Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku i gdzie go złożyć?

Odziedziczyłeś spadek i zastanawiasz się, w jaki sposób formalnie uregulować tę kwestię, by móc samodzielnie zarządzać majątkiem? W takiej sytuacji konieczne jest sporządzenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku. Kto i kiedy może to zrobić? Jak powinien wyglądać taki wniosek? Wyjaśniamy.

  • Dziedziczenie następuje w momencie otwarcia testamentu zmarłego i nie wymaga od spadkobierców sporządzania żadnych dodatkowych dokumentów. 
  • W ciągu sześciu miesięcy muszą oni jedynie zadeklarować, czy przyjmują spadek (w całości lub z dobrodziejstwem inwentarza), czy go odrzucają. 
  • Jednak aby móc zarządzać odziedziczonym majątkiem, konieczne jest złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku. Jak to zrobić?

Reklama

Co to jest wniosek o stwierdzenie nabycia spadku i kiedy trzeba go złożyć?

Stwierdzenie nabycia spadku to dokument potwierdzający, że dana osoba w świetle prawa jest spadkobiercą i może zgodnie ze swoją wolą dysponować otrzymanym majątkiem.

Może on zostać sporządzony w sądzie lub w kancelarii notarialnej (zgodnie  z Dz.U. 1964 nr 43 poz. 296). Jest wydawany jedynie na wniosek spadkobiercy lub jego pełnomocnika, co oznacza, że sąd nie podejmuje takiego działania z urzędu. Przed wydaniem zainteresowanemu dokumentu potwierdzającego nabycie spadku przeprowadzane jest postępowanie o charakterze nieprocesowym. 

Kiedy potrzebne jest stwierdzenie nabycia spadku? Jest ono niezbędne do sprzedaży nieruchomości odziedziczonej po zmarłym, czy wypłaty pieniędzy z należącego do niego konta bankowego. 

Potwierdzenie nabycia spadku bywa również wykorzystywane przez wierzycieli, dochodzących wierzytelności od spadkobierców dłużnika. 

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku? 

Wniosek o sądowe stwierdzenie nabycia spadku można złożyć w dowolnym momencie - zarówno zaraz po śmierci spadkodawcy, jak i po upływie czasu. Większość osób decyduje się na to w momencie, gdy chce spieniężyć otrzymane dobra - np. sprzedać nieruchomość.

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku musi posiadać odpowiednią formę. Należy zawrzeć w nim takie elementy jak: wskazanie stron, oznaczenie właściwego sądu i dane wnioskodawcy. Konieczne jest również przedstawienie, czy nabycie spadku odbyło się na mocy testamentu, czy ustawy o dziedziczeniu

Po napisaniu dokument należy własnoręcznie podpisać. W internecie można znaleźć gotowe wzory wniosków o stwierdzenie nabycia spadku, co do zasady nie wymaga on jednak specjalnego formularza. Niezbędne jest jedynie zachowanie właściwej formy. 

Co powinien zawierać wniosek o nabycie spadku? 

Aby wniosek spełniał wszystkie wymagania formalne, musi zawierać poniższe elementy:

  • oznaczenie sądu,
  • datę i miejsce sporządzenia wniosku,
  • dane wnioskodawcy - imię i nazwisko, adres, nr PESEL 
  • dane spadkobierców - imiona i nazwiska, adresy zamieszkania i nr PESEL poszczególnych osób,
  • uzasadnienie wniosku,
  • niezbędne załączniki,
  • własnoręczny podpis

Wśród załączników powinien się znaleźć akt zgonu spadkodawcy a także oryginał lub odpis testamentu (jeśli jest on podstawą dziedziczenia).

Do jakiego sądu złożyć wniosek o spadek? 

Wniosek o spadek należy złożyć do sądu odpowiadającego ostatniemu miejscu zamieszkania spadkodawcy. Wiąże się to z koniecznością wniesienia opłaty w wysokości 100 zł.

Czytaj również:

Spadek u notariusza. Co to jest poświadczenie dziedziczenia?

Emerytura po mężu się nie opłaca? Te wdowy powinny z niej zrezygnować

Zobacz także:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: spadek | majątek | prawo spadkowe | dziedziczenie | testament | spadkobierca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »