IKE - indywidualne konta emerytalne
Powstał rządowy projekt stworzenia systemu indywidualnych kont emerytalnych (IKE).
Oferta dodatkowego III filaru byłaby skierowana do
osób pragnących zgromadzić kapitał w celu uzyskania dodatkowego
źródła dochodów po osiągnięciu wieku emerytalnego. Wprowadzenie
zachęt do większego oszczędzania na okres po ustaniu aktywności
zawodowej wydaje się o tyle konieczne, że już nawet w przypadku osób o
przeciętnych dochodach świadczenia wypłacane z I i II filaru nie zapewnią
stopy zastąpienia (relacja emerytury do wynagrodzenia) znacząco
przekraczającej 50%. Dodatkowe środki pozwolą uniknąć gwałtownego
obniżenia stopy życiowej, szczególnie w przypadku osób o wysokich
dochodach lub prowadzących działalność gospodarczą - opłacających
minimalną składkę.
W ramach III filara istnieje już system Pracowniczych Programów
Emerytalnych (PPE) - w końcu listopada br. funkcjonowały 182 programy.
IKE miałyby tworzyć oszczędności indywidualne gromadzone:
- w funduszach inwestycyjnych,
- na prowadzonych przez domy maklerskie indywidualnych
rachunkach papierów wartościowych dopuszczonych do
publicznego obrotu (w tym obligacje Skarbu Państwa) oraz do
określonego odsetka środków na rynkach krajów OECD,
- jako ubezpieczenia na życie z zastrzeżeniem, że produkt
ubezpieczeniowy będzie w 90% inwestowany.
Wybór sposobu oszczędzania nie będzie ostateczny. Również osoby
uczestniczące w PPE będą mogły przenieść swoje środki na IKE, gdy
przestaną być uczestnikami tych programów. Nie będzie też ograniczeń w
przepływie środków z IKE do przystąpieniu do PPE.
Projekt ustawy przewiduje, że składka opłacana przez uczestnika
programu emerytalnego ma być zwolniona z podatku od dochodów
kapitałowych do ustawowo określonej kwoty (np. równowartości 150%
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
rocznie).
Warunkiem zwolnienia ma być gromadzenie oszczędności do 60
roku życia. Wcześniejsze wycofanie oszczędności będzie możliwe
dopiero po 5 latach od rozpoczęcia oszczędzania (niezależnie od wieku
uczestnika), ale spowoduje konieczność odprowadzania podatku.
Przewiduje się, że zgromadzone pieniądze będzie można wypłacić
jednorazowo albo w formie comiesięcznych świadczeń.
Z symulacji przeprowadzonych przez Ministerstwa Pracy w 4
wariantach wynika, że najbardziej prawdopodobny jest scenariusz, wg
którego do IKE przystąpi 1,7 lub 3,5 mln osób. Do obliczeń resort przyjął:
3,5 mln uczestników (ze względu na wyższe potencjalne obciążenie
budżetu), wpłatę rocznej składki w zależności od grupy podatkowej w
wysokości odpowiednio 619 zł, 1237 zł oraz 2062 zł, przeciętną
nominalną stopę zwrotu 7%. Przy tych założeniach rzeczywista strata dla
budżetu państwa wynikająca ze zmniejszenia dochodów z podatku
dochodowego do przychodów kapitałowych w pierwszym roku wyniesie
8,3 mln zł. Jednak część oszczędności zostanie ulokowana w papiery
dłużne Skarbu Państwa, co zwiększy popyt i może obniżyć faktyczny
koszt obsługi długu publicznego.
Zachęty podatkowe wprowadzone najprawdopodobniej od 2004 r.,
spowodują bieżące zmniejszenie dochodów budżetu, jednak pozwolą w
przyszłości ograniczyć wydatki na pomoc społeczną oraz wpłyną na
zwiększenie ogólnego poziomu oszczędności w gospodarce (które ulokowane
zostaną poza systemem bankowym) i rozwój rynków finansowych.