500 zł za dymka

Od 15 listopada br. zaczynają obowiązywać nowe przepisy dotyczące sprzedaży wyrobów tytoniowych oraz ich palenia w lokalach gastronomicznych. Przedsiębiorcy muszą pamiętać o przestrzeganiu nowych regulacji, bowiem za ich złamanie grozić będzie kara.

Palenie w lokalu

Nowelizacja przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wprowadza zakaz palenia wyrobów tytoniowych m.in. w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych. Jednakże właściciel bądź zarządzający takim lokalem może wyznaczyć palarnię. W myśl nowych regulacji jako palarnię traktować można pomieszczenie wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń.

Reklama

Ponadto właściciel lub zarządzający lokalem gastronomiczno-rozrywkowym z co najmniej dwoma pomieszczeniami przeznaczonymi do konsumpcji, może wyłączyć spod zakazu palenia zamknięte pomieszczenie konsumpcyjne, wyposażone w wentylację zapewniającą nieprzenikanie dymu tytoniowego do innych pomieszczeń.

Konieczne jest również umieszczenie w widocznych miejscach odpowiednich oznaczeń słownych i graficznych informujących o zakazie palenia wyrobów tytoniowych.

Miejsca, w których od dnia 15 listopada br. obowiązuje zakaz palenia:

1) teren zakładów opieki zdrowotnej i pomieszczenia innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,

2) teren jednostek organizacyjnych sy­s­te­mu oświaty, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, oraz jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej,

3) obszar uczelni,

4) pomieszczenia zakładów pracy innych niż wymienione w pkt 1 i 2,

5) pomieszczenia obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego,

6) lokale gastronomiczno-rozrywkowe,

7) środki pasażerskiego transportu pu­blicznego oraz obiekty służące obsłudze podróżnych,

8) przystanki komunikacji publicznej,

9) pomieszczenia obiektów sportowych,

10) ogólnodostępne miejsca przeznaczone do zabaw dzieci,

11) inne pomieszczenia dostępne do użyt­ku publicznego.

możliwe jest wyłączenie spod zakazu indywidualnych pokoi w obiektach służących celom mieszkaniowym


Zasady sprzedaży wyrobów tytoniowych

Zakazana jest sprzedaż wyrobów tytoniowych osobom do lat 18. W przypadku wątpliwości co do pełnoletności kupującego wyroby tytoniowe, sprzedawca może zażądać okazania dokumentu potwierdzającego wiek kupującego. Zabroniona jest sprzedaż papierosów w opakowaniach zawierających mniej niż dwadzieścia sztuk oraz luzem bez opakowania. Sprzedaży wyrobów tytoniowych nie można dokonywać na terenie zakładów opieki zdrowotnej, szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, a także obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz w automatach. Niedopuszczalna jest produkcja i wprowadzanie do obrotu wyrobów tytoniowych bezdymnych, z wyjątkiem tabaki.

Sprzedawca, od dnia 15 listopada br., zobowiązany jest do umieszczenia w miejscu sprzedaży widocznej i czytelnej informacji o treści: "Zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom do lat 18 (art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych)". Sprzedaż w systemie samoobsługowym możliwa jest wyłącznie w sklepach wolnocłowych. Zabrania się eksponowania w punktach sprzedaży przedmiotów imitujących opakowania wyrobów tytoniowych.

WAŻNE!
Na przedsiębiorców, którzy nie wywiążą się z ciążących na nich obowiązków, zostanie nałożona kara grzywny w wysokości do 2.000 zł.

Zabroniona promocja

Zabrania się reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu. Jest to zakazane w szczególności:

  • w telewizji, radiu, kinach, zakładach opieki zdrowotnej, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, w prasie dziecięcej i młodzieżowej, na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz w innych miejscach publicznych,
  • na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych,
  • w środkach usług informatycznych.

W myśl nowej definicji jako promocję wyrobów tytoniowych traktuje się publiczne rozdawanie wyrobów tytoniowych lub rekwizytów tytoniowych, organizowanie degustacji, premiowanej sprzedaży wyrobów tytoniowych. Promocję stanowi także oferowanie wyrobów tytoniowych konsumentom po obniżonej cenie w stosunku do ceny wydrukowanej na opakowaniu jednostkowym wyrobu, organizowanie konkursów opartych na zakupie wyrobów lub rekwizytów tytoniowych oraz inne formy publicznego zachęcania do nabywania lub używania wyrobów tytoniowych, bez względu na formę dotarcia do adresata.

Wyroby tytoniowe to wszelkie wyprodukowane z tytoniu wyroby, takie jak papierosy, cygara, cygaretki, tytoń fajkowy, machorka i inne, zawierające tytoń lub jego składniki, z wyłączeniem produktów leczniczych zawierających nikotynę.

Wyroby tytoniowe bezdymne to wyroby tytoniowe przeznaczone do wąchania (tabaka), ssania, żucia lub wprowadzania do organizmu w innej postaci, z wyłączeniem produktów leczniczych zawierających nikotynę.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 8.04.2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. nr 81, poz. 529).

autor: Kinga Romas
Gazeta Podatkowa Nr 715 z dnia 2010-11-15

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: kara | 500 zł | 500 zł na dziecko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »