Renta wypadkowa
Poniedziałek, 21 października 2024 (12:30)
Aktualizacja Poniedziałek, 21 października 2024 (12:30)
Renta wypadkowa to świadczenie, o które można się starać w następstwie wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
Renta wypadkowa - najważniejsze informacje
Co to jest renta wypadkowa?
Świadczenie to jest przyznawane bez konieczności spełniania warunku dotyczącego minimalnego okresu ubezpieczenia wypadkowego oraz niezależnie od momentu wystąpienia niezdolności do pracy.
Decyzję o związku niezdolności do pracy z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową podejmuje lekarz orzecznik ZUS lub Komisja Lekarska.
Komu przysługuje renta wypadkowa?
Renta wypadkowa przysługuje osobom, które były objęte ubezpieczeniem wypadkowym w momencie wypadku, a także przez wypadek przy pracy straciły zdolność do jej wykonywania.
Co ważne, warunkiem koniecznym jest tu stwierdzenie o całkowitej lub częściowej utracie możliwości wykonywania pracy. Renta wypadkowa jest przyznawana na wniosek złożony do oddziału ZUS przez chorego.
Jak złożyć wniosek o rentę wypadkową?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) nie wypłaca renty wypadkowej automatycznie. Aby otrzymać to świadczenie, należy złożyć odpowiedni wniosek, który można pobrać ze strony internetowej ZUS lub uzyskać w punkcie informacyjnym każdej jednostki ZUS. Wniosek można złożyć:
- Bezpośrednio w placówce ZUS
- Przez upoważnioną osobę
- Elektronicznie, korzystając z Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
- Za pośrednictwem operatora pocztowego, płatnika składek lub konsulatu
Wymagana dokumentacja do wniosku
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
- Wykaz okresów składkowych i nieskładkowych wraz z odpowiednimi dowodami, takimi jak zaświadczenia o zatrudnieniu, prowadzeniu działalności gospodarczej, odbywanej służby wojskowej, pobieranego zasiłku dla bezrobotnych, urlopu wychowawczego oraz edukacji na uczelni wyższej.
- Dokumentacja potwierdzająca zarobki.
- Aktualne zaświadczenie lekarskie (formularz OL-9), wydane nie wcześniej niż miesiąc przed datą złożenia wniosku, oraz inna dokumentacja medyczna.
- Informacje zawodowe, jeśli ubezpieczony nadal pracuje.
- Raport z badania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, przygotowany przez pracodawcę, karta wypadku z uwagami poszkodowanego i świadków, lub decyzja o rozpoznaniu choroby zawodowej przez inspektora sanitarnego.
Dokumenty te należy dostarczyć jak najszybciej po wystąpieniu wypadku przy pracy lub zdiagnozowaniu choroby zawodowej, a najpóźniej 30 dni przed końcem okresu uprawnienia do otrzymywania zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub wynagrodzenia za okres niezdolności do pracy.
Warunki wykluczające prawo do renty wypadkowej
Są sytuacje, w których prawo do otrzymania renty wypadkowej nie przysługuje. Dotyczy to wypadków przy pracy spowodowanych wyłącznie przez:
- Świadome złamanie przez poszkodowanego zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
- Poważne zaniedbanie ze strony poszkodowanego
- Spożycie alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych przez poszkodowanego, które miało znaczący wpływ na spowodowanie wypadku.
Złożenie wniosku o rentę wypadkową wymaga starannego przygotowania i dostarczenia pełnej dokumentacji, aby uniknąć opóźnień w procesie decyzyjnym ZUS.
Ile wynosi renta wypadkowa?
Wysokość renty z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową ustala się zgodnie z zasadami przewidzianymi dla rent z tytułu niezdolności do pracy w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Renta ta nie może jednak być niższa niż:
- 80 proc. podstawy jej wymiaru - dla osoby całkowicie niezdolnej do pracy,
- 60 proc. podstawy jej wymiaru - dla osoby częściowo niezdolnej do pracy,
- 100 proc. podstawy jej wymiaru - dla osoby uprawnionej do renty szkoleniowej.
Renta z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową nie może być niższa niż 120 proc. kwoty najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy ustalonej i podwyższonej zgodnie z przepisami o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Wysokość renty rodzinnej dla członków rodziny pracownika, który zmarł wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej ustala się zgodnie z zasadami przewidzianymi dla rent rodzinnych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z tym że nie może być ona niższa niż 120 proc. kwoty najniższej renty rodzinnej ustalonej i podwyższonej zgodnie z przepisami o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Renta rodzinna przysługuje w wysokości:
- 85 proc. świadczenia, jakie przysługiwałoby zmarłemu, jeżeli do renty rodzinnej uprawniona jest jedna osoba,
- 90 proc. świadczenia, jakie przysługiwałoby zmarłemu, jeżeli do renty rodzinnej uprawnione są dwie osoby,
- 95 proc. świadczenia, jakie przysługiwałoby zmarłemu, jeżeli do renty rodzinnej uprawnione są trzy lub więcej osób.
Czy mogę pobierać rentę wypadkową i emeryturę?
Osoba uprawniona ma możliwość otrzymywania świadczenia składającego się z 150 proc. dwóch rodzajów wypłat: albo renty zwiększonej o połowę wartości emerytury, albo emerytury powiększonej o połowę wartości renty.
Wybór między tymi dwoma opcjami zależy od kwoty otrzymywanych świadczeń, przy czym wyższe świadczenie jest wypłacane w całości (100 proc.), a niższe stanowi dodatek w wysokości 50 proc. jego wartości.