Rebranding firmy – jak zrobić to dobrze?

Firma obecna na rynku już przez dłuższy czas wymaga liftingu, odświeżenia, dzięki któremu zaskoczy klientów, bardziej ich uaktywni, a także spotęguje ich zainteresowanie. Człowiek bardzo szybko się przyzwyczaja, po czym następuje chęć uzyskania czegoś zupełnie nowego. Zaczyna nam czegoś brakować lub po prostu mamy wrażenie, że konkretna marka wyczerpała cały swój potencjał i nie jest w stanie zaoferować nam nic więcej. Wtedy następuje czas rebrandingu naszej firmy.

Firma obecna na rynku już przez dłuższy czas wymaga liftingu, odświeżenia, dzięki któremu zaskoczy klientów, bardziej ich uaktywni, a także spotęguje ich zainteresowanie. Człowiek bardzo szybko się przyzwyczaja, po czym następuje chęć uzyskania czegoś zupełnie nowego. Zaczyna nam czegoś brakować lub po prostu mamy wrażenie, że konkretna marka wyczerpała cały swój potencjał i nie jest w stanie zaoferować nam nic więcej. Wtedy następuje czas rebrandingu naszej firmy.

Istnieje wiele strategii, które niektórym przyniosły sukces, u innych wywołały ogromne straty. W drugim przypadku zapewne zabrakło strategii, dobrego planu i rzetelnych informacji, dotyczących aktualnych trendów w branży. W rebrandingu firmy bardzo skutecznym narzędziem jest monitoring mediów, dzięki któremu mamy dostęp do wszystkich informacji, które są generowane na podstawie słowa kluczowego, nazwy firmy, branży, zjawiska czy produktu. Dotyczy to takich mediów, jak Internet, prasa, telewizja, radio, a także media społecznościowe.

Skuteczny rebranding firmy. Praktyczne wskazówki

Rebranding firmy to odświeżenie jej wizerunku, odnowienie, wprowadzenie zmian w obszarze konkretnych elementów marki. W niektórych przypadkach jest to tylko niewielki lifting, w innych natomiast może dojść do całkowitego odrzucenia dotychczasowych rozwiązań. Nie wszyscy przedsiębiorcy są jednak otwarci na zmianę. Istnieje obawa, że nowy wizerunek nie spodoba się dotychczasowym klientom. Pomimo pojawienia się nowych, Ci stali odejdą do konkurencji, bilans będzie więc wciąż taki sam. W rebrandingu niezwykle ważna jest początkowa faza zmian, a więc analiza aktualnej sytuacji firmy. Powinno się go przeprowadzać tylko w określonych sytuacjach i z precyzyjnie zdefiniowanym celem. Dobrym momentem jest m.in. wyraźny spadek sprzedaży czy też rozszerzenie oferty na inne rynki, np. zagraniczne. Zmiana będzie dobrym pomysłem, jeżeli dostrzegasz, iż nie wyróżniasz się na tle konkurencji, jesteś przeciętny, a nie wyjątkowy. Rebranding firmy jest też jednym z działań, jakie przeprowadza się przy przejęciu firmy lub też problemach z jej opinią i reputacją.

Przykładem skutecznych działań rebrandingowych są zmiany wprowadzone w grudniu 2015 przez serwis PizzaPortal. Powstała nowa strona mobilna, która już w pierwszych kilkudziesięciu dniach wygenerowała wyraźnie więcej zamówień. Unowocześniona została też strona desktopowa, która pozwoliła wszystkim klientom na złożenie zamówienia, nawet bez aplikacji mobilnej. Pojawiły się też inne treści oraz uproszczono proces zamawiania. Strona została ponadto przystosowana do wyświetlania się prawidłowo na wszystkich urządzeniach

Kiedy znasz już powód rebrandingu, możesz przejść do opracowywania strategii i planu działania. Nigdy, żadne działania marketingowe i wizerunkowe przeprowadzone w sposób chaotyczny, nie dostarczyły długofalowych pozytywnych korzyści. Wyznacz sobie cel, odpowiedz na pytania: kim teraz będziesz, jakie cechy powinna mieć Twoja marka po rebrandingu i jakie korzyści chciałbyś osiągnąć. To jest również ten moment, kiedy należy wykonać research wśród konkurencji i w branży. Monitoring mediów jest tym narzędziem, które nie tylko dostarcza informacji na ten temat, ale też przyspiesza cały proces zmian oraz zwiększa szansę wykonanie go z większym powodzeniem. Dlaczego?

Znaczenie monitoringu mediów w rebrandingu

Monitoring mediów to baza informacji na każdy interesujący nas temat. Analizowane są aktualne treści z uwzględnieniem konkretnej dziedziny, branży czy produktu. Na podstawie konkretnych danych i wytycznych generowane są wiadomości, dotyczące nowości w branży, jak też kondycji, pozycji i zmian u konkurencyjnych firm. Monitoring ułatwia zdefiniowanie największych graczy w branży. Możesz obserwować, jak oni wykorzystują swoją przewagę i co im w tym pomaga. W rebrandingu firmy duże znaczenie ma analiza konkurencji, która w sposób szczególny wyróżnia się na rynku. Ponadto, masz dostęp do informacji na temat opinii konsumentów na temat konkretnego brandu, również Twojego. Dzięki temu dowiadujesz się, co podoba się Twoim klientom, a co wymaga zmiany i udoskonalenia. Tak powstaje plan oraz cel we współpracy Twojej i Twoich odbiorców. To oni powinni być dla Ciebie celem, natomiast konkurencja źródłem inspiracji i motywacji.

Po rebrandingu...monitoring powodzenia zmian

Rebranding firmy ma na celu wywołanie konkretnej reakcji konsumentów. Czasami chodzi tylko o wzrost zainteresowania danym produktem, innym razem o wzrost sprzedaży i tym samym zysków. Są też takie firmy, które chcą w ten sposób poprawić swój wizerunek. O tym, czy cel został osiągnięty, dowiadujemy się dopiero po pewnym czasie. Można jednak już znacznie wcześniej monitorować powodzenie zmian. Monitoring mediów jest skutecznym narzędziem także na tym etapie. Już od pierwszych dni możesz obserwować, jak klienci reagują na zmianę oraz jak szybko oswajają się z Twoim nowym wizerunkiem, czy sądzą, że jest on lepszy i bardziej atrakcyjny od poprzedniego, czy wręcz przeciwnie. Strategia jednej marki wymaga nieustannej, bieżącej weryfikacji rozpoznawalności w branży. Dzięki informacjom i danym z monitoringu mediów dowiesz się także, czy aktualny przekaz i wizerunek są dla klientów zrozumiałe, może jednak coś wymaga wyjaśnienia... Wszystkie te dane to także solidne fundamenty dla spójnej i jasnej komunikacji z Twoimi odbiorcami.

Rebranding firmy nie może bazować tylko na wiedzy z wewnętrznej struktury firmy, nie możemy odnosić się tylko do naszej marki oraz do naszych indywidualnych spostrzeżeń, jesteśmy niewystarczająco obiektywni w swojej ocenie. Potrzebujemy wskazówek od naszych klientów, szerokiego i szczegółowego obrazu branży oraz strategii działania największych konkurentów. Dlatego właśnie monitoring mediów odgrywa tak istotną rolę w rebrandingu, nie tylko na etapie planowania, ale też już po wdrożeniu zmian.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą monitoringu marki: https://psmm.pl/oferta

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »