Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku i gdzie go złożyć?
Odziedziczyłeś spadek i zastanawiasz się, w jaki sposób formalnie uregulować tę kwestię, by móc samodzielnie zarządzać majątkiem? W takiej sytuacji konieczne jest sporządzenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku. Kto i kiedy może to zrobić? Jak powinien wyglądać taki wniosek? Wyjaśniamy.
- Dziedziczenie następuje w momencie otwarcia testamentu zmarłego i nie wymaga od spadkobierców sporządzania żadnych dodatkowych dokumentów.
- W ciągu sześciu miesięcy muszą oni jedynie zadeklarować, czy przyjmują spadek (w całości lub z dobrodziejstwem inwentarza), czy go odrzucają.
- Jednak aby móc zarządzać odziedziczonym majątkiem, konieczne jest złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku. Jak to zrobić?
Stwierdzenie nabycia spadku to dokument potwierdzający, że dana osoba w świetle prawa jest spadkobiercą i może zgodnie ze swoją wolą dysponować otrzymanym majątkiem.
Może on zostać sporządzony w sądzie lub w kancelarii notarialnej (zgodnie z Dz.U. 1964 nr 43 poz. 296). Jest wydawany jedynie na wniosek spadkobiercy lub jego pełnomocnika, co oznacza, że sąd nie podejmuje takiego działania z urzędu. Przed wydaniem zainteresowanemu dokumentu potwierdzającego nabycie spadku przeprowadzane jest postępowanie o charakterze nieprocesowym.
Kiedy potrzebne jest stwierdzenie nabycia spadku? Jest ono niezbędne do sprzedaży nieruchomości odziedziczonej po zmarłym, czy wypłaty pieniędzy z należącego do niego konta bankowego.
Potwierdzenie nabycia spadku bywa również wykorzystywane przez wierzycieli, dochodzących wierzytelności od spadkobierców dłużnika.
Wniosek o sądowe stwierdzenie nabycia spadku można złożyć w dowolnym momencie - zarówno zaraz po śmierci spadkodawcy, jak i po upływie czasu. Większość osób decyduje się na to w momencie, gdy chce spieniężyć otrzymane dobra - np. sprzedać nieruchomość.
Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku musi posiadać odpowiednią formę. Należy zawrzeć w nim takie elementy jak: wskazanie stron, oznaczenie właściwego sądu i dane wnioskodawcy. Konieczne jest również przedstawienie, czy nabycie spadku odbyło się na mocy testamentu, czy ustawy o dziedziczeniu.
Po napisaniu dokument należy własnoręcznie podpisać. W internecie można znaleźć gotowe wzory wniosków o stwierdzenie nabycia spadku, co do zasady nie wymaga on jednak specjalnego formularza. Niezbędne jest jedynie zachowanie właściwej formy.
Aby wniosek spełniał wszystkie wymagania formalne, musi zawierać poniższe elementy:
- oznaczenie sądu,
- datę i miejsce sporządzenia wniosku,
- dane wnioskodawcy - imię i nazwisko, adres, nr PESEL
- dane spadkobierców - imiona i nazwiska, adresy zamieszkania i nr PESEL poszczególnych osób,
- uzasadnienie wniosku,
- niezbędne załączniki,
- własnoręczny podpis
Wśród załączników powinien się znaleźć akt zgonu spadkodawcy a także oryginał lub odpis testamentu (jeśli jest on podstawą dziedziczenia).
Wniosek o spadek należy złożyć do sądu odpowiadającego ostatniemu miejscu zamieszkania spadkodawcy. Wiąże się to z koniecznością wniesienia opłaty w wysokości 100 zł.
Czytaj również:
Spadek u notariusza. Co to jest poświadczenie dziedziczenia?
Emerytura po mężu się nie opłaca? Te wdowy powinny z niej zrezygnować
Zobacz także: