Bardzo dobre wyniki Skandia Życie - podsumowanie I kw. 2002
I kwartał roku 2002 w Skandii charakteryzował się wysoką dynamiką sprzedaży Multiportfela, co ma swoje odzwierciedlenie w przypisie składki. Dynamika składki przypisanej brutto wynosi 215%.
Skandia rozpoczęła działalność operacyjną w 1999 roku. Mimo stagnacji na rynku ubezpieczeń, I kwartał roku 2002 w Skandii charakteryzował się wysoką dynamiką sprzedaży Multiportfela, co ma swoje odzwierciedlenie w przypisie składki. Dynamika składki przypisanej brutto wynosi 215%. Dominujące pozycje aktywów: lokaty i środki własne pokrywają utworzone rezerwy techniczno- ubezpieczeniowe, wskaźnik pokrycia marginesu wypłacalności wynosi 643%. Natomiast, pokrycie rezerw techniczno ubezpieczeniowych aktywami na pokrycie rezerw 115%. Są to wyniki bardzo dobre, świadczące o zdolności Towarzystwa do pokrycia zobowiązań wobec klientów.
Wyszczególnienie 31.03.2001 31.03.2002 w tys. PLN w tys. PLN składki przypisane /brutto/ 6 144 13 221 wypłacone odszkodowania /brutto/ 237 491 rezerwy techniczno-ubezp. (brutto) 12 614 45 330 koszty działalności ubezpieczeniowej 4 285 7 220 techniczny wynik ubezpieczeń -2 394 -2 353 wysokość lokat 17 366 51 915 przychody z lokat 53 2 130 wynik finansowy brutto -1 986 -2 627 wynik finansowy netto -1 986 -2 627 stopień pokrycia rezerw techn.-ubezp. aktywami 159% 115% kapitały własne 4 253 10 941 w tym: kapitał akcyjny 12 500 35 000 wskaźnik pokrycia marginesu wypłacalności /%/ 1769,5% 643,2%
Porównując analogiczny okres roku 2001, stosunek kosztów działalności ubezpieczeniowej do przypisu brutto obniżył się o 15 punktów procentowych i spadł do 55 %. Wynik finansowy netto Towarzystwa wykazuje wartość ujemną, ale sytuacja ta jest charakterystyczna dla towarzystw ubezpieczeń na życie w pierwszych latach ich działania. Skandia Życie, zysk planuje osiągnąć 2005 roku, czyli w szóstym roku działalności. Ujemny wynik finansowy jest skutkiem wysokich inwestycji w rozwój obsługi klientów przy stosunkowo niskim jeszcze poziomie przychodów z tytułu składek. Koszty działalności ubezpieczeniowej są spowodowane zarówno koniecznością tworzenia odpowiedniej technologii, infrastruktury niezbędnej do obsługi rosnącej ilości polis i do obsługi ich sprzedaży, jak też przeprowadzaniem szkoleń na potrzeby niezależnej sieci sprzedaży, współpracującej ze Skandią. Sytuacja ta jest charakterystyczna dla towarzystw ubezpieczeń na życie w pierwszych latach ich działania. Ważnymi pozycjami kosztowymi są też koszty rozwoju produktów i marketingu.