2022 rokiem wielkich oszczędności?

Większość Polaków oczekuje (60 proc. badanych ) w 2022 roku utrzymania statusu finansowego lub jego poprawy. Na niektórych kategoriach produktowych, takich jak ubrania, obuwie, podróże czy elektronika nawet co czwarty Polak planuje jednak oszczędzać - wynika z badań ARC Rynek i Opinia zrealizowanych przy współpracy z fintechem Mokka.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Ocena sytuacji finansowej 2022

Polacy wchodzą w 2022 r. oceniając swoją sytuację bardzo dobrze (34 proc.) i neutralnie (40 proc.). W odróżnieniu do tej grupy źle lub bardzo źle swoją aktualną sytuację ocenia 24 proc. badanych, a 2 proc. nie ma zdania w tej kwestii. 60,proc. z nas oczekuje w 2022 roku utrzymania statusu finansowego lub jego poprawy, przy czym w tej drugiej kategorii znajduje się 25 proc. badanych. Z kolei 31 proc. przewiduje, że 2022 r. będzie dla nich gorszy. Dla 9 proc. badanych 2022 rok to niewiadoma.

Reklama

Wydatki na różne kategorie produktowe

W kontekście tej oceny osobistej sytuacji finansowej respondenci odpowiedzieli również na pytania o poziom wydatków na poszczególne kategorie produktowe w skali miesiąca oraz jak wydatki te planują zmieniać w 2022 r. Badani zostali zapytani m.in. o odzież, kosmetyki, restauracje, kulturę (kino, teatr itp.) oraz leki, artykuły sportowe, a także usługi takie jak np. fryzjer.

Respondenci wskazali, że na ubrania wydajemy miesięcznie średnio 184 zł, na obuwie 149 zł, a na kosmetyki 95 zł, z kolei wyjścia do restauracji to wydatek rzędu 86 zł w skali miesiąca, wydatki na kulturę (kino, teatr itp.) pochłaniają średnio 49 zł, a leki 160 zł. Artykuły sportowe 65 zł, a usługi typu fryzjer - 73 zł.

W skali roku statystyczny Polak wydaje na elektronikę ok. 716 zł, na meble 636 zł, a na podróże 1335 zł.

Na czym będziemy oszczędzać?

Meble, elektronika, odzież, podróże, artykuły sportowe, wyjścia do restauracji i kultura - to kategorie wydatków, na które 25-30 proc. ankietowanych chce wydawać w 2022 r. mniej. Co ciekawe, na kosmetyki chce wydawać mniej już tylko 16 proc. badanych.

- W przypadku niektórych kategorii produktowych, nawet co czwarty konsument planuje ograniczać wydatki. Po stronie sprzedawców detalicznych rodzi to pytanie o sposoby utrzymania tych grup klientów. Takim sposobem może być wdrożenie zróżnicowanych form finansowania, w tym płatności odroczonych - podsumowuje Marek Biernacki, szef fintechu Mokka w Polsce.

Online, czy tradycyjnie

Kolejną wyraźną zakupową tendencją na 2022 r. jest wyraźne przenikanie się kanałów sprzedaży on-line i off-line. Konsumenci z coraz większą swobodą poruszają się pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, poszukując korzyści wynikających z różnych typów sklepów.

W przyszłym roku znakomita większość respondentów planuje korzystać zarówno z zakupów zarówno w formie stacjonarnej, jak i online (67 proc.). Tylko 15 proc. planuje zakupy wyłącznie stacjonarnie. Z kolei aż 10 proc. deklaruje, że chce kupować praktycznie wyłącznie w sieci.  

 - Przyszły rok będzie stał pod znakiem wielokanałowości zakupów. Chodzi już nie tylko zapewnienie dostępu do produktów przez internet i stacjonarnie, ale o zaawansowane zarządzanie stanami magazynowymi i sprzedażą, tak by zapewnić klientom wybór kanału i dostępność wszystkich produktów. Trend ten obejmuje nie tylko sprawne rozwiązania logistyczne, ale również dostępne metody płatności, w tym płatności odroczone- komentuje Marek Biernacki, szef fintechu Mokka w Polsce.

Dotychczas najbardziej preferowanymi formami robienia zakupów są te w sklepie internetowym lub przez aplikację mobilną (30 proc.) oraz w punkcie stacjonarnym (29 proc.). 13 proc. konsumentów sprawdzała dostępność i ceny on-line, żeby wiedzieć, gdzie kupić stacjonarnie dany produkt. Co ciekawe 7 proc. dokonywało zakupu w sklepie internetowym, a odbierało stacjonarnie. 6 proc. trudno wskazać, jaką formę zakupów preferuje.

Najczęściej będziemy korzystać z zakupów on-line w sklepach odzieżowych (22 proc.), z elektroniką (19 proc.) oraz z kosmetykami (13 proc.), a także z artykułami spożywczymi (12 proc.).

8 proc. z nas kupi w ten sposób rzeczy do domu i ogrodu, a 8 proc. asortyment dla dzieci. Platformy oferujące usługi turystyczne online wybierze jedynie 3 proc. z nas, 15 proc. badanych trudno wskazać preferowany typ sklepu.

Poziom wydatków na kategorie produktowe

 Co drugi Polak (49 proc.) wydaje na ubrania miesięcznie między 51-200 zł, 16 proc. między 201-400 zł, a jedynie 10 proc. osób 400 zł lub więcej. 25 proc. osób nie wydaje na ubrania miesięcznie więcej niż 50 zł.

Na kosmetyki 46 proc. z nas przeznacza do 50 zł miesięcznie, dla 41 proc. jest to wydatek rzędu 51-200 zł, 6 proc. mieści się zakupami kosmetycznymi w przedziale 201-400 zł, a jedynie 1 proc. wydaje na kosmetyki miesięcznie więcej niż 400 zł. 

Badania pokazują wyraźnie, że Polacy bardzo ograniczają wyjścia do restauracji i placówek kulturalnych. Aż 44 proc. respondentów deklaruje, że w ogóle nie chodzi do restauracji.  Co drugi Polak (49 proc.) w ogóle nie chodzi do placówek kulturalnych (kina, koncerty, wystawy etc.), co może być podyktowane sytuacją pandemiczną.

Drogie leki?

 W porównaniu do innych kategorii istotną część naszych wydatków pochłaniają leki. 31 proc. z nas wydaje na ten cel do 50 zł miesięcznie, 44 proc. od 50-200 zł, 12 proc. mieści się w przedziale 201-400 zł, a 5 proc. więcej niż 400 zł miesięcznie. 8 proc. deklaruje, że w ogóle nie kupuje leków.

Zaskakujące jest to, że artykuły sportowe mają marginalne znaczenie w naszych wydatkach.

Co drugi Polak w ogóle nie kupuje tego typu przedmiotów (50 proc.), 25 proc. przeznacza na ten cel do 50 zł miesięcznie, 19 proc. od 51-200 zł a 2 proc. 200 zł lub więcej.

Badanie przeprowadzone metodą CAWI na próbie reprezentatywnej n=600, w grudniu 2021 przez ARC Rynek i Opinia

Mokka - to marka, pod którą działa w Polsce fintech Revo Technologies - wiodący dostawca usług finansowania sprzedaży

 


Informacja prasowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »