Bancssurance, czyli polisa w banku
Bancassurance to francuskie słowo określające sprzedaż ubezpieczeń przez banki. Czy to coraz bardziej upowszechniające się zjawisko może mieć istotny wpływ na jakość obsługi i zaspokojenie potrzeb ubezpieczeniowych ludzi w Polsce i na świecie?
Towarzystwa ubezpieczeniowe opierają sprzedaż swoich produktów głównie na sieci własnych agentów, multiagentach oraz niezależnych pośrednikach ? brokerach ubezpieczeniowych. Zarówno agenci, w dużej mierze obsługujący klientów indywidualnych, jak i brokerzy, głównie skupiający się na klientach korporacyjnych, mają bezpośredni kontakt z ubezpieczającym. Jest to szczególnie ważne przy sprzedaży skomplikowanych produktów ubezpieczeniowych. Niezbędna jest wówczas dogłębna analiza potrzeb i oczekiwań klienta. Kosztowność budowy własnych struktur sprzedaży jest przyczyną, dla której towarzystwa poszukują nowych i tańszych kanałów dystrybucji ubezpieczeń. Alternatywą jest sprzedaż zdalna, bazująca na wykorzystaniu nowoczesnych technologii, np. call centers, internet oraz bancassurance wykorzystująca sieć oddziałów bankowych do sprzedaży produktów ubezpieczeniowych.
Banki cieszą się rosnącym zaufaniem, a ich oferta zainteresowaniem ze strony klientów. Bank coraz częściej staje się partnerem finansowym przeciętnego Kowalskiego. Ułatwiają mu gospodarowanie własnymi pieniędzmi i urzeczywistnianie marzeń o kupnie samochodu czy domu. Usługa finansowa to nie tylko kredyt, ale także ubezpieczenie. Stąd myśl o współpracy banków i towarzystw ubezpieczeniowych.
W Polsce już dziś można zaobserwować pierwsze efekty współpracy niektórych towarzystw ubezpieczeniowych i banków. Najczęściej realizację projektów z zakresu bancassurance rozpoczynają instytucje, które są wzajemnie powiązane ze sobą.
Partnerzy rozwijający wspólne oferty bankowo-ubezpieczeniowe
Allianz
Amplico Life
Commercial Union
Ergo Hestia
ING Nationale Nederlanden
Nordea Ubezpieczenia
Warta
Pekao S.A.
AIG Bank
Bank Zachodni WBK
GE Bank Mieszkaniowy
ING Bank Śląski
Nordea Bank Polska
Kredyt Bank
Klienci banków, które współpracują z ubezpieczycielami, mogą skorzystać m.in. z oferowanych na preferencyjnych warunkach ubezpieczeniach kart płatniczych, czy też następstw nieszczęśliwych wypadków. Zdarza się także, że posiadacze lokat bankowych zyskują bezpłatne ubezpieczenie na życie, którego suma ubezpieczenia i czas trwania odpowiadają warunkom złożonego depozytu.
Mariaż ubezpieczeń i bankowości może przynieść wiele korzyści klientom. Zaspokojenie potrzeb klienta wymaga opracowania odpowiednich produktów oraz sposobów ich dystrybucji i obsługi. Właściwy podział kompetencji i wykorzystanie wzajemnych doświadczeń może w znaczny sposób wpłynąć na atrakcyjność oferty obu tych instytucji z punktu widzenia klienta. Uproszczenie procedur zawierania i zabezpieczenia transakcji, ograniczenie kosztów budowy oddzielnych sieci sprzedaży oraz lepszy przepływ informacji powinien wpłynąć na poziom cen usług oferowanych zarówno przez banki, jak i towarzystwa ubezpieczeniowe.
Źródło: www.eBROKER.pl