W skrócie
- Cyberprzestępcy podszywają się pod Profil Zaufany i wysyłają fałszywe maile, aby wykraść dane i pieniądze.
- Policja ostrzega przed pochopnym reagowaniem na wiadomości o rzekomych problemach z kontem i zaleca weryfikację nadawcy.
- Minister cyfryzacji apeluje o zastrzeganie numeru PESEL oraz stosowanie dodatkowych zabezpieczeń, ponieważ liczba cyberataków stale rośnie.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Z danych resortu cyfryzacji wynika, że codziennie w Polsce dochodzi do nawet 4 tys. cyberataków i choć ok. 99 proc. z nich jest neutralizowanych, to nadal przestępcy regularnie docierają do swoich ofiar, wykorzystując najczęściej pośpiech i strach. W najnowszym komunikacie Policja informuje o oszustwie na Profil Zaufany.
Nowe oszustwo na Profil Zaufany
Profil Zaufany umożliwia załatwienie wielu urzędowych spraw bez wychodzenia z domu. Możemy przy jego pomocy podpisać elektronicznie dokument, złożyć wniosek o różne dokumenty czy nawet umówić się na wizytę do lekarza. To bardzo wiele możliwości, które dostępne dla przestępców mogą spowodować nie tylko kradzież danych, ale także oszczędności.
Przestępcy wysyłają maile do złudzenia przypominające te z Profilu Zaufanego. W treści informują o podejrzanym logowaniu z nowego urządzenia i podają numer telefonu, pod który należy zadzwonić, by to wyjaśnić.
"Zdezorientowany klient sam dzwoni pod wskazany numer i słyszy, że ktoś skradł jego dane na Profilu Zaufanym oraz że skontaktuje się z nim bank" - informuje Policja.
Oddzwania jednak nie pracownik banku, a oszust, który przekonuje, że doszło do kradzieży środków z konta i konieczne jest zabezpieczenie pieniędzy.
Cyberprzestępstwa to już codzienność. "Nie działaj w pośpiechu"
Przestępcy zalecają przelanie pieniędzy na "konto techniczne" w celu ich zabezpieczenia. W rzeczywistości po takim przelewie znikają one na kontach oszustów, a ofiary tracą często całe oszczędności, choć są przekonane, że działały w celu ochrony swojego majątku.
Policjanci przypominają, że Profil Zaufany nigdy nie wysyła wiadomości z prośbą o kontakt telefoniczny. Oszczędności są zagrożone, gdy:
- oddzwaniamy na numer podany w e-mailu,
- odbieramy telefon z rzekomego banku/policji,
- przelewamy środki na konto wskazane w e-mailu.
Należy zawsze sprawdzać dokładnie adres nadawcy, bo nawet drobna różnica może oznaczać próbę oszustwa. "Nie działaj w pośpiechu - oszuści tworzą presję", ostrzegają policjanci. Służby zalecają kontakt z Policją przy każdej próbie oszustwa.
Rośnie liczba cyberataków w Polsce
Polska na ten moment neutralizuje ponad 99 proc. cyberataków, jednak nadal codziennie może dochodzić do nawet kilkuset prób wyłudzenia danych lub pieniędzy:
"Atakują nas i obce państwa (...), i cyberprzestępcy, którzy chcą po prostu zarobić - mówił Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji, we wtorek w RMF FM.
A liczba cyberataków nieustannie rośnie. Pod koniec października ING Bank Śląski ostrzegał przed oszustami powołującymi się na pracowników banku, informujących o zagrożeniu środków. W żadnym wypadku pracownik banku nie poprosi o dane do logowania, kody PIN czy numery kart płatniczych - przypominał wówczas bank.
Cyberataku nie uniknęło ostatnio także biuro podróży Itaka. Krzysztof Gawkowski informował wówczas o wycieku danych do logowania części klientów. "W najbliższym czasie każdy klient biura podróży będzie mógł sprawdzić w serwisie bezpiecznedane.gov.pl czy wyciek dotyczy jego danych" - pisał wicepremier na platformie X. Zalecał też zmianę hasła, włączenie logowania dwuskładnikowego i używanie menedżera haseł.
Dzień później do wycieku danych doszło również w serwisie SuperGrosz. W tym przypadku w ręce przestępców trafiły także numery PESEL, dowodów osobistych i adresy zamieszkania.
Gawkowski we wtorek zaapelował do Polaków, aby masowo zastrzegali numery PESEL. "Namawiam, by zastrzec PESEL przed incydentem. W aplikacji mObywatel zastrzeżenie numeru PESEL trwa od 2 do 5 sekund" - zachęcał w RMF FM. Dodawał, że numer ten zastrzec można także w stacjonarnie w urzędach.












