Apel pracodawców o nowe procedury przy rozliczaniu nieubezpieczonych pacjentów

W związku z wieloma wątpliwościami dotyczącymi rozliczania pacjentów, którzy zostali wskazani w systemie eWUŚ jako osoby nieubezpieczone, Konfederacja Lewiatan apeluje do Narodowego Funduszu Zdrowia o wypracowanie w takich przypadkach jednolitej procedury postępowania, która byłaby dogodna zarówno dla płatnika publicznego, jak i dla świadczeniodawców.

Pracodawcy apelują do NFZ o nowe procedury przy rozliczaniu nieubezpieczonych pacjentów.

Problem weryfikacji ubezpieczonych jest najtrudniejszy na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej, ponieważ obecny stan wymusza niejako konieczność stałego sprawdzania wszystkich zgłoszonych do lekarza pacjentów, niezależnie od tego czy pacjent zgłosi się do placówki POZ, czy też nie. Niestety, dotychczasowe rozmowy na poziomie województw nie dają jednoznacznego rozwiązania.

Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jedną z dopuszczalnych form potwierdzenia przez pacjenta prawa do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych jest złożenie oświadczenia.

Reklama

Jest ono ważne przez trzy miesiące, co oznacza, że przed upływem tego okresu podmiot leczniczy udzielający świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej powinien dokonać weryfikacji pacjenta w eWUŚ.

W tym miejscu rodzi się zatem pytanie czy dopuszczalne jest żądanie od pacjentów przedkładania oświadczeń raz na kwartał. A ponadto, kiedy pacjent powinien złożyć kolejne oświadczenie (z jaką datą) przy kończącej się 3-miesiecznej płatności przez NFZ?

- Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprost wskazuje, że uprawnionym do ustalenia osoby odpowiedzialnej za poniesienie kosztów świadczenia jest Narodowy Fundusz Zdrowia.

Tym samym świadczeniodawcy nie mają nie tylko narzędzi, ale również nie mają prawa do dokonywania weryfikacji dokumentów otrzymywanych od pacjentów - mówi Dobrawa Biadun, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Konieczne wydaje się zatem wprowadzenie platformy współpracy umożliwiającej szybkie działanie w celu wyeliminowania istniejących wątpliwości i sprawną weryfikację statusu pacjentów w systemie eWUŚ. Przedsiębiorcy zrzeszeni w Konfederacji Lewiatan deklarują współpracę przy stworzeniu procedury weryfikacji świadczeniodawców.

Konfederacja Lewiatan

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »