Którego przewoźnika najlepiej wybrać do obsługi logistyki w e-sklepie?

Prowadzisz sklep online? Nie jesteś w tym sam. Już 150 tys. przedsiębiorców w Polsce prowadzi sprzedaż produktów i usług przez Internet. Konsumenci chętnie z tych możliwości korzystają. Prawie 6 na 10 Polaków jest zdania, że zakupy w sieci są najbardziej optymalne. Zarazem jednak mają wysokie oczekiwania wobec sprzedaży wysyłkowej. Aż jedna trzecia konsumentów nad Wisłą uważa długie czekanie na dostawę zamówienia za problem. Z drugiej strony są sprzedawcy, którzy próbują odpowiedzieć na potrzeby klientów, ale dostają od nich trudne do zlokalizowania adresy docelowe czy doświadczają trudności we współpracy z przewoźnikiem. Dobrze ułożone procesy logistyczne mogą zatem znacząco zwiększyć zadowolenie klienta z zakupów w e-sklepie. Pytanie brzmi: którego przewoźnika najlepiej wybrać do takiej misji? A może bezpośrednia współpraca z nim nie jest konieczna?

W 2023 roku w Polsce funkcjonowało 66 tys. sklepów online, a z roku na rok ta liczba rośnie. W efekcie do 2027 roku polski rynek e-commerce ma wygenerować wartość na poziomie 25 mld USD. I chociaż rosnąca liczba graczy w tym sektorze jest naturalnym zjawiskiem, to intensywność konkurencji stanowi coraz większe wyzwanie dla sprzedawców, szczególnie w przypadku firm, które chcą rywalizować z marketplace’ami. W styczniu Allegro zostało odwiedzone przez 18,5 mln użytkowników, a Temu doczekało się już prawie 15 mln odwiedzających. Kolejnymi marketplace’ami pod względem popularności są MediaExpert, Aliexpress, Empik, Erli, Euro RTV AGD czy Amazon.

W momencie, gdy o portfele konsumentów walczy tyle e-sklepów, oczekiwania klientów wobec zakupów rosną. Liczą oni na wysoką jakość produktu, obsługi klienta, ale również szybką dostawę towaru. I chociaż sprzedawcy mają duży wpływ na dwa pierwsze czynniki, to zazwyczaj trudno im zarządza się procesami logistycznymi, ponieważ są one realizowane we współpracy z partnerami.

- Specyfika rynku e-commerce nastawionego na sprzedawanie klientom indywidualnym sprawia, że wyzwania logistyczne są spore. Sklepy online muszą najczęściej obsługiwać zróżnicowany wolumen zamówień, od drobiazgów o małej wartości po większe przesyłki. Nie ma kilku czy kilkudziesięciu stałych adresów dostawy - konsumenci mogą pochodzić z różnych zakątków kraju, szczególnie w przypadku sklepów z niską bazą powracających klientów. A mimo że sklep nie ma wpływu na całokształt procesów logistycznych, są integralnym elementem zapewniania wysokiej jakości obsługi klienta. Po przekazaniu przesyłki kurierowi odpowiedzialność za nią spoczywa na przewoźniku, ale to do sklepu klient zgłasza ewentualne problemy związane z dostawą. Wszystko to sprawia, że zarządzanie procesami logistycznymi bez wsparcia zaufanego partnera staje się trudne. A z drugiej strony, jeśli poświęcimy im należytą uwagę, możemy w ten sposób zbudować przewagę konkurencyjną na trudnym rynku e-commerce - podkreśla Marcin Susmanek, Członek Zarządu w Alsendo, do której należy m.in. platforma technologiczna Apaczka.pl łącząca sprzedawców online z firmami kurierskimi.

Zaniedbanie procesów logistycznych może z kolei skutkować zniechęceniem klientów do zakupów w e-sklepie. Już teraz jedna trzecia konsumentów w Polsce uznaje długi czas dostawy zamówień za problematyczny. A ich oczekiwania dotyczą nie tylko czasu realizacji zamówienia, ale również np. możliwości bezpłatnej dostawy prosto pod drzwi domu, małej odległości od najbliższego automatu paczkowego, możliwości zarządzania przesyłkami z poziomu aplikacji czy weekendowych doręczeń. Z drugiej strony z badań Grupy Alsendo wynika, że jedna czwarta firm zgłasza problemy w zakresie zapewnienia dostawy na czas czy odpowiedniego poziomu współpracy z przewoźnikiem, a co piąta ma problem z mapowaniem statusu przesyłek nadawanych za pośrednictwem różnych firm. Nie poruszyliśmy jeszcze nawet problemu ze zwrotami, które są wyzwaniem dla aż 42 proc. przebadanych firm. Zmierzenie się z tymi kwestiami wymaga zatem współpracy z zaufanym partnerem logistycznym.

Na którego przewoźnika najlepiej postawić?

Na polskim rynku funkcjonuje kilkanaście firm kurierskich, które oferują możliwość dostawy towaru do klienta. Która z nich będzie najlepsza dla Twojej firmy? Coraz częściej przedsiębiorcy stawiają na współpracę z wieloma przewoźnikami za pośrednictwem jednej, prostej integracji z platformami logistycznymi takimi jak Apaczka.pl. Komponują swój własny kompleksowy pakiet usług kurierskich oraz posprzedażowych na miarę swoich potrzeb, zarówno w zakresie przesyłek krajowych, jak i międzynarodowych. Korzystają z funkcji automatyzacji procesów wysyłkowych, przez monitorowanie statusu każdej przesyłki, a kończąc na personalizacji komunikacji zawierającej bieżące informacje o dostawie. Logistyka dla e-commerce z takim partnerem staje się o wiele prostsza.

- Konsumenci mają różnorodne preferencje w zakresie dostawy, co powoduje, że przedsiębiorcy z reguły współpracują z wieloma przewoźnikami jednocześnie. To oznacza konieczność negocjowania cen i umów z każdym z osobna, każdorazowe wycenianie paczek i trudności z ustalaniem statusów przesyłki w przypadku pytań ze strony klientów. Tymczasem problemy z łańcuchami dostaw tylko się pogłębiają, kupujący stają się coraz bardziej sfrustrowani, a sprzedawcy poświęcają wiele czasu na ręczne wykonywanie czynności, które można śmiało zautomatyzować - wskazuje Marcin Susmanek.

Apaczka.pl umożliwia nadawanie paczek do 150 krajów (co ma znaczenie w kontekście tego, że dla 2 na 10 sklepów kluczowym wyzwaniem podczas ekspansji na kolejne rynki jest logistyka) za pośrednictwem 17 największych firm kurierskich w ramach jednej platformy. Nie jest konieczne w tym celu wykupywanie abonamentu, nie ma również minimów wysyłkowych. Intuicyjny panel do nadawania przesyłek i bezpłatna integracja z największymi platformami takimi jak Allegro, Shoper, IdoSell, PrestaShop, Comarch Optima, czy WooCommerce umożliwiają automatyzację procesów logistycznych związanych z dostawami przesyłek. Co więcej, przesyłki nie muszą być w rozmiarach standardowych - Apaczka.pl oferuje wyspecjalizowane serwisy dla nadań palet, palet przemysłowych, czy przesyłek o niestandardowych gabarytach. Dodatkowo klienci mogą liczyć na atrakcyjne, wcześniej znegocjowane stawki z firmami kurierskimi z możliwością dalszych negocjacji indywidualnych.

Współpraca z wieloma przewoźnikami za pośrednictwem jednej platformy oznacza również możliwość gromadzenia informacji związanych z przesyłkami w jednym miejscu: o doręczeniach, zwrotach, problemach czy sytuacjach, które wymagają pilnej interwencji. W przypadku rozwiązań Apaczka, klienci biznesowi mogą skorzystać z usługi zwrotów PRO Returns, która umożliwia automatyzację procesu zwrotu zakupów - kupujący może w prosty sposób zgłosić chęć odesłania przesyłki i śledzić status całego procesu, podczas gdy sprzedający na bieżąco ma kontrolę nad wszystkimi zwrotami u różnych przewoźników.

Ukryty potencjał marketingowy logistyki

Ciekawym aspektem współpracy z Apaczka.pl jest wykorzystanie marketingowego potencjału procesów post-checkout. Platforma oferuje bowiem możliwość zamieszczenia materiałów marketingowych w wiadomości informującej o statusie przesyłki. To jeden z najczęściej czytanych rodzajów wiadomości - nawet 85% e-maili z informacją o statusie przesyłki jest otwieranych przez klientów. Przedsiębiorcy współpracujący z Apaczka.pl mogą więc wykupić usługę PRO Brand, aby zareklamować swoje produkty na etapie dostawy produktów, aby w rezultacie zwiększyć ruch powracający do e-sklepu, czy promować swoje media społecznościowe.

Kwestie dostawy przesyłki są często kluczowe dla klientów przy podejmowaniu decyzji o zakupie czy ocenie jakości obsługi w danym e-sklepie.  Nawiązanie współpracy z zaufanym partnerem logistycznym może znacząco wpłynąć na zwiększenie konwersji w e-sklepie, a co za tym idzie - budowanie przewagi konkurencyjnej na trudnym rynku e-commerce.

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »