Jak rozwinąć swój biznes w 2023 roku?

W 2023, czyli w czasach wysokiej inflacji, inwestycja w rozwój firmy to często jej sposób na przetrwanie. Przedstawimy sposoby, które poprawią efektywność działań i przyniosą biznesom lepsze wyniki.

Automatyzacja procesów administracyjnych

Duża część obowiązków Twoich pracowników może zostać wykonana przy pomocy automatyzacji, a dzięki temu w krótszym czasie. Do takich zadań należy choćby fakturowanie czy zarządzanie zasobami ludzkimi - to procesy, które z powodzeniem mogą przejść przez oprogramowanie do tego służące. Usprawnienie procesów realizowanych w administracji może znacznie skrócić czas poświęcany na wykonanie danych czynności, dlatego w rezultacie pracownik za nie odpowiedzialny może w tym czasie pracować nad czymś innym.

Z tej przyczyny firmy często decydują się na wdrożenie rozwiązania w postaci CRM (Customer Relationship Management), czyli w dosłownym tłumaczeniu systemów zarządzania relacjami z klientami. Są to oprogramowania zbierające informacje o kliencie, jego zamówieniach czy tendencjach zakupowych, by wykorzystać je później w komunikacji, marketingu i sprzedaży. Dzięki dokładnej analizie danych CRMy przysługują się do skuteczniejszego tworzenia ofert dopasowanych do potrzeb klienta. Służą także do rejestracji zamówień, automatycznej wysyłki faktur czy zarządzania sprzedażą. Systemy CRM najczęściej występują w modelu SaaS (Software as a Service), czyli w formie subskrypcyjnej.

Przeniesienie biznesu do sieci

Prawdopodobnie większość biznesów zdaje sobie sprawę z potencjału sieci, jednak w praktyce wciąż wiele z nich nie decyduje się na ten krok. Część firm zakłada profile w mediach społecznościowych i traci zapał, gdy okazuje się, że konto na Facebooku nie sprzedaje. Dlatego na wstępie warto zaznaczyć, że przeniesienie biznesu do sieci nie kończy się na założeniu konta i dodawaniu postów co tydzień. By w pełni wykorzystać potencjał działań w internecie, należy je wcześniej odpowiednio zaplanować. A dobry plan powinien zawierać kilka kanałów dotarcia do potencjalnych klientów - nie tylko social media, ale także stronę internetową, e-sklep lub bloga.

Dlaczego? Z kilku powodów, przede wszystkim własna witryna zamiast darmowego konta na ogólnodostępnym portalu dodaje firmie profesjonalizmu i budzi zaufanie. Dodatkowo należy wyłącznie do Ciebie, więc nie musisz się obawiać, że algorytmy uznają, że naruszasz regulamin i z dnia na dzień Twój biznes zniknie w sieci (a tak może się zdarzyć w mediach społecznościowych). To także swoboda prezentacji Twojej działalności - zamiast korzystać z odgórnie ustalonego szablonu, to Ty decydujesz w jaki sposób pokażesz klientowi swoją ofertę.

Co ważne, stworzenie własnej strony internetowej nie jest tak trudne, jak się niektórym wydaje. Wystarczy hosting z autoinstalatorem, adres (domena) i certyfikat SSL. Dzięki wbudowanemu autoinstalatorowi łatwo zainstalujesz na swojej przestrzeni aplikację (np. popularne WordPress lub Joomla!), która ułatwi Ci samodzielne tworzenie witryny, a domena pozwoli wyświetlać zbudowaną stronę w sieci. Certyfikat SSL natomiast zapewni jej bezpieczeństwo i zadba o dane Twoich klientów. A jeśli wiesz już, że chcesz stworzyć zaawansowaną stronę w oparciu o WordPressa, rozważ zaopatrzenie się w Hosting Wordpress od home.pl, czyli usługę stworzoną specjalnie dla tego rozwiązania.

Analiza danych

Jeśli jesteś w grupie przedsiębiorców, którzy już działają w sieci z własną stroną, to masz dostęp do ogromu informacji, które mogą pomóc Ci w lepszym docieraniu do klientów. Wystarczy skutecznie je analizować, a w tym celu przyda się podpięcie do witryny odpowiednich narzędzi analitycznych. Jeśli jeszcze nie korzystasz z żadnych tego typu rozwiązań, warto na początek sprawdzić te oferowane przez Google - Analytics i Search Console. To najpopularniejsze narzędzia używane nawet przez profesjonalnych analityków - pierwsze pozwala na zbieranie informacji o użytkownikach i analizę ich ruchu, drugie z kolei przydaje się w strategii SEO i poprawie widoczności strony. Jeśli do tych rozwiązań dołączysz dodatkowo badania działań konkurencji, jesteś w stanie znacznie usprawnić swoje działania online i tym samym dotrzeć do szerszego grona.

Spójność marki

Prowadząc każde działania w sieci pamiętaj o tym, by zachować spójność swojego wizerunku. Biznes, który ma swój unikalny sposób prezencji w sieci będzie łatwiej i szybciej kojarzony przez klientów. Dlatego właśnie warto zadbać o to, by każdy kontakt użytkownika z Twoją marką był spójny z innymi. Podstawą będzie więc określenie sposobu prezentowania logo, dobranie głównych kolorów marki i typografii. Jeśli dodajesz posty w social mediach, zadbaj o to, by były one zachowane w podobnym tonie i formie. Podobnie w przypadku treści publikowanych na stronie internetowej czy blogu - pamiętaj, by każda z nich pisana była podobnym językiem. Dzięki temu Twoja marka będzie lepiej zapadać w pamięć, a tym samym łatwiej będzie Ci zbudować relację z klientami. A tacy klienci częściej wracają i są zwykle bardziej lojalni w stosunku do firmy, z którą czują więź.

Badania rynku

Prowadzisz swój biznes z największą dbałością o szczegóły, a sprzedaż wciąż stoi w miejscu? Być może to moment na to, by spojrzeć na swoją ofertę od innej strony. Pamiętaj, kto jest jej odbiorcą - czy dla tej grupy jest ona atrakcyjna i odpowiada na potrzeby klientów? Kluczowym w skutecznej sprzedaży jest określenie persony zakupowej - jeśli Twój biznes takiej nie posiada, zdecydowanie powinno się to zmienić. Przydatne mogą okazać się także badania rynku, z których dowiesz się więcej na temat tego, co jest ważne dla Twoich klientów i czego mogłoby brakować im w Twoich produktach lub usługach. Ta wiedza pozwoli Ci dopasować do odbiorców swoją ofertę i przedstawić ją korzystając z języka korzyści, który najlepiej do nich przemówi.

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »