Reklama

Solidarni Zwyciężymy: Najważniejsze to się nie poddawać!

- Nie można się poddawać, trzeba myśleć optymistycznie. Pierwsze dni pandemii to był strach, że biznes, który prowadzimy ze wspólniczką od trzech lat, nagle zamarł, że z dnia na dzień możemy wszystko stracić. Nie poddałyśmy się. Pandemia jest ekstremalnym przykładem tego, że we wszystkim trzeba szukać czegoś pozytywnego - mówi w rozmowie z Interią Agata Tobolczyk, prowadząca żłobek Pomelo w Warszawie. Jej inicjatywa wsparcia rodziców w czasach lockdownu została nagrodzona w konkursie "Solidarni Zwyciężymy".

Już 11 marca, kilka dni od wykrycia w Polsce pierwszego przypadku COVID-19, rząd ogłosił zamknięcie szkół. Praktycznie z dnia na dzień cały system edukacji przeszedł na nauczanie zdalne. Restrykcje objęły również opiekę nad najmłodszymi w żłobkach. Placówki w efekcie wprowadzanych zasad bezpieczeństwa przestały funkcjonować. 

Reklama

To, co było możliwe w szkołach, czyli lekcje online, zajęcia w trybie zdalnym, całkowicie nie nadawało się do zastosowania w żłobkach. Agata Tobolczyk, prowadząca żłobek Pomelo postanowiła jednak - pomimo lockdownu, mając na uwadze rozwój dziecka i potrzebę odciążenia w tych trudnych czasach rodziców - do swoich podopiecznych dotrzeć. 

- Miałam sygnały, że rodzice potrzebują wsparcia. Dla wielu praca zdalna i opieka nad dziećmi była ponad ich siły. Postanowiłam im pomóc. Zaczęłam kręcić krótkie filmy i mailowo rozsyłać opis aktywności na każdy dzień, objaśniając jak wpływają one na rozwój dziecka - tłumaczy w rozmowie z Interią Tobolczyk. 

Okazało się to strzałem w dziesiątkę. - Odbiór rodziców był bardzo pozytywny. Przesyłali nam zdjęcia ze wspólnych zajęć. Powoli tworzyła się społeczność wokół kolejnych filmów. To było bardzo miłe. Z niecierpliwością czekałyśmy na kolejne zdjęcia pokazujące jak dzieci się bawią oraz jak rodzice wykorzystują do zabaw materiały, które proponowałam w filmach - dodaje Tobolczyk.

- Praca z dziećmi to coś fantastycznego. Filmy się sprawdziły. Rodzice mieli zabawę i dzieci - podkreśla. 

Pani Agata prowadzi dwie wyjątkowe placówki, na warszawskiej Woli i Mokotowie, w każdej są 24 miejsca dla najmłodszych. Oba żłobki Pomelo realizują profil sensoryczno-artystyczny. Dzieci od jednego do trzech lat za pomocą zmysłów poznają otaczający je świat. Każdy kształt, kolor, faktura, dźwięk to nowe doświadczenie, które zwiększa dziecięcą wiedzę o świecie. - To jest naszym wyróżnikiem - żadna inna placówka nie ma tego typu zajęć, co my. Zajmuję się tym i wymyślam wszystkie rzeczy samodzielnie. Dlatego takie ważne było dla mnie, żeby przez pandemię nie stracić kontaktu z dziećmi - mówi Tobolczyk. 

Wszystkie filmy pani Agata przygotowywała samodzielnie. W domu. A potrzebne materiały znajdowała w kuchni, łazience, salonie. Czasami podczas spaceru. - Scenariusz, reżyseria, scenografia, nagranie, montaż - uczyłam się tego na bieżąco. To moja kuchnia, mój pokój. Jeden odcinek nagrałam na działce. Gromadzenie materiałów to było wyzwanie: zbędne opakowania, przedmioty codziennego użytku, kamienie przyniesione z parku. Jak już można było wychodzić z domu, pożyczyłam palmę z restauracji (śmiech) do jednego nagrania - dodaje. 

Przyznaje, że pracy nad pojedynczym filmem poświęcała średnio dwa dni. Pomimo to, że żłobki działają już praktycznie w trybie sprzed pandemii (pomimo częściowych obostrzeń, jak konieczność noszenia przyłbic lub maseczek) pani Agata wciąż kręci kolejne filmy. 

Już nie tylko dla rodziców. - Filmy ułatwiają w Pomelo komunikację z zespołem. Zainteresowały się nimi także inne żłobki. Jest to wsparcie w pracy osób, które na co dzień prowadzą zajęcia z dziećmi. Filmy w sieci oglądają osoby spoza Warszawy, z różnych placówek. Materiały filmowe zaczęły żyć własnym życiem. Będę wciąż nagrywać, może już nie tak intensywnie, ale jeden, dwa filmy na miesiąc. Pomysłów mam dużo. Poza tym, rodzice mogą podobne aktywności wykonywać ze swoimi dziećmi w weekend w domu, a to już wystarczający powód, żeby nie porzucać tej inicjatywy - ocenia Tobolczyk. 

- - - - - -

Inicjatywa wsparcia rodziców w czasach pandemii została wyróżniona w konkursie "Solidarni Zwyciężymy", którego organizatorem jest Polski Fundusz Rozwoju i Fundacja PFR.

Interia

Materiał powstał we współpracy z PFR w ramach projektu "Solidarni Zwyciężymy".

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »