Akcyza poszła na opakowania
Mimo zniesienia 10-procentowego podatku lakiery, dezodoranty i pomadki nie staniały. Producenci woleli inaczej wydać te pieniądze.
Gdy pod koniec 2006 r. rząd zniósł 10-procentową akcyzę na kosmetyki kolorowe i zapachowe, Polki czekały na tańsze lakiery, pomadki, pudry, perfumy i dezodoranty. I się nie doczekały, choć producenci, lobbując za obaleniem podatku, snuli wizje cięcia cen.
Zyskały opakowania?
Obniżkę obiecywał Bell, wytwórca kolorówki z Józefowa.
- Przy obecnej inflacji plusem dla konsumentów powinno być to, że nie podnieśliśmy cen - mówi Maria Dera z firmy Bell.
Tyle że inflacja w Polsce wynosi tylko 1,9 proc. rocznie i należy do najniższych w Europie.
Akcyza w Bellu pochłaniała około 80 tys. zł miesięcznie.
- Teraz te pieniądze wydamy na ciekawsze, ładniejsze opakowania, nowe linie kosmetyków - przekonuje Maria Dera.
Inni producenci też poszli tą drogą.
- Nie zmieniliśmy cen, a pieniądze, które zyskaliśmy, zainwestowaliśmy w jakość kosmetyków. Poprawiamy też wygląd opakowań, w których będą sprzedawane - mówi Ewa Wrzesińska, założycielka firmy Vipera Cosmetics.
Zdaniem specjalistów, to dobry kierunek dla kosmetyków z dolnej półki.
- Czasem od nich odstraszają mało atrakcyjne opakowania. Dlatego producenci powinni zadbać o ich estetyczny wygląd. Dzięki temu ich wyroby będą bardziej konkurencyjne dla droższych produktów - mówi Blanka Chmurzyńska, dyrektor generalny Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej.
inwestycje
Także duże firmy nie tną cen. Mają wydatki.
- W styczniu otworzyliśmy w Bielsku-Białej magazyn, który będzie świadczył usługi logistyczne dla 12 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Podejmując decyzję o jego budowie, braliśmy pod uwagę obietnice Ministerstwa Finansów dotyczące akcyzy. Zniesienie jej pozwoliło nam dofinansować wartą 3 mln EUR inwestycję - mówi Mariusz Grajda z Coty Polska.
Firma zatrudnia w magazynie ponad 100 osób, docelowo ma ich być 270.
i marketing
Avon, zajmujący się bezpośrednią sprzedażą kosmetyków, podatkowe oszczędności inwestuje w marketing.
- O ile ceny katalogowe kosmetyków nie uległy zmianom, o tyle zniesienie akcyzy pozwala nam proponować klientom ceny promocyjne i prezenty przy zakupie określonych produktów - mówi Monika Gołębiowska z Avonu.
Magdalena Laskowska