Black Friday - jak umiejętnie korzystać z promocji?

Black Friday to bezapelacyjne święto łowców okazji, którzy czekają na nie cały rok. Można z powodzeniem powiedzieć, że kolejne lata przynoszą mu coraz większą popularność i niewiele wskazuje na to, aby miało się w tej kwestii coś zmienić. O ile Czarny Piątek jest doskonałą szansą na to, aby kupić produkty często w mega okazyjnych cenach, o tyle wpadając w wir wyprzedaży możemy mocno nadszarpnąć kondycję naszego portfela lub zainwestować w produkty, które będą potem obrastały kurzem. Warto też wiedzieć, że nieświadomie możemy dać się nabrać na często nieuczciwe działania firm. Jak więc kupować z głową? Podpowiadamy.

Kilka słów o Black Friday

Black Friday przypada w USA na pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. To właśnie za oceanem konsumenci zapoczątkowali coroczną wyprzedażową tradycję, której fenomen został doceniony już niemalże na całym świecie. Czarny piątek jest przez nich wyczekiwany przez cały rok, a jego potencjał skrzętnie wykorzystują zarówno małe, średnie, jak i duże firmy kusząc mega rabatami i mega okazjami obok których często nie można przejść obojętnie.

W tym roku u nas Black Friday przypada na 26 listopada. To szansa na zakup wielu produktów w atrakcyjnych cenach - zarówno w sklepach stacjonarnych, jak również internetowych. Możemy postawić na te, które wykorzystamy sami, bądź zainwestować w takie, które staną się prezentem dla najbliższym. W końcu Mikołajki oraz Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami. Zakupy w obniżonych cenach, to szansa na podreperowanie kondycji domowego budżetu, którą nadchodzący gorący zakupowy okres bardzo mocno nadwyręża.

Reklama

Jakie produkty cieszą się największą popularnością w trakcie Black Friday? Zarówno w Polsce, jak i na świecie bezapelacyjnym numerem jeden są sprzęty AGD i RTV. Kroku dotrzymują im także ubrania oraz akcesoria odzieżowe. Warto docenić promocyjny potencjał mebli, wnętrzarskich dodatków czy też kosmetyków, ale oczywiście na tym lista się nie kończy.

W tym istnym zakupowym szaleństwie należy jednak nie zapominać o tym, że przed nami kolejne święto okazji - Cyber Monday. To w dużej mierze gratka dla miłośników zakupów online, bo w zdecydowanej większości to właśnie przedstawiciele e-commerce kuszą największymi zniżkami.

Black Friday a Cyber Monday - czy jest mowa o jakiś różnicach?

Oczywiście, że tak. Wiele osób błędnie zestawia ze sobą Black Friday i Cyber Monday, a to jednak dość duży błąd. Dlaczego? Oprócz tego, że te święta okazji różnią się od siebie nazwą, mocno widać w nich także obszar oferowanych promocji. W praktyce oznacza to, że Cyberponiedziałek kusi promocjami w dużej mierze w sklepach internetowych. Nie można oczywiście przyjąć tego za standard i swego rodzaju pewniak, niemniej planując zakupy, warto mieć na uwadze taką kolej rzeczy. Przyjęło się, że w Czarny Piątek ceny są najbardziej okazyjne, ale w niektórych przypadkach ich granica między nim, a Cyber Monday zaczyna się sukcesywnie zacierać. Mało tego - wyprzedaże trwają nawet przez cały weekend w pakiecie z przyszłym tygodniem. W tym roku na Cyber Monday powinniśmy przygotować się na 29 listopada. 

Jak kupować w Black Friday?

O ile Black Friday jest szansą na kupienie setek produktów w bardzo okazyjnych cenach, o tyle jest także olbrzymią szansą dla wielu firm, które tylko czekają na naszą naiwność i zakupowy szał. Nie od dziś wiadomo, że hasło promocja działa na wielu niczym magnes i potrafi wzbudzić potrzebę nawet w sytuacji, kiedy dany produkt jest dla nas zbędny. Warto więc wziąć kilka głębokich wdechów i dokładnie przeanalizować działania, aby Czarny Piątek stał się dla nas rzeczywiście dniem okazji, a nie próbą zrujnowania domowego budżetu.

W poszukiwaniu atrakcyjnych szans zakupowych bardzo pomocne mogą okazać się Gazetki na Black Friday. Tam też znajdziemy propozycje wielu marek obok których nie można przejść obojętnie. Wśród nich produkty z różnych branż - od AGD i RTV, po modę, urodę, wnętrza, technologie i wiele innych. Nie bez znaczenia będą także strony na których zamieszczane zostają kody rabatowe.

Zanim jednak rozpoczniemy polowanie na wyprzedaże warto stworzyć sobie plan działania, który pozwoli nam na zakup takich produktów, które nie będą potem niepotrzebnie zajmowały miejsce w naszych mieszkaniach. W praktyce bardzo pomocne będzie w tym stworzenie listy zakupów, jak również określenie maksymalnego budżetu, który możemy przeznaczyć na Black Friday. Warto również zweryfikować informacje o cenach. W sklepach stacjonarnych wystarczy odkleić naklejkę z promocyjną, aby przekonać się czy rzeczywiście trafiliśmy na okazję. W sklepach online możemy porównać cenę konkretnego produktu na różnych platformach i wybrać najbardziej korzystną dla nas ofertę. Warto także sprawdzić, czy na przykład w gazetkach sprzed kilku miesięcy jest ona wyższa, albo nawet niższa. Taki ogólny pogląd na sytuacje pozwoli nam podjąć decyzję, której potem nie będziemy żałować.

Jak kupować, żeby nie żałować? Przede wszystkim z głową - pamiętając o tym, że korzystanie z promocji jest opłacalne, ale nadmierne wykorzystywanie potencjału, jaki daje Black Friday może sprawić, że szybko pożałujemy niektórych decyzji zakupowych.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »