10 tys. wniosków od zalegających za abonament

W Senacie rozpoczęło się rozpatrywanie sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2009 r. Komisja kultury rekomenduje jego odrzucenie. Jeśli to samo zrobią Sejm i p.o. prezydenta marszałek Bronisław Komorowski, obecna KRRiT zostanie rozwiązana.

Sprawozdanie KRRiT miało być rozpatrzone w środę, uniemożliwili to jednak senatorowie PiS. Domagali się oni skreślenia tego punktu z porządku obrad Senatu i przeniesienia go na kolejne posiedzenie. W zamian wnosili, by Senat zapoznał się z informacją rządu o sytuacji powodziowej oraz o katastrofie smoleńskiej.

Na taki porządek obrad nie zgadzała się z kolei PO. W tej sytuacji senatorowie PiS dwukrotnie nie wzięli udziału w głosowaniu nad porządkiem obrad. Ponieważ w sali nie było wystarczającej liczby senatorów Platformy, z powodu braku kworum posiedzenie musiało zostać zamknięte.

Reklama

Senatorowie PO chcą odrzucenia sprawozdania KRRiT. W trakcie obrad senackiej komisji kultury zarzucali, że dokument ma charakter statystyczno-techniczno-finansowy, KRRiT uwypukla w nim jedynie swoje osiągnięcia i bariery, z jakimi się zetknęła, brak jest zaś śladu niepowodzeń.

"Gdzie jest w sprawozdaniu miejsce na zdanie, że KRRiT nie ustrzegła mediów publicznych od jaskrawego upolitycznienia?" - pytał senator Andrzej Grzyb (PO).

"Nie ma takiego zdania w sprawozdaniu, bo to jest nieprawda" - ripostował szef KRRiT Witold Kołodziejski. "Musiałbym napisać, że nie mogła ustrzec, bo nie zależało to tylko od KRRiT, ale również od rządu, Sejmu, Senatu, bo wszyscy w tym tyglu mieszali" - powiedział Kołodziejski.

Sprawozdania bronili senatorowie PiS, którzy - jak senator Czesław Ryszka - podkreślali, że nie jest ono jedynie dokumentem techniczno-statystycznym, ale zawiera obfity materiał merytoryczny.

W 2009 r. KRRiT odbyła 56 posiedzeń, przyjęła ponad 550 uchwał, nałożyła trzy kary finansowe dla nadawców i rozdzieliła 628 mln zł abonamentu między publiczne radio i telewizję.

Najwięcej pieniędzy z abonamentu otrzymała w 2009 r. TVP - 301 mln zł, 172 mln zł dostało Polskie Radio, 155 mln zł - rozgłośnie regionalne. Tym samym udział środków abonamentowych w finansowaniu działalności radiofonii publicznej wyniósł 71 proc., w przypadku TVP - 17 proc.

W sprawozdaniu wyliczono, że w 2009 r. do KRRiT wpłynęło ok. 1,5 tys. skarg - najwięcej (600) na reklamy. 390 skarg dotyczyło programu radiowego i telewizyjnego.

Z reguły skarżono się na obniżenie jakości oferty, dążenie do zwiększenia oglądalności kosztem programów kulturalnych i edukacyjnych - zauważa w sprawozdaniu KRRiT. Zwiększyła się liczba skarg związanych z obrazą uczuć religijnych, w porównaniu z ubiegłymi latami spadła natomiast liczba skarg na łamanie przepisów o ochronie małoletnich przed szkodliwymi treściami, na treść audycji informacyjnych oraz wypełnianie misji przez nadawców publicznych.

131 skarg dotyczyło technicznych problemów z odbiorem programów, 181 - abonamentu radiowo-telewizyjnego. Do KRRiT napływały też skargi w sprawach polityki personalnej w mediach publicznych (58), wystąpienia dotyczące działalności operatorów platform satelitarnych (42) i telewizji kablowych (27), czy też skargi dotyczące konkursów, organizowanych w radiu lub telewizji (8).

Do rady trafiło też ponad 10 tys. wniosków od zalegających z opłatą abonamentu.

Dłużnicy wnosili o umorzenie lub rozłożenie zaległości na raty. W wyniku prowadzonych kontroli nadawców w 2009 r. przewodniczący KRRiT trzykrotnie nałożył na nadawców kary finansowe, na łączną kwotę 90 tys. zł.

Kary dotknęły: Polsat - w styczniu na spółkę nałożono karę 50 tys. zł za "złamanie zakazu nadawania reklamy ukrytej loterii pieniężnych w audycji Studio Lotto". Także w styczniu karę nałożono na Superstację. Telewizję ukarano 20 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnego limitu emisji reklam na godzinę. Kolejne 20 tys. zł kary nałożono na Superstację za naruszenie przepisów o kwalifikowaniu programów dla poszczególnych grup wiekowych.

Sprawozdanie przedstawia ponadto m.in. szczegółową analizę programu nadawców publicznych i koncesjonowanych, analizę zmian zachodzących na rynkach radiowym i telewizyjnym, analizę audytorium poszczególnych mediów, udziały w rynku oraz efekty prac nad wprowadzeniem w Polsce telewizji cyfrowej.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »