Biuro podróży każe dopłacić do wakacji? Oto, kiedy może to zrobić

Zazwyczaj biura podróży zastrzegają w umowach, że cena wykupionych wczasów, np. wakacji all inclusive, może ulec zmianie. Jest to jak najbardziej legalny zapis. Organizator może zażądać dopłaty od klienta, ale żeby mógł to zrobić, muszą zaistnieć pewne okoliczności.

Jak podawała "Rzeczpospolita" w 2024 roku 8,75 miliona konsumentów w Polsce skorzystało z usług biur podróży (o 15 proc. więcej niż w roku poprzednim). Największym zainteresowaniem cieszyły się wczasy zagraniczne, zwłaszcza te z przelotem czarterowym. Wyjazd z biurem podróży do popularnych kurortów wychodzi taniej niż zorganizowanie urlopu na własną rękę w hotelu o takim samym standardzie. Touroperatorzy korzystają bowiem z licznych zniżek i mają przewagę negocjacyjną. Nic więc dziwnego, że popularność zorganizowanych wczasów, np. all inclusive, rośnie.

Reklama

Dopłata do wakacji all inclusive. Kiedy biuro może jej zażądać?

Biura podróży zazwyczaj zastrzegają w umowach lub w dokumencie z ogólnymi warunkami imprezy turystycznej, że cena wykupionych wakacji może wzrosnąć i konieczna będzie dopłata. Jeśli takiej informacji nie ma, to organizator nie ma prawa żądać od klienta, aby ten zapłacił więcej. Ponadto - jak wyjaśnia UOKiK - firma może podwyższyć cenę wykupionych wczasów, tylko jeśli doszło do:

  • wzrostu kosztów transportu,
  • wzrostu kosztów opłat urzędowych, lotniskowych, załadunkowych lub podatków, 
  • wzrostu kursów walut.

Cena wakacji uległa zmianie? Oto do czego masz prawo

Biuro podróży, które prosi klienta o dopłatę, musi udokumentować, że doszło do któregoś z wymienionych wyżej czynników. UOKiK podkreśla także, że cena wakacji może zostać podwyższona tylko do 21 przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Jeśli konsument nie zgadza się na dopłatę, ma prawo odstąpić od umowy, bez ponoszenia straty finansowej. Oznacza to, że biuro musi oddać klientowi sumę, którą wpłacił wcześniej. 

"Warto pamiętać, że konsument może zrezygnować z udziału w imprezie wskazując na swoje miejsce inną osobę. Osoba taka musi przyjąć nie tylko wszystkie prawa wynikające z umowy, ale także i ciążące na przyszłym uczestniku imprezy turystycznej obowiązki" - dodaje UOKiK w swoim poradniku dla konsumentów. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wakacje | all inclusive | biuro podróży
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »