Dziedziczysz spadek? Zapłać 100 złotych i złóż szybko ten wniosek

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku jest niezwykle ważny z punktu uregulowania sytuacji prawnej w zakresie dziedziczenia po spadkodawcy. Pozwala to na szybkie sformalizowanie spraw majątkowych na przykład w rodzinie, dzięki czemu łatwo nim zarządzać. Co powinien zawierać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, do kiedy należy go złożyć oraz jak go poprawnie napisać?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku niezbędny jest do sprzedaży nieruchomości odziedziczonej po zmarłym. Pismo ważne jest również ze względu na wypłatę pieniędzy z należącego do niego konta bankowego. Jak napisać wniosek o nabycie spadku i co powinien zawierać?

Co to jest wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku to dokument potwierdzający do niego prawa. Służy do wszczęcia postępowania spadkowego po zmarłym. Jak wiadomo, powołanie do spadku wynika z testamentu lub ustawy. Instytucja stwierdzenia nabycia spadku definiuje, czy powołujący się na fakt bycia spadkobiercą, rzeczywiście posiada taki status.

Reklama

Kto może złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku? Może zrobić to każda osoba, która ma w tym interes prawny (art. 1025 § 1 k.c.). Mogą to być nie tylko spadkobiercy, ale także na przykład wierzyciele spadkodawcy. To w przypadku, kiedy zmarły nie uregulował wierzytelności.

CZYTAJ TAKŻE: Wojna, inflacja, pandemia - Polacy boją się pogorszenia sytuacji finansowej

Stwierdzenie praw do spadku następuje zarówno przed sądem, jak i u notariusza. Zgodnie z art. 925 k.c. spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia. Akt poświadczenia dziedziczenia ma charakter deklaratywny. To oznacza, że stwierdza stan istniejący już od chwili otwarcia spadku.

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku zakłada zawarcie w nim istotnych informacji o wskazaniu stron. Oczywiście ważne są również dane wnioskodawcy, a także oznaczenie właściwego sądu. Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku składa się do sądu właściwego ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy.

Co w sytuacji, kiedy miejsca zamieszkania w Polsce nie da się ustalić? Wtedy wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy odesłać do sądu miejsca, w którym znajduje się majątek spadkowy lub jego część

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku? W tym musi znaleźć się informacja o wszystkich uczestnikach, czyli spadkobiercach ustawowych po osobie zmarłej. Następnie należy wniosek o stwierdzenie nabycia spadku uzupełnić o treść żądania:

Po napisaniu dokument należy własnoręcznie go podpisać. Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku? Bardzo często na stronach danego sądu znajduje się arkusz, z którego można skorzystać. Jednak co do zasady, nie wymaga się specjalnego formularza. Niezbędne jest tylko zachowanie właściwej formy

Ile jest czasu na złożenie wniosku o nabycie spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku może zostać złożony nawet po kilku latach od śmierci spadkodawcy. Wynika to z faktu, że nie dochodzi tutaj do przedawnienia. Jak wspomnieliśmy, stwierdzenie nabycia spadku ma formalny charakter. Natomiast do dziedziczenia spadku dochodzi w sposób automatyczny

Zasadność pytania, ile jest czasu na złożenie wniosku o nabycie spadku ma miejsce, kiedy nie chcemy przyjąć spadku. Warto pamiętać, że aby dokonać wyboru, mamy 6 miesięcy na odrzucenie spadku. To ważne w sytuacji, kiedy wiemy, że w ramach dziedziczenia po zmarłym przejmiemy również długi

Jakie dokumenty są potrzebne do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?

Jeżeli mowa o kosztach, od wniosku o stwierdzenie nabycia spadku pobiera się opłatę stałą w wysokości 100,00 zł. Jeżeli wniosek obejmuje więcej niż jednego spadkodawcę, opłatę należy uiścić od każdego spadkodawcy

Jakie dokumenty są potrzebne do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku? Niezbędne są:

  • odpisy wniosku w liczbie odpowiadającej ilości wskazanych uczestników postępowania;
  • testament (jeżeli był sporządzony) w oryginale;
  • odpis skrócony aktu zgonu (oraz akt małżeństwa zmarłego w przypadku, gdy żyje małżonek zmarłego) w oryginale;
  • odpisy skrócone aktów urodzenia lub małżeństwa synów zmarłego, również w oryginale;
  • odpisy skrócone aktów małżeństwa córek zmarłego w oryginale (jeżeli są pannami akty urodzenia);
  • jeżeli zmarły nie miał dzieci należy złożyć odpisy skrócone aktów urodzenia braci zmarłego i aktów małżeństwa sióstr zmarłego (jeżeli są pannami, to akty urodzenia), akt małżeństwa rodziców zmarłego w oryginale (jeżeli żyją).

Podanie numeru PESEL jest obowiązkowe dla wnioskodawcy, dla uczestników - o ile jest to możliwe. Co ważne, sąd jest związany wnioskiem tylko co do określenia osoby spadkodawcy. Natomiast o tym, kto dziedziczy spadek, orzeka z urzędu.

Konieczne jest również uiszczenie opłaty za wpis do rejestru spadkowego. Jej wysokość to tylko 5 zł. Zarówno opłatę za wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, jak i za wpis, należy uiścić jednocześnie na rachunek sądu, do którego składany jest wniosek.

CZYTAJ TAKŻE:

Nowe zasady dla spadkobierców. Szykuje się rewolucja w zasadach dziedziczenia

Miliardy na kontach, o których ZUS sam nam nie powie. Jak odzyskać pieniądze z OFE po zmarłym?            

Ile wynosi zachowek od darowizny mieszkania?

Zobacz również:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: spadek | prawo spadkowe | testament
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »