym znoszeniem ograniczeń w przemieszczaniu się, coraz więcej pasażerów korzysta z usług PKP Intercity. Przewoźnik cały czas stosuje limit sprzedaży biletów do 50 procent w stosunku do liczby miejsc siedzących w pociągu. W pierwszych dwóch tygodniach po rozpoczęciu przywracania połączeń, czyli od niedzieli 3 maja do soboty 16 maja, pociągami PKP Intercity podróżowało już blisko trzy razy więcej pasażerów niż jeszcze miesiąc wcześniej, w okresie okołowielkanocnym, tj. od 5 do 18 kwietnia.

PKP Intercity podejmuje przy tym liczne działania zapewniające bezpieczeństwo podróży przy zwiększającej się frekwencji w pociągach. Przewoźnik stale ją monitoruje co pozwala na reakcję, gdy spodziewana jest większa liczba podróżnych. W takich sytuacjach składy mogą być wzmacniane dodatkowymi wagonami, umożliwiając tym samym zajmowanie miejsc z zachowaniem odstępów pomiędzy podróżnymi. Tylko w okresie 3-16 maja br. przewoźnik zdecydował o wzmocnieniu 284 pociągów aż o 579 wagonów.

- Niezmiernie cieszy nas fakt, że ze znoszeniem ograniczeń w przemieszczaniu się coraz więcej pasażerów na nowo korzysta z połączeń PKP Intercity. W oparciu o analizy frekwencji i aktualne zapotrzebowanie stopniowo będziemy przywracać kolejne połączenia. Zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów oraz pracowników pozostają dla nas na pierwszym miejscu, dlatego podejmujemy wszelkie możliwe działania, a także wprowadzamy rozwiązania, które pozwolą nam je zagwarantować w tym szczególnym czasie - dodaje Katarzyna Grzduk. 

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

PKP Intercity dba także o to, aby wszystkie składy były regularnie dezynfekowane i czyszczone. Na warszawskiej Olszynce Grochowskiej, stacji postojowej, z której wyprawianych jest najwięcej pociągów przewoźnika, dezynfekowane są wszystkie kluczowe miejsca i elementy wyposażenia wagonów, z którymi podróżny ma bezpośredni kontakt, m.in. klamki, poręcze, uchwyty, przyciski sterowania drzwiami, czy toalety.Przewoźnik przypomina pasażerom o konieczności stosowania się do ogólnie obowiązujących zasad, których przestrzeganie przyczynia się do zdrowia i bezpieczeństwa własnego oraz innych, tj. zasłanianie ust i nosa, zachowywanie bezpiecznej odległości, częste mycie rąk.

Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej - maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk.

Jak podróżować z PKP Intercity podczas epidemii? Poradnik pasażera

PKP Intercity przygotowało poradnik pasażera "Jak podróżować z PKP Intercity podczas epidemii?", z którym można zapoznać się na stronie: https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który łączy centra dużych miast oraz popularne ośrodki turystyczne w kraju. Spółka realizuje największy w swojej historii program inwestycyjny w tabor i zaplecza techniczne. W ramach strategii taborowej "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" Spółka wyda ok 7 mld zł na wyższy komfort pasażerów. Kupi i zmodernizuje wagony, lokomotywy, składy zespolone oraz przebuduje stacje postojowe. Po zakończeniu programu pociągi PKP Intercity będą zestawione w blisko 80 proc. z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Opr. KM

UTK: W kwietniu przewozy pasażerskie spadły o 77 proc.

Ograniczenia wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 wyraźnie widoczne są w wynikach przewozowych na kolei. W kwietniu 2020 r. pociągami podróżowało niewiele ponad 6 mln pasażerów - to o 77 proc. mniej niż przed rokiem - poinformował w piątek Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

Rok temu w kwietniu z usług kolei skorzystało 26,5 mln podróżnych.

"Kwiecień był wyjątkowo trudnym miesiącem, także przewozy kolejowe silnie odczuły skutki obostrzeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. W poprawie kondycji finansowej pasażerskich przewoźników kolejowych pomogą z pewnością mechanizmy przewidziane w Tarczy antykryzysowej 3.0" - powiedział cytowany w komunikacie Ignacy Góra, prezes UTK.

"Sukcesywnie znoszone są kolejne obostrzenia i to także wyzwanie dla kolei. Pasażerowie muszą mieć nadal zaufanie do usług publicznego transportu zbiorowego. Ważna jest tu współpraca na poziomie samorządów, na szczeblu krajowym oraz międzynarodowym, także z przedstawicielami innych gałęzi transportu" - dodał Góra.

Jak podaje urząd, wprowadzone ograniczenia wpłynęły na zmniejszenie średniej odległości przejazdu do 46 km. Jest to wartość niższa o 9 km względem marca 2020 r. i o 19 km względem kwietnia 2019 r.

Z danych UTK wynika ponadto, że towarowi przewoźnicy kolejowi przewieźli w kwietniu ponad 16,7 mln ton ładunków, to mniej o niespełna 13,2 proc. względem marca 2020 r. oraz ponad 17 proc. mniej względem kwietnia 2019 r.

"Widać wyraźnie, że epidemia wywarła dużo mniejszy wpływ na transport towarów w porównaniu z przewozami pasażerskimi. Możliwość realizacji przewozów towarowych bez dodatkowych ograniczeń, również w komunikacji międzynarodowej, pozwoliła na utrzymanie wykonywanych zleceń" - skomentował w komunikacie Góra. (PAP)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: transport | PKP Intercity
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »