Cztery godziny – tyle średnio Polacy poświęcą na zakupy świąteczne. Najczęściej w internecie

Trzech na czterech Polaków kupiło przynajmniej raz prezent świąteczny przez internet, a 66 proc. planuje taki zakup w tym roku. Zaufania do sklepów internetowych nie zakłóca nawet to, że do co piątego klienta prezenty świąteczne nie dotarły na czas. W tym roku tylko co dziesiąty Polak obawia się, że będą opóźnienia w dostawach zakupów - wynika z badania zleconego przez CBRE. Światowe problemy z łańcuchem dostaw nie wpłynęły na nastroje konsumentów, co oznacza, że firmy dobrze zabezpieczyły swoje zapasy w magazynach.

- Święta to czas wzmożonego ruchu w sklepach, a zatem również w logistyce. W związku z tym, że świat zmaga się z pandemią, o dostawy produktów firmy zaczęły się martwić z wyprzedzeniem. W większości udało się zabezpieczyć magazyny, a przynajmniej wierzą w to klienci. Na pewno większość z nas słyszała o zakłóceniach w globalnych łańcuchach dostaw, ale to nie wpłynęło na nasze obawy o możliwe braki i opóźnienia w sklepach - komentuje Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE.

Nie boimy się kupować w internecie

Buszowanie w Internecie w poszukiwaniu świątecznych prezentów to domena większości Polaków. Już 77 proc. konsumentów w przeszłości co najmniej raz kupiło upominki w ten sposób, a 66 proc. planuje takie zakupy w tym roku. Do sklepów internetowych zaglądają częściej kobiety - 81 proc. z nich w przeszłości co najmniej raz kupiło w taki sposób prezenty świąteczne w porównaniu do 71 proc. mężczyzn.

Reklama

Przywiązanie Polaków do zakupów online powoduje, że nawet opóźnienia w dostawach nas nie zniechęcają. A taka sytuacja zdarzyła się już 17 proc. konsumentów w przeszłości. 11 proc. zmierzyło się z opóźnieniami w dostawach prezentów raz w życiu, a 6 proc. aż kilka razy. Zdecydowana większość Polaków, bo 69 proc., nigdy nie zmierzyła się z opóźnieniami dostawy prezentu świątecznego. Przekonanie, że upominki dotrą na czas nie jest zaburzone nawet teraz, kiedy świat mierzy się z globalnymi opóźnieniami w łańcuchach dostaw. Tylko 11 proc. Polaków bierze pod uwagę, że w tym roku prezenty świąteczne zamówione przez internet dotrą z opóźnieniem. 3 na 4 klientów sklepów internetowych twierdzi, że na pewno wylądują one pod choinką w odpowiednim momencie.

- To tym ciekawsze, że zakupy prezentów świątecznych raczej odkładamy na ostatnią chwilę. 61 proc. zapytanych w połowie listopada nie miało kupionego ani jednego prezentu świątecznego. Co równie istotne, z internetu jako głównego źródła świątecznych zakupów w jeszcze większym stopniu niż w największych miastach korzystają mieszkańcy wsi. Z pewnością wpływa na to zarówno większa odległość od galerii i centrów handlowych, jak i rosnąca łatwość dostaw do domu w kanale e-commerce, możliwa m.in. przez stale rosnącą sieć automatów paczkowych - mówi Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE.

Na zakupy poświęcamy nawet do czterech godzin

Prezenty, choć w większości jeszcze nie są kupione, wymagają przemyślenia i poświęcenia czasu na ich szukanie. 53 proc. Polaków zamierza spędzić w sklepie (internetowym lub stacjonarnym) od 2 do nawet 4 godzin. Zdecydowanie mniej, bo 17 proc. osób wyrobi się ze świątecznymi zakupami prezentów w godzinę, co piąty konsument poświęci na to od 4 do nawet 8 godzin, a co dziesiąty spędzi na buszowaniu cały dzień roboczy, czyli 8 godzin. Możemy tutaj dostrzec pewne różnice w zależności od płci. Tylko 5 proc. mężczyzn zamierza poświęcić ponad 8 godzin na poszukiwania w porównaniu do 15 proc. kobiet. Na przeciwnym biegunie mamy tylko 14 proc. kobiet, które wyrobią się w godzinę z zakupami, w porównaniu do co piątego mężczyzny, dla którego będzie to wystarczający czas.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w terminie 19-22 listopada 2021 roku na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Oprac. WSz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | zakupy online | handel Polska | Świeta Bożego Narodzenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »