915 tys. na to stać
PKPP Lewiatan uważa, że podjęcie prac nad zmianą przepisów regulujących zasady oszczędzania na IKE oraz PPE mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju III filara.
Za szczególnie istotną uważamy propozycję zwiększenia rocznego limitu wpłat na IKE oraz uelastycznienia zasad zwrotu i wypłaty środków z IKE poprzez umożliwienie częściowego ich zwrotu i wypłaty w ratach.
Według danych dostępnych na koniec 2007 r. upoważnione instytucje finansowe prowadziły 915 tys. indywidualnych kont emerytalnych (IKE) dla zaledwie 8% pracujących. Choć w stosunku do czerwca 2006 r. liczba prowadzonych rachunków wzrosła o prawie 33%, to w pierwszym półroczu 2007 r. otwarto blisko 4 razy mniej IKE niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Powyższe dane dowodzą wyjątkowo słabego rozwoju dodatkowego, indywidualnego oszczędzania na cele emerytalne nie tylko pod względem ilości uczestników IKE, ale także skali oszczędności emerytalnych. PKPP Lewiatan z satysfakcją przyjmuje więc decyzję o podjęciu prac nad nowelizacją przepisów regulujących zasady oszczędzania w ramach tzw. trzeciego filaru.
Za szczególnie istotną uważamy propozycję zwiększenia rocznego limitu wpłat na IKE oraz uelastycznienia zasad zwrotu i wypłaty środków z IKE poprzez umożliwienie częściowego ich zwrotu i wypłaty w ratach. W aktualnym stanie prawnym przedmiotem zwrotu i wypłaty transferowej może być wyłącznie całość środków zgromadzonych na IKE. Wiadomo jednak, że zdarzają się sytuacje losowe, które w pełni uzasadniają "naruszenie" oszczędności, nawet tych przeznaczonych na przyszłe emerytury. Dlatego podzielamy pogląd, iż umożliwienie ratalnej wypłaty zgromadzonych na IKE środków powinno zwiększyć zainteresowanie korzystaniem z tej formy oszczędzania.
Sygnalizujemy również konieczność uszczegółowienia zasad wypłat ratalnych
i sprecyzowania użytego w projekcie sformułowania "rozpoczął wypłatę w ratach" (art. 34 ust. 4 projektu zmiany ustawy o IKE, odpowiednio art. 5 projektu zmiany ustawy o PPE).
W związku z proponowanym brzmieniem powołanych przepisów powstaje bowiem wątpliwość, czy rozpoczęcie wypłaty w ratach oznacza moment dokonania wypłaty pierwszej raty, czy też moment złożenia wniosku o dokonanie wypłaty, a może dokonanie odpowiednich czynności przez instytucję finansową celem uruchomienia środków do wypłaty. Postulujemy ponadto wydłużenie (do co najmniej 30 dni) terminu realizacji wypłaty części środków z IKE, co jest niezbędne z uwagi na konieczność każdorazowego przeanalizowania możliwości realizacji tego rodzaju wniosku. Za niezbędne uważamy również wskazanie minimalnej i maksymalnej wysokości dopuszczalnych wypłat częściowych oraz o wskazanie częstotliwości dopuszczalnych wypłat. Proponujemy też wprowadzenie do ustawy o IKE przepisu przesądzającego ostatecznie kwestię prowadzenia egzekucji ze środków zgromadzonych na IKE.
W odniesieniu do proponowanych zmian w ustawie o pracowniczych programach emerytalnych (PPE), PKPP Lewiatan wyraża nadzieję, że są one wstępem do szerszej
i bardziej kompleksowej zmiany tej regulacji. Uważamy, że zasadnicze znaczenie dla popularyzacji tej formy oszczędzania i zwiększenia znaczenia PPE dla systemów wynagradzania oraz motywacji pracowników ma wprowadzenie możliwości wpłacania przez pracodawcę różnych wysokości składek podstawowych dla różnego rodzaju grup pracowników. Proponujemy również wprowadzenie możliwości tworzenia PPE przez pracodawców będących jednostkami budżetowymi i samorządowymi, co w obwiązującym stanie prawnym jest niemożliwe do realizacji.