Księgowość e-commerce – prowadzić samodzielnie czy zlecić?

Branża e-commerce pozwala przedsiębiorcom pozyskiwać klientów z całego świata. To jednak rodzi pytania na gruncie podatkowym. Czy samodzielne prowadzenie księgowości e-commerce to dobry pomysł?


Z jakimi wyzwaniami wiąże się samodzielne prowadzenie księgowości e-commerce?

Każda branża ma swoją specyfikę, gdy mowa o księgowości. Nie inaczej jest w przypadku sprzedaży przez internet. Chociaż formalnie nie ma przeszkód, aby przedsiębiorca samodzielnie prowadził księgowość swojej firmy e-commerce, to dla osoby, która wcześniej nie miała styczności z zagadnieniami podatkowymi, może to stanowić spore wyzwanie. I to nawet wówczas, gdy firma działa w tradycyjnym modelu i na małą skalę. Dlaczego? Powodów jest wiele - wymienić wystarczy duży wolumen dokumentów sprzedażowych i kwestię zwrotów. Pojawić mogą się też wątpliwości dotyczące ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej.

Branża e-commerce daje wiele możliwości, gdy mowa o modelach biznesowych. To rodzi dodatkowe wyzwania na gruncie podatkowym - księgowość e-commerce jest złożona. W tradycyjnym modelu przedsiębiorca prowadzi e-sklep, w którym sprzedaje produkty z własnego magazynu. Kwestia rozliczeń (w szczególności podatku VAT) komplikuje się, gdy firma działa w modelu dropshipping. Podobnie będzie w przypadku sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI). Dla przedsiębiorcy, który rozważa samodzielne prowadzenie księgowości, oznacza to konieczność poświęcenia wielu godzin na lekturę przepisów.

Jak biuro rachunkowe może pomóc firmom z branży e-commerce?

Chociaż pracownicy biura rachunkowego co miesiąc wyliczają wysokość podatku dochodowego i składki zdrowotnej ZUS, to takie czynności mają charakter techniczny. Księgowość dla e-commerce to coś więcej niż sprawdzanie poprawności obliczeń, które wykonują programy do księgowości. Jak można przeczytać na stronie https://taxology.co/pl/, w sprzedaży online kluczowa jest znajomość przepisów podatkowych z zakresu handlu międzynarodowego czy specyfiki nabywania towarów od dostawców z krajów unijnych i śledzenie zmian w prawie.

Biuro rachunkowe, którego specjalnością jest księgowość dla e-commerce, może:

  • pomóc w rejestracji do VAT za granicą - gdy będzie to konieczne;
  • dokonać rozliczeń VAT za granicą - w krajach, w których przedsiębiorca sprzedaje produkty;
  • wesprzeć w integracji z platformami, na których przedsiębiorca sprzedaje - to pozwala zmniejszyć liczbę błędów;
  • zapewnić raporty - pomogą one w podejmowaniu decyzji biznesowych;
  • informować o zmianach przepisów - dzięki czemu właściciel sklepu internetowego uniknie kar.

Warto wiedzieć, że niektóre biura rachunkowe współpracują też z doradcami podatkowymi. W konsekwencji w jednym miejscu przedsiębiorca może uzyskać pomoc w zakresie optymalizacji podatkowej.

Kiedy prowadzić samodzielnie księgowość e-commerce, a kiedy skorzystać ze wsparcia?

Chociaż księgowość e-commerce to rozległe zagadnienie, które komplikuje się w momencie rozszerzenia działalności poza granice Polski, to trzeba też uczciwie przyznać, że nie każdemu właścicielowi e-sklepu wsparcie biura rachunkowego jest niezbędne. Kiedy warto rozważyć samodzielne prowadzenie księgowości e-commerce? Wówczas, gdy obowiązków ewidencyjnych nie ma wiele i w związku z tym ryzyko popełnienia kosztownych błędów również jest niewielkie. Tak jest w przypadku działalności nierejestrowej prowadzonej w branży e-commerce.

Prowadząc działalność nierejestrową, nie trzeba odprowadzać co miesiąc zaliczek na podatek, a po spełnieniu dodatkowych wymogów można uniknąć zakupu kasy fiskalnej. Mało skomplikowana jest też ewidencja sprzedaży. I właśnie dlatego pomoc biura rachunkowego może być zbędna. Jednocześnie przedsiębiorca, który założy firmę i chce rozwijać działalność, zdecydowanie powinien pomyśleć o merytorycznym wsparciu.

Księgowość e-commerce - kiedy jest dobry moment na outsourcing?

Pytanie, czy prowadzić księgowość e-commerce samodzielnie, czy też przekazać ten obszar specjalistom, najczęściej pojawia się w momencie podjęcia decyzji o otwarciu sklepu internetowego. To dobry moment, aby skontaktować się z biurem rachunkowym współpracującym z doradcą podatkowym - w ten sposób można uzyskać pomoc w zakresie wyboru optymalnej formy prowadzenia działalności i opodatkowania. Skorzystanie z oferty biura rachunkowego na tak wczesnym etapie pozwala dobrze przygotować się do przedsięwzięcia od strony formalnej.

Inne dobre momenty, aby rozważyć outsourcing usług księgowych, to:

  • przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o. - spółki mają obowiązek prowadzenia pełnej księgowości (ksiąg rachunkowych);
  • chęć rozwoju sprzedaży poza granicami Polski - wówczas pod uwagę trzeba wziąć obszerne zagadnienie VAT-u w handlu międzynarodowym;
  • dynamiczny wzrost sprzedaży - poza merytorycznym wsparciem potrzebne mogą być rozwiązania, które zautomatyzują część procesów.
artykuł sponsorowany
materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »