IV Europejski Kongres Lean Manufacturing

Od lat 90. XX wieku w znajdujących się w Polsce przedsiębiorstwach wdrażano Lean Manufacturing. Ta koncepcja zarządzania stopniowo zyskiwała na popularności i dziś w wielu branżach można znaleźć jej orędowników.

Na Lean Manufacturing składa się kilka prostych zasad, które jednak trudno wprowadzić w życie bez odpowiedniej wiedzy i pomocy specjalistów. Właśnie dlatego coraz więcej przedsiębiorców szuka dobrych szkoleń i konferencji, na których może dowiedzieć się, jak efektywnie wdrożyć Lean Manufacturing w swojej firmie.

Japońska filozofia

Na pierwszy rzut oka, istota Lean Manufacturing jest trudna do zrozumienia przez Europejczyków. - Lean Management jest koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem, która została rozwinięta przez Taiichi Ohno w zakładach Toyoty. Koncepcja ta oparta jest na elastyczności, dostarczaniu wysokiej jakości produktów i usług, a także na eliminowaniu marnotrawstwa i ciągłym doskonaleniu - wyjaśnia Sebastian Matyniak prezes zarządu Brainstorm Group. Ze względu na swoje japońskie korzenie i mocne zakotwiczenie w kodeksie samurajów, zachodnie przedsiębiorstwa nie zawsze radzą sobie z przeniesieniem jej na rodzimy grunt. Bez pomocy doświadczonego eksperta łatwo o błędy i wypaczenia, które sprawią, że Lean Manufacturing nie przyniesie spodziewanych rezultatów i koncecja ta zostanie odrzucona przez pracowników.

Reklama

Reguły Lean Manufacturung

Jak tłumaczy Sebastian Matyniak, prezes zarządu Brainstorm Group, Lean Manufacturing zbudowany jest na dwóch filarach. Są nimi zasady:

- Just in time, oparty na systemie ssącym produkcji, który gwarantuje to, że firma produkuje wyłącznie to, na co jest popyt i tylko w ilościach, które chce kupić klient;

- Jidoka, oparty na narzędziach służących do wykrywania i eliminowania błędów oraz wykrywania odstępstw od wypracowanych w firmie standardów.

Na ich podwalinie stworzono pięć zasad, na których opiera się Lean Manufacturing. Są nimi poniższe reguły:

1. ciągłego doskonalenia wszystkich procesów w organizacji;

2. dostarczania klientowi produktów/usług tylko wtedy, kiedy są mu one potrzebne i zgodnie z jego zapotrzebowaniem;

3. zorganizowania przepływu w sposób jak najbardziej płynny z jednoczesnym umożliwieniem przepływu jednej sztuki;

4. identyfikacji strumienia wartości i wszystkich czynności w tym strumieniu;

5. określenia wartości dla klienta tak, aby klient płacił tylko za te czynności/operacje, które przynoszą mu wartość dodaną.

Choć ta koncepcja zarządzania wywodzi się z zakładów produkcyjnych, śmiało można ją wykorzystywać także w branży usługowej. Poprawnie działający Lean Manufacturing pozwala na oszczędności, podnosi poziom zadowolenia pracowników i mocno koncentruje się na kliencie, przez co ma on poczucie, że jest w pełni "dopieszczony". Zadowolony, lojalny klient, to marzenie wielu przedsiębiorców. Siłą Lean Manufacturingu jest zmiana sposobu pracy zatrudnionych osób, tak by poprawić rezultaty w parze z redukcją kosztów.

Jak wdrożyć Lean Manufacturing?

Wprowadzanie Lean Manufacturingu bez odpowiedniego przygotowania jest zadaniem karkołomnym. Jeśli przedsiębiorca chce, by cały proces wdrażania przebiegał sprawnie i zakończył się spodziewanym sukcesem, powinien znaleźć partnera, który będzie wspierał zmianę. Na polskim rynku istnieje wiele eksperckich firm doradczo-szkoleniowych (na przykład Brainstorm Group Sp. z o.o.), które pomogą w tym przedsięwzięciu. Doświadczeni specjaliści wiedzą, jakie działania należy podjąć, by dostosować zasady Lean Manufacturingu do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Przeprowadzają mapowanie procesów i znajdują wąskie gardła funkcjonowania firmy.

Aby poprawnie zaimplementować tę koncepcję zarządzania, właściciele i menadżerowie muszą sami dobrze poznać jej niuanse. Ułatwiają to tak zwane wizyty studyjne, czyli odwiedziny w firmach, które przeszły przez transformacje Lean. Nie ma nic bardziej przekonującego dla ludzi, jak rozmowa z innymi ludźmi, którzy doświadczyli tej transformacji we własnej organizacji.

Pytaj tych, którym się udało

Przedsiębiorcy, którzy skutecznie korzystają z Lean Manufacturingu zwykle chętnie dzielą się swoim doświadczeniem. Łatwo można nawiązać z nimi kontakt w czasie IV Europejskiego Kongresu Lean Manufacturing. Odbywający się 28 - 29 września w Katowicach Kongres stał się polem do wymiany opinii i nawiązania kontaktów biznesowych. Właściciele firm, które przeszły transformację Lean omawiają cienie i blaski procesu zmiany sposobu zarządzania. Obecni w czasie Kongresu specjaliści z firm doradczych oraz przedstawiciele firm, które od lat czerpią z dobrodziejstw Lean Manufacturingu, w swoich wystąpieniach koncentrują się nie tylko na przedstawianiu samej idei zarządzania Lean, ale także na narzędziach, o które można ją poszerzyć.

Nieustannie się rozwijaj

Nawet, jeśli przedsiębiorstwo z powodzeniem przeszło transformację Lean, zawsze może czerpać z niej jeszcze więcej. W jej filozofii zawarte jest japońskie dążenie do perfekcji. Ciągły rozwój i dostosowywanie do zmieniających się potrzeb klienta to podstawy Lean Manufacturingu. Czasami codzienna monotonia sprawia, że osoby zarządzające firmą nie widzą kolejnych możliwości rozwoju i narzędzi do ich wprowadzenia. Właśnie dlatego tak ważny jest kontakt z zewnętrznymi specjalistami, którzy potrafią wskazać odpowiedni kierunek zmian. Prelegenci obecni na IV Europejskim Kongresie Lean Manufacturing przedstawiają rozwiązania z różnych branż, które można przeszczepić na swój grunt i sprawić, że przedsiębiorstwo stanie się jeszcze bardziej efektywne.

Europejski Kongres Lean Management to panel dyskusyjny, który każdego roku odbywa się we wrześniu w Katowicach, a którego organizatorem jest firma Brainstorm Group Sp z o.o. Warto wejść na stronę www.kongreslean.pl i zapoznać się z programem tego wydarzenia oraz - przede wszystkim - wpisać je w swój kalendarz ważnych wydarzeń w roku.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »