Bogata oferta finansów w sieci

W ciągu niespełna trzech lat ponad pół miliona Polaków zaczęło korzystać z bankowości elektronicznej i na pewno nie jest to koniec możliwości tego rynku. O popularności tej oferty przesądziły niskie koszty, szybkie i łatwe korzystanie z niej.

W ciągu niespełna trzech lat ponad pół miliona Polaków zaczęło korzystać z bankowości elektronicznej i na pewno nie jest to koniec możliwości tego rynku. O popularności tej oferty przesądziły niskie koszty, szybkie i łatwe korzystanie z niej.

Różne usługi i formy szybko rozwijającej się ostatnio na Zachodzie dziedziny bankowości elektronicznej (e-bankingu) ma już w swej ofercie wiele banków działających na naszym rynku, wśród nich ? wszystkie największe. To będą finansowe usługi przyszłości i kto dziś nie postawi na e?banking, może dużo stracić ? przewidywał jeszcze w minionym roku Sławomir Lachowski, wiceprezes BRE Banku, szef jego internetowego oddziału Multibanku ? pierwszego przedsięwzięcia tego rodzaju w Polsce. Przyszłość szybko potwierdziła te słowa.

Szerokie możliwości

Reklama

Obecnie z różnych form bankowości elektronicznej korzysta już ponad pół miliona Polaków. Tylko konta w internetowym banku Inteligo, prowadzonym przez Bankgesellschaft Berlin, założyło dotychczas od chwili rozpoczęcia działalności, czyli w ciągu niespełna roku, ponad 150 tys. osób, a w tym roku ten wirtualny bank planuje pozyskać dalsze 200 tys. klientów. Według badań przeprowadzonych ostatnio przez Agencję Badania Rynku Opinia, z internetowych usług bankowych korzysta już 13,5 proc. osób, które mieszkają w miastach i na co dzień mają dostęp do sieci. W porównaniu z rozwiniętymi krajami zachodnimi to jeszcze niewiele, ale trzeba pamiętać, że jeszcze dwa i pół roku temu e?banking w Polsce nie istniał w ogóle.

Bez wychodzenia z domu

Przede wszystkim korzystanie z elektronicznych usług bankowych, to ogromna oszczędność czasu, tak cennego dla współczesnego człowieka. Konta i lokaty w wyspecjalizowanych bankach internetowych, takich jak Multibank czy Inteligo, można założyć bezpośrednio poprzez Internet. Wnioski są dostępne na stronach www banku, można je tam wypełnić i przesłać drogą elektroniczną, telefonicznie lub pocztą. Umowa jest dostarczana klientowi przez kuriera z firmy kurierskiej. Kurier sprawdza zgodność danych osobowych klienta podanych przez niego we wniosku z dokumentem tożsamości. W obecności kuriera klient składa podpis na umowie. Po podpisaniu umowy przez klienta kurier przekazuje mu zamknięty wniosek i odbiera od niego podpisaną umowę i zwrotnie przekazuje do banku. Później bank weryfikuje dane z umowy z podanymi przez klienta. Nieco inaczej jest w przypadku usług związanych z elektronicznymi usługami w zwykłych bankach. Tam najczęściej ROR czy lokatę trzeba założyć osobiście w oddziale, aby potem korzystać z nich za pomocą sieci.

Oczywiście osoby mające internetowe konto, m.in. w Inteligo, Multibanku, LG Petro Banku, Volkswagen Banku czy Fortis Banku, mogą założyć przez Internet lokatę bankową.

Banki internetowe oferują także inne udogodnienia. Multibank wprowadził np. specjalną kartę płatniczą, połączoną z subkontem w wirtualnym rachunku, za pomocą której można bezpiecznie dokonywać zakupów w Internecie i telefonicznie. W banku tym osoba z wirtualnym kontem może też korzystać z linii kredytowej.

Posiadacze wirtualnego rachunku oszczędnościowo?rozliczeniowego czy lokaty mają możliwość wydawania przez Internet wszelkich dyspozycji dotyczących środków zgromadzonych na tych depozytach. W praktyce więc siedząc w domu czy innym miejscu, gdzie mamy komputer z dostępem do Internetu, możemy realizować przelewy, sprawdzać stan naszego konta lub lokaty bankowej, otrzymywać potwierdzenia dokonanych operacji.

Nie znaczy to, że dostęp do sieciowych rachunków bankowych gwarantuje tylko komputer. Z każdego z nich można korzystać także za pośrednictwem automatu lub operatora infolinii oraz opcji WAP w telefonie komórkowym.

Z większym zyskiem

Dzięki wykonywaniu wszelkich lub większości operacji tańszą drogą internetową, bankowe usługi elektroniczne są dla klienta znacznie bardziej opłacalne niż korzystanie z tradycyjnego kanału osobistych kontaktów z bankiem lub nawet za pośrednictwem telefonicznej infolinii.

Banki zapewniają odsetki na zakładanych w sieci kontach osobistych i dla firm oraz na lokatach na czasem kilkakrotnie wyższym poziomie niż wynosi oprocentowanie tradycyjnych depozytów bankowych. Przykładowo, jeżeli w PKO BP właściciel zwykłego ROR?u Superkonto może obecnie liczyć na nominalne odsetki 2,6 proc. w skali roku, to osoba z sieciowym e-Superkontem ma w tym samym okresie 7 proc. Jeszcze większe ?przebicie? oferują banki wyłącznie internetowe, jak Multibank, gdzie osobisty rachunek procentuje nominalnie w stosunku rocznym aż 8,25 proc. lub Inteligo, w którym prywatne konta, zależnie od wartości środków znajdujących się na nich, mają oprocentowanie 7,5 proc., 8,28 lub 9,57 proc. rocznie. Trzeba przy tym pamiętać, że efektywne oprocentowanie tych rachunków jest jeszcze większe, dzięki częstszemu niż raz na rok naliczaniu odsetek, jeżeli właściciel rachunku nie wypłaci ich.

Tańsze prowadzenie rachunku

Cecha wszystkich usług bankowości elektronicznej, to obniżenie lub wręcz brak większości związanych z nimi opłat. Posiadacze większości będących na naszym rynku kont nie muszą płacić za ich założenie i prowadzenie. Rolę swego rodzaju ceny za prowadzenie spełnia jednak w wielu bankach, działających także poza siecią, opłata za token ? urządzenie, bez którego niemożliwy jest dostęp do rachunku poprzez Internet. Zasadą jest jednak niepobieranie przez banki opłat za niemal wszystkie zlecenia stałe, przelewy i inne operacje oraz sprawdzanie stanu konta dokonywane właśnie tym kanałem.

Nie tylko dla indywidualnych klientów

Wzorem tradycyjnej bankowości, również e-banking zaoferował swe usługi małej przedsiębiorczości. Coraz więcej banków na naszym rynku wprowadza możliwość założenia rachunku przez osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, uprawiające wolny zawód, np. lekarzy, oraz spółki cywilne. Wydaje się, że na tym rynku usługi internetowe mają proporcjonalnie nawet większe szanse rozwoju niż wśród indywidualnych klientów. Dla drobnych przedsiębiorców konta i lokaty elektroniczne są wyjątkowo korzystne, jako łatwa w obsłudze oraz stosunkowo tania forma dokonywania rozliczeń i lokowania funduszy związanych z działalnością.

Szczególnie ważna dla małych jest możliwość realizacji przelewów składek do ZUS. Oferują ją prawie wszystkie banki prowadzące sieciowe konta, nie tylko poprzez Internet, ale też za pośrednictwem infolinii.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: bank | MultiBank | W Sieci | oprocentowanie | lokaty | konta | internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »