Co da Ci email marketing – jak zacząć?
Email marketing to jeden z najbardziej efektywnych i opłacalnych kanałów, w który możesz zainwestować. Jest dużo bardziej zyskowny niż Facebook. Co dokładnie osiągniesz, poprzez wysyłkę newsletterów firmowych bądź maili transakcyjnych?
Niedawno został opublikowany raport marki Hubspot "The State of Media & Content Planning in 2022". Jest to coroczny przegląd danych zebranych wśród setek strategów, informujący o najważniejszych taktykach, wyzwaniach bądź szansach w branży. W tym roku możemy przeczytać, że "Email marketing jest najbardziej wykorzystywanym kanałem, używanym przez jednego na dwóch media plenerów, co więcej - jego popularność będzie wciąż wzrastać w tym roku, jako że 22% strategów planuje wykorzystać go po raz pierwszy w tym roku. Email marketing zajmuje również trzecie miejsce pod względem ROI wśród wszystkich kanałów medialnych".
Jeśli nieraz zastanawiasz się "Po co mojej firmie newsletter - czy warto go wysyłać?", mam dla Ciebie na początek kilka faktów i danych. Adres mailowy mają prawie wszyscy i większość osób albo sprawdza swoją skrzynkę codziennie, albo ma wręcz podpiętą pocztę jako aplikację w telefonie. Osoby z generacji Z deklarują, że sprawdzają swoje skrzynki nawet kilka razy dziennie. Zapewnia to dużą dostarczalność i w wysokości prawie 30%. Dla porównania, post na Meta (dawn. Facebook) dociera średnio do 2-6% obserwujących. Jednakże to nie wszystko. Przyjrzyjmy się zwrotowi z inwestycji - 1$ potrafi przynieść nawet 42$ zysku. Email marketing to jednak nie tylko wysoka dostarczalność i dobre wskaźniki efektywności.
Omawiany kanał komunikacji pozwoli Ci mieć wpływ na wiele ważnych aspektów biznesu. Przede wszystkim, wysyłane emaile są efektywnym sposobem na budowanie rozpoznawalności oraz wizerunku marki i relacji z odbiorcami. Wszystko to będzie mieć wpływ na zwiększenie wyników Twojej sprzedaży i przekuwanie odbiorców w stałych klientów. Co więcej, zwiększysz również ilość pozyskiwanych leadów oraz połączysz ten kanał z innymi, osiągając jeszcze lepsze wyniki. Poznaj lepiej korzyści płynące z email marketingu, zaglądając na nasz blog firmowy: https://freshmail.pl/blog/.
Kwestia tego, jak będzie wyglądał dany newsletter, w dużej mierze zależy od tego, jaki cel chcesz osiągnąć. Wysyłany mail może mieć charakter między innymi:
- sprzedażowy - wysyłane e-promocje, informowanie o nowym produkcie, pokazywanie bestsellerów miesiąca;
- edukacyjny - mailing dot. najnowszych informacji z branży, wpisów blogowych i innych treści;
- informacyjny - wiadomości, mające na celu poinformowanie o podejmowanych działaniach w firmie, np. zmienione godziny otwarcia;
- wizerunkowy - powiadamianie o akcjach społecznych, w których firma bierze udział, pokazywanie pracowników firmy bądź życia firmy zza kulis.
Warto jest się zatrzymać jeszcze przy budowaniu wizerunku firmy. O ile w zeszłym stuleciu to klienci zabiegali o firmy - dziś sytuacja diametralnie uległa zmianie. Nie liczy się jedynie cena bądź jakość produktu, ale również to, z czym dana marka się kojarzy. We FreshMailu zadbaliśmy np. o to, aby klienci mieli jak najlepsze doświadczenia z firmą poprzez budowanie pozytywnego user experience dzięki wprowadzeniu planów wsparcia. Dzięki temu pokazujemy, że wiemy, jak ważne jest indywidualne podejście do klienta i zapewniamy taką obsługę i wsparcie, jaką dana osoba potrzebuje. Warto jeszcze zwrócić uwagę na to, jak wielki wpływ miała pandemia koronawirusa. Właśnie po jej wybuchu konsumenci zaczęli znacząco zwracać uwagę na to, czy marki wspierają lokalne społeczności i dbają o swoich pracowników. Również i my mamy to na uwadze, gdyż sami jesteśmy Polską firmą. Należy również wspomnieć o generacji Z, która deklaruje, że dla na pierwszym miejscu biorą pod uwagę emocje i odczucia, jakie budzi dana marka (ang. brand experience).
Jeśli jesteś przekonany co do wyboru tego kanału komunikacji, zapewne pojawia Ci się w głowie kolejne pytanie "Jak zacząć?". Na początek, musisz wyposażyć się w dobre "przyrządy". Mimo iż wszystkie narzędzia do email marketingu mają jeden cel, różnią się od siebie możliwościami, ceną i innymi aspektami. Pokrótce, kiedy szukasz odpowiedniego narzędzia, zastanów się przede wszystkim:
- jaki masz budżet;
- ile osób zamierza pracować przy wysyłce mailingu;
- jak bardzo zamierzasz korzystać z automatyzacji;
- czy wsparcie boku jest odpowiednie;
- jakie dane w raportach są potrzebne;
- czy można łatwo tworzyć maile nawet bez niczyjej pomocy;
- gdzie znajdują się serwery danej firmy - najlepiej na terenie EOG;
- jakie zabezpieczenia oferuje dana firma.
Szerzej o tym, jak dobrać dobre narzędzie do email marketingu, przeczytasz w naszym innym artykule.
Zawsze pamiętaj o RODO - wysyłaj mailingi jedynie do osób, które wyraziły na to zgodę. Zadbaj również o odpowiedni temat emaila i nazwę nadawcy. Najlepiej sprawdzi się nazwa "imię+firma". Każdy email powinien zawierać konkretny i czytelny przycisk nawoływania do akcji, typu "sprawdź produkt". Wszystkie newslettery powinny mieć spójny szablon, kolorystykę oraz zawsze zawierać logo firmy. Nie zapomnij również o tym, by w każdym emailu znalazła się możliwość wypisania z listy subskrybentów. Więcej o dobrych praktykach dowiesz się z kursu, który prowadzą nasi eksperci: https://emailove.pl/product/emailove/
Zanim na dobre rozpoczniesz swoją przygodę z wysyłką mailingów, zaopatrz się w niezbędną wiedzę, dotyczącą najnowszych trendów. Pamiętaj, że personalizacja jest kluczem do sukcesu - aż 90% marketerów uważa ją za kluczowy wskaźnik sprzedaży. I mowa tu nie tylko o dostosowywaniu odpowiedniego języka, ale też o dzieleniu list odbiorców na poszczególne segmenty i wysyłaniu dynamicznych treści. Dla wyjaśnienia - dynamiczne treści to takie, które zmieniają zawartość emaila w zależności od grup nadawcy, np. zmienia się lista produktów. Oprócz tego zadbaj, by emaile były profesjonalne i przyjazne dla oka - aktualnie króluje minimalizm więc postaraj się, aby newslettery nie posiadały zbyt wiele elementów. Poza tym pamiętaj o kluczowych zabezpieczeniach, które ochronią odbiorców oraz zmniejszą prawdopodobieństwo trafienia do skrzynki spamu. Więcej o trendach przeczytasz w naszym artykule, który został napisany do trendbooka NowegoMarketingu.
Artykuł sponsorowany