Europejskie Centrum Konsumenckie notuje drastyczny wzrost skarg

Jak wynika z danych Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska, drastycznie wzrosła liczba skarg polskich konsumentów w III kwartale br. Jest ich o o 29 proc. więcej wobec II kwartału, sięgając niemal 2060.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

ECK Polska działa przy UOKiK

Jak wynika z "Kwartalnika ECK" za miesiące lipiec - wrzesień br.  W tym czasie 35 proc. skarg dotyczyło transportu lotniczego - głównie zakłócenia lotów, czyli np. odwołania i opóźnienia, zmiany planu podróży, a także problemów z bagażem. Na wadliwą odzież i obuwie czy przypadki niedostarczenia jej skarżyło się 20 proc. konsumentów, a 6 proc. zgłoszeń dotyczyło usług noclegowych i turystycznych.

Reklama

Działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów ECK Polska podało przykład osoby, która kupił w niemieckim sklepie pianino za 8 tys. zł. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie sprzedawcy, wysyłka do Polski jest darmowa przy zakupach powyżej 900 zł - bez limitów wagowych czy wielkościowych. "Po zakupie do konsumenta odezwał się sprzedawca żądając dodatkowo kosztów wysyłki w wysokości 450 euro" - podało Centrum. Osoba kupująca nie wyraziła na to zgody i sklep anulował zamówienie, zwracając wpłacone pieniądze.

Ponieważ kupujący poczuł się niesprawiedliwie potraktowany, zwrócił się z prośbą o pomoc do ECK Polska. "We współpracy z ECK Niemcy, pomogliśmy konsumentowi rozwiązać spór ze sklepem. Dzięki naszej interwencji sprzedawca zgodził się na bezpłatną (zgodną ze swoim regulaminem) dostawę pianina na adres konsumenta" - przekazało ECK.

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK) powstało w 2005 roku, na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej oraz Urzędu. ECK Polska należy do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Centra te bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w UE oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami z siedzibą w UE, Norwegii oraz Islandii.

ECK Polska udziela bezpłatnych porad i pomocy pod adresem e-mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu

Co powinna zawierać skarga?  

  • Imię i nazwisko konsumenta
  • Dane przedsiębiorcy
  • Opis sprawy, w szczególności:
  1. informacje dotyczące zawartej umowy (np. data zawarcia umowy, cena, sposób zawarcia umowy itp.)
  2. opis produktu lub usługi
  3. opis problemu (np. brak dostawy towaru, wadliwy produkt)
  4. informacje dotyczące przeprowadzonej procedury reklamacyjnej


- Określenie roszczeń konsumenta (np. wskazanie konkretnej kwoty odszkodowania)- Dokumentację sprawy przesłaną w formie załącznika do wiadomości
ECK przypomina, że zgodnie z przepisami konsument ma np. 7 dni na wysłanie reklamacji w przypadku uszkodzonego bagażu; tyle samo dni jest jeżeli opóźniony bagaż dotrze uszkodzony - licząc od odbioru bagażu. W przypadku opóźnionego, odwołanego lotu przepisy nie wskazują terminu. Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po roku.

PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »