Inteligo chce zdobyć 3 proc. rynku w 5 lat...

Celem Inteligo jest obsługa 150 tys. klientów już za rok - deklarują jego twórcy. I dodają, że kłopoty niemieckiej centrali Bankgessellschaft Berlin (Polska) - współwłaściciela Inteligo - nie mają wpływu na działalność detalisty. Co więcej - BGB AG doinwestuje Inteligo kwotą 4 mln EUR (14,5 mln zł).

Celem Inteligo jest obsługa 150 tys. klientów już za rok - deklarują jego twórcy. I dodają, że kłopoty niemieckiej centrali Bankgessellschaft Berlin (Polska) - współwłaściciela Inteligo - nie mają wpływu na działalność detalisty. Co więcej - BGB AG doinwestuje Inteligo kwotą 4 mln EUR (14,5 mln zł).

Bankgesellschaft Berlin Polska, który ma 49 proc. udział w spółce detalicznej Inteligo sam jest 100 proc. własnością niemieckiego BGB. - BGB Polska ma wystarczający kapitał do rodzaju prowadzonej działalności. Cały czas rozwija się i wypracowuje zyski więc lokaty naszych klientów nie są zagrożone - zapewnia Andrzej Klesyk, członek zarządu BGB Polska.

Kłopoty niemieckiej centrali wpółwłaściciela polskiego detalisty nie odbiją się negatywnie działalności Inteligo. BGB AG deklaruje, że rozwój Inteligo jest dla niego priorytetem i właśnie przeznaczyło na ten cel kolejne 4 mln euro (14,5 mln zł).

Reklama

- Inteligo to projekt strategiczny dla BGB AG w Polsce. Jeśli w Polsce odniesie sukces, to kolejne tego typu przedsięwzięcia będą rozwijane w innych krajach regionu. Najbliższy ukończenia jest podobny projekt na Węgrzech - mówi Tomasz Kaźmierowski, prezes Inteligo.

Koszty

Do tej pory sam BGB Polska zainwestował w Inteligo ponad 30 mln zł.- 6,5 mln dolarów kosztowały same systemy technologiczne dla Inteligo. Składają się one z wielu elementów, między innymi zintegrowanego systemu Profile - wyjaśnia David Putts, dyrektor zarządzający Inteligo Group. Około 2 mln zł wydano na sprawdzenie technologicznego bezpieczeństwa spółki.

- Z naszych szacunków wynika, że po 36 miesiącach od startu Inteligo powinno zacząć przynosić zyski z działalności bieżącej - mówi David Putts. Eksperyment Dla BGB rozwój Inteligo w Polsce, jako spółki która bez budowy sieci oddziałów zamierza oferować produkty detaliczne jest swojego rodzaju eksperymentem. Nigdzie indziej bank nie rozwiną bowiem takiego projektu. W Niemczech w prawdzie 500 tys. jego jego klientów korzysta z usług i przeprowadza operacje w koncie przez Internet, czy telefon, jednak mają także możliwość dokonania tych operacji w oddziale. - W Polsce późno zaczęto wprowadzać dobrze rozwiniętą obsługę bankową, dlatego w naszym kraju możemy przeskoczyć pewne etapy i nie wprowadzać rozwiązań które w państwach zachodnich albo się nie sprawdziły, albo są już przestarzałe, tak jak np. czeki bankowe lub budowa sieci placówek - uważa Andrzej Klesyk.

Plany

Inteligo wprowadził możliwość otwierania kont osobistych niespełna miesiąc temu. W tym czasie wpłynęło do niego 7,5 tys. wniosków o otwarcie rachunku. To dwa razy więcej niż zakładano we wstępnych planach. - W naszym biznesplanie założyliśmy, że w rok od rozpoczęia działalności w Inteligo będzie otwartych 120 tys. - 150 tys. kont. Jednak wówczas nie wiedzieliśmy jeszcze w jakim kierunku rozwinie się mBank i że z obsługą elektroniczną wystartuje Volkswagen Bank. Na szczęście zainteresowanie Inteligo jest większe, niż początkowo zakładaliśmy. Oczekujemy, że plan pozyskania 150 tys. klientów zostanie wykonany - mówi Andrzej Klesyk.

Również mBank początkowo zakładał, że zjedna sobie przez rok około 100 tys. klientów. Już po pierwszych tygodniach od wprowadzenia oferty podwyższył prognozę do 150 tys. - Z naszych analiz wynika, że w Polsce jest 1,5 - 2,3 mln potencjalnych klientów skłonnych do korzystania z bankowości internetowej - uważa Tomasz Kaźmierowski.

Nowa oferta

Na razie Inteligo zarówno klientom indywidualnym, jak i małym firmom oferuje wyłącznie rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.

Po wakacjach pojawi się nowa oferta m.in. kredytowa.- Działalnością typowo bankową, jak prowadzenie konta Inteligo, przyjmowanie depozytów, prowadzeniem wszelkiej działalności bankowej zajmuje się w BGB Polska, to w tym banku przecież zdeponowane są pieniądze klientów. Jednak naszą ambicją jest wprowadzenie również usług niebankowych - mówi Tomasz Kaźmierowski.

Za wprowadzanie usług niebankowych odpowiada w spółce drugi partner - IFS.- Chcemy, by naszym klientom Inteligo oferował także ubezpieczenia w tym komunikacyjne i życiowe, a także usługi brokerskie, inwestycyjne i wszelkie związane z możliwością efektywnego zarządzania oszczędnościami. Jednak nie będziemy tworzyli w tym celu bankowo-finansowej grupy kapitałowej. Zamierzmy podpisać umowy z działającymi już na rynku spółkami - mówi David Putts.jego zdaniem Inteligo ma tę przewagę, że nie jest właścicielem żadnego domu maklerskiego, czy funduszu zarządzającego aktywami, toteż może wybrać dla swych klientów usługi najlepszego.

Dla małych

Dostęp do zarządzania nadwyżkami gotówki będą mieli nie tylko klienci indywidualni, ale także małe i średnie przedsiębiorstwa.- Zauważyliśmy, że na rynkach rozwiniętych małe firmy za prowadzenie rachunku i operacje na nim płacą takie same prowizje jak klienci indywidualni. Otrzymują także takiej samo oprocentowanie kont. U nas rachunki firm należą do najniżej oprocentowanych, za to opłaty, które ponosi sektor MiSP są jedne z najwyższych. Oferujemy małym firmom takie samo oprocentowanie jak klientom indywidualnym. Tyle samo zarabiamy w obu przypadkach na prowizjach - mówi Andrzej Klesyk. Również oferta dla firm z czasem zostanie rozszerzona o kredyty. Jednak Inteligo bardziej zainteresowane jest klientami, którzy mają nadwyżki kapitału niż tymi, którzy potrzebują finansowania. Celem Inteligo jest 3 proc. udział w rynku detalicznym w ciągu 5 lat.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: Berlin | 5 lat | Inteligo | kłopoty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »