Sztuczna inteligencja pokona kryzys

Kryzys ujawnia prawdziwy charakter przywódców i podległych im jednostek. Wszelkie przełomowe wydarzenia zmuszają organizacje do przemyślenia sposobu działania, a zmiany stają się źródłem dynamicznego wzrostu.

Uproszczenie i redefinicja procesów biznesowych po "zamrożeniu" gospodarki to dobry wstęp do uzyskania przewagi konkurencyjnej. Sztuczna inteligencja może odegrać ważną rolę w procesie odbudowy gospodarki po okresie pandemii. Wiele przedsiębiorstw już ją wykorzystuje, ale kryzys jest w stanie przyspieszyć i upowszechnić tę technologię. Myśląc o rozwoju w gospodarce cyfrowej, konieczne będzie szersze otwarcie na strategiczne wykorzystanie dużych zbiorów danych. Pomoże to przedsiębiorstwom sprostać rosnącej presji na obniżanie kosztów, ale również poprawi wydajność, zwiększając zdolność do poprawy efektywności.

Skuteczne decyzje

Wykorzystanie zdolności obliczeniowej komputerów, dzięki zastosowaniu uczenia maszynowego oraz zwiększaniu zdolności do absorpcji danych - pomaga analizować modele operacyjne, a także tworzyć i wykorzystywać w czasie rzeczywistym informacje o konkurentach. Ma to zasadnicze znaczenie z punktu widzenia zarządzania procesami zachodzącymi w organizacji i jej otoczeniu. Dodatkową wartością jest wykorzystanie syntez do zarządzania ryzykiem operacyjnym. Są one możliwe dzięki automatycznej eksploracji wielkich zbiorów danych. Analiza ryzyka w czasie rzeczywistym za pomocą modelowania predykcyjnego, optymalizuje proces podejmowania decyzji zarządczych. Zapadają one szybko i charakteryzują się wysoką skutecznością. Podstawy prognozowania trendów, procesów i zdarzeń, oparte są na solidnym gruncie wielowymiarowej analizy korelacji między danymi, które gromadzone są w zasobach przedsiębiorstwa. Czytelna i intuicyjna prezentacja wyników inteligentnej eksploracji danych, ułatwia wypełnianie podstawowych funkcji menedżerskich na wszystkich szczeblach organizacji.

Personalizacja i dialog

Technologia oparta na sztucznej inteligencji, dzięki możliwości wykorzystania dialogu konwersacyjnego może służyć do lepszej personalizacji ofert. To szansa nie tylko dla przedsiębiorstw. Takie rozwiązania są szczególnie przydatne do budowania skutecznej komunikacji z klientami banków. Służą lepszemu zrozumieniu danych w procesie dostosowywania ofert do unikalnych potrzeb klientów. Zapewniają również spójne przesyłanie wiadomości między różnymi kanałami - od bankomatu po media społecznościowe. Klienci, którzy posiadają internetowe konto bankowe mogą już dziś korzystać z wielu funkcjonalności, które wspierane są przez metody inteligencji obliczeniowej.

Kryzysowe doświadczenia

Jeszcze przed kryzysem wiele organizacji czuło presję związaną z koniecznością wprowadzenia sztucznej inteligencji. Dotyczyło to zwłaszcza narzędzi wspierających proces podejmowania decyzji zarządczych. Pandemia zwiększyła znaczenie technologii. Wobec strategicznych dylematów poprzedzających proces "odmrażania" gospodarki, zastosowanie inteligentnych systemów będzie dobrym sposobem na pomyślne wyjście z gospodarczej zapaści. Kryzysowe doświadczenia wynikające chociażby z dynamicznego rozwoju telepracy oraz wzrostu popularności e-commerce, wyznaczają nowy kierunek dla pracowników, klientów i inwestorów w niepewnym, szybko ewoluującym otoczeniu.

Człowiek i algorytmy

Chociaż zawsze ważne było zaangażowanie całej organizacji w tworzenie sztucznej inteligencji - teraz bardziej niż kiedykolwiek, liderzy muszą umożliwić pracownikom aktywne kształtowanie ich podróży do świata analiz wielkich zbiorów danych. Co ważne, zaangażowanie wszystkich pracowników - nie tylko talentów technicznych - w rozwój sztucznej inteligencji zapewni, że rozwiązania te rzeczywiście zwiększą efektywność pracy całej organizacji. Pracownicy mogą wykonywać swoje zadania lepiej i wydajniej, a także stymulują pomysłowość, pewność siebie i elastyczność. Te właściwości mają szczególną wartość w obliczu permanentnego wyzwania dostosowywania się organizacji do wymogów zmian otoczenia. Sztuczna inteligencja zaczyna już powoli rewidować oczekiwania, dotyczące kompetencji oraz skali zatrudnienia. W dużej mierze wynika to z coraz powszechniejszej automatyzacji wielu czynności, które do tej pory wykonywane były wyłącznie przez ludzi.

Koniec lęku

Sztuczna inteligencja i powiązane technologie przeobrażają charakter wielu obecnych ról, kładąc większy nacisk na zadania wymagające umiejętności technologicznych, kreatywnych i krytycznego myślenia. Ludzie będą musieli nauczyć się "współdziałać" i "porozumiewać" z inteligentnymi systemami informacyjnymi oraz sterowanymi algorytmicznie robotami. Wzrasta świadomość nieuchronności nadchodzącej zmiany. Lęk przed "myślącymi" maszynami ustępuje przed wiedzą i rozumieniem zasad odbywającej się na naszych oczach cyfrowej transformacji. Tempo przemian jest tak szybkie, że w wielu społeczeństwach zaczyna zanikać podział na cyfrowych tubylców i cyfrowych imigrantów.

Autor: Dr Janusz Grobicki

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »