Długi spółki-matki Grupy PKP - PKP S.A. - wynoszą ok. 5,6 mld zł, a roczny koszt obsługi tego zadłużenia to kilkaset milionów złotych. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" ma zapewnić PKP S.A. środki na spłatę zadłużenia i pomóc im zwiększyć płynność finansową.
Według CIR, nowelizacja zawiera przepisy regulujące, zgodnie z˙wytycznymi Komisji Europejskiej, proces wydzielenia z Grupy PKP spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą kolejową. Nowe przepisy mają też poprawić sytuację finansową należącej od grudnia 2008 r. do samorządów 16 województw spółki Przewozy Regionalne. Projekt zakłada, że Skarb Państwa za środki z˙Funduszu Kolejowego będzie kupował od PKP S.A. akcje˙PKP Polskich Linii Kolejowych.
Fundusz będzie miał też wykupić akcje Przewozów Regionalnych, objęte przez PKP S.A. w zamian za nieruchomości, wniesione aportem do PR.
Jako źródło pieniędzy na te transakcje projekt wskazuje zasilające Fundusz wpływy z˙opłaty paliwowej. Jeszcze w tym roku - zgodnie z projektem - Fundusz˙na wykup przez Skarb Państwa akcji PKP PLK i nabycie udziałów w Przewozach Regionalnych ma przeznaczyć 500 mln zł. W latach 2011-2014 na akcje PKP PLK corocznie będzie przekazywane co najmniej 500 mln zł, z wyjątkiem 2012 r. kiedy kwota ta wyniesie co najmniej 350 mln zł - podał CIR.
PKP S.A. ma wnieść aportem do Przewozów Regionalnych zaplecza techniczne, które są niezbędne spółce do prowadzenia działalności i które od początku swojego istnienia dzierżawiła właśnie od PKP S.A. Są to nieruchomości o wartości ok. 160 mln zł. Za ich dzierżawę samorządowy przewoźnik płaci ok. 10 mln zł rocznie. W zaplecza techniczne mają być wyposażeni także pozostali kolejowi przewoźnicy, jak PKP Cargo, PKP Intercity, PKP SKM w˙Trójmieście i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Jak podał CIR, w nowych przepisach przewidziano możliwość wypłaty w 2012 r. samorządom województw z Funduszu Kolejowego do 150˙mln zł na współfinansowanie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Ponadto mają także otrzymać z Funduszu pieniądze na inwestycje taborowe. Środki te fundusz pozyska na podstawie znowelizowanej w 2009 r. ustawy o˙autostradach płatnych i˙Krajowym Funduszu Drogowym - podał CIR. "Dodatkowe środki dla samorządów umożliwią rozwój kolejowych pasażerskich przewozów regionalnych w˙województwach, np. uruchomienie nowych połączeń, poprawę jakości usług przewozowych" - napisano w komunikacie.
Strategia dla transportu kolejowego do 2013 r.
zakłada za dwa lata akcje PKP Intercity mają trafić na giełdę, natomiast PKP Cargo rok później. Projekt planuje również oddłużenie grupy PKP. Przypomnijmy iż resort infrastruktury chce oddłużać spółkę PKP SA za pieniądze z budżetu i z Funduszu Kolejowego. W zamian PKP SA przekaże do skarbu państwa akcje zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Drugim pomysłem jest masowa prywatyzacja. Najpierw pod koniec 2010 r. na giełdę ma trafić PKP InterCity. W latach 2010-11 sprzedana miałaby być też trójmiejska SKM, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, a w 2011 r. - PKP Energetyka, potem sprywatyzowany będzie PKP Cargo. Spółka-matka, czyli PKP SA, pozostałaby przez kilka lat jako agencja restrukturyzująca majątek kolejowy, ale docelowo zostałaby zlikwidowana. Do Grupy PKP poza PKP Cargo i PKP Intercity należą m.in.: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), PKP Energetyka, Telekomunikacja Kolejowa i PKP Informatyka.
Grupa PKP jest rodzajem grupy
kapitałowej, w której spółka dominująca PKP S.A. posiada udziały w spółkach zależnych. Jedenaście największych spółek zostało wytypowanych do konsolidowania wyników finansowych. Właśnie te spółki chcemy Państwu bliżej zaprezentować. Grupa PKP jest jednym z największych polskich pracodawców, zatrudniającym około 125 tys. osób. Grupa PKP jest czwartą co do wielkości koleją europejską. Grupa PKP jest reprezentowana we wszystkich międzynarodowych organizacjach kolejowych.
Sprawdź: zabawki pociągi zabawkidoris.eu, zabawka kolejka elektryczna - zabawkidoris.eu, https://e-turysta.pl/noclegi-warszawa/, http://zabawkidoris.eu/pl/c/Kolejki-i-tory/11824
Wasze komentarze (22)
Dodaj komentarz~miłośnik pkp -
po przemianach ustrojowych w naszym kraju doprowadzono do rozmontowania państwa ,gospodarki roztwoniono majątek wypracowany przez pokolenia powojenne w wielkim trudzie inie jednokrotnie za marne wynagrodzenie.obecni niudacznicy udający rządzących robią nam wodę z muzgu dbają o własny interes i mają część społeczeństwa w głębokim poszanowaniu.karmią nas bredniami bo nasze głosy są im potrzebne do robienia naszym kosztem karier i iteresow czas i pora oprzytomnieć bo nidługo ockniemy się z ręka w nocniku czas się zastanowić.
~papaj -
zwolnic starego Moskiewicza,tego nieroba z Wojcic
~aaa -
i jeszcze wymądrzają się i ponownie rwą sie do rządzenia.
~karol -
Zrobili na kolei. z prywatyzowali ją, i tak po kolei co prywatyzują to zaraz pada, i co? Nie mogą się wziąś za polityków i ekonomistów tak żeby teraz oni padli.
~olo -
wszystkich PREZESÓW
~Pastuszek -
Albo bilbordy z pociągiem i atrakcyjną ceną przejazdu.Koleje to jakieś średniowiczne zarządzanie.
~? -
a pozniej stworza jeszcze mniejsze spolki i powoli zlikwiduja, tak jak to robia w calej polsce z innymi zakladami, po 500-1000 osob latwiej zwolnic niz 50 tys
~Pyza -
Nie można ciągle narzekać ale należy wnosić wkład organizacyjny i dodatkowo pracować w ramach zarobków nad poprawnycm i schludnym PKP.Koleje powinny przyciągać pasażerów swoim wizerunkiem.
~Patriota -
Od 1980 roku i troche wczesniej stopniowo niszczy sie Polske,polska gospodarke a z Polakow robia emigrujacych za kawalkiem chleba niewolnikow do zmywania,sprzatania i innych ciezkich robot.Pod haslem prywatyzacja grabia polski majatek.Korupcje,afery,grabiez nazywa sie ladnie slowem "prywatyzacja".
~Gucio -
Aby budżet był pełen z podatków.