10 przykazań kupującego

Nic tak nie cieszy handlowców, jak wysokie obroty w ich sklepach. Dlatego skrzętnie pilnują każdej nadarzającej się okazji, by na nas zrobić. Okres Mikołaja i Bożego Narodzenia to prawdziwe żniwa dla handlowców, niestety czasami naszym kosztem.

UOKiK nawołuje i ostrzega!

Dokonując zakupów świątecznych trzeba zachować rozwagę i nie robić ich pośpiesznie. Warto także wcześniej przygotować sobie listę zakupów, aby nie kupować rzeczy niepotrzebnych - przestrzegają przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Handlowe tricki

Uniknąć sideł zastawionych przez handlowców nie jest jednak łatwo. Sprzedawcy mają w zanadrzu cały arsenał rozmaitych sztuczek i chwytów psychologicznych, które mają nas skłonić do niefrasobliwego sięgania po portfel. Gra toczy się o wielką stawkę. Jak wynika z sondażu GfK Polonia , tylko co piąty Polak zapowiada oszczędności w świątecznym budżecie. Pozostali albo wydadzą tyle co rok temu, albo więcej. W sumie - ponad 23 mld zł.

Prawie dwie trzecie badanych wyda na same święta od 100 do 500 zł. Co drugi Polak za podobne sumy kupi prezenty. Najbliższych będziemy najczęściej obdarowywać kosmetykami, słodyczami i zabawkami.

Nie daj się złapać, czyli 10 przykazań - kupującego!

Przed wyjściem na zakupy:

1. Dowiedz się czy sklep, w którym robisz zakupy, przyjmuje zwroty niewadliwych towarów. Jeżeli świąteczny prezent okaże się nietrafiony, sprzedawca nie ma obowiązku go przyjąć z powrotem.

2. Jeśli kupujesz na raty, pamiętaj sprawdź całkowity koszt kredytu konsumenckiego - przeanalizuj umowę w domu.

3. Sprawdzaj terminy przydatności do spożycia artykułów spożywczych, w promocjach mają one bardzo krótkie okresy do spożycia.

4. Robiąc zakupy przez internet albo katalogu wysyłkowego, pamiętaj, że możesz bez podania przyczyny zrezygnować z zakupów wciągu 10 dni. Sprzedawca powinien zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni.

5. Kupując zabawki sprawdz czy są opatrzone znakiem bezpieczeństwa CE.

6. Wszelkie instrukcje obsługi potrzebne do korzystania z towaru powinieneś otrzymać w języku polskim.

7. Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, złóż pisemna reklamacje u sprzedawcy lub gwaranta (punkt serwisowy). Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszych żądań zgłoszonych w reklamacji.

8. Pamiętaj, że składając reklamację w pierwszej kolejności masz prawo do nieodpłatnej naprawy towaru lub wymiany go na nowy. Dopiero jeśli jest to niemożliwe lub utrudnione, możesz żądać zwrotu pieniędzy.

9. Fakt, że kupujesz na przecenie, nie oznacza, że nie możesz złożyć reklamacji, jeśli towar jest niepełnowartościowy.

10. Nie wyrzucaj paragonów - są one konieczne, aby potwierdzić zakup towaru (dla potrzeb składanej reklamacji)

W sporach z handlowcami warto też skorzystać z porady rzeczników konsumentów (zarówno powiatowych, jak i miejskich) - namiary na nich można znaleźć na stronie internetowej www.uokik.gov.pl.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | zakupy | kupujcie | sprzedawca | kupować
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »