Reklama

Jak się wycofać z zakupu w internecie?

W każdym z krajów Unii Europejskiej obowiązuje odrębne prawo - w tym także chroniące prawa konsumentów. Należy jednak pamiętać, że wszystkie te państwa przyjęły wspólne podstawowe zasady określające prawa konsumenckie w całej Wspólnocie. W ten sposób mieszkańcy Unii Europejskiej, którzy robią zakupy lub zamawiają usługi, mają gwarantowaną minimalną ochronę bez względu nas to, czy są w Polsce, czy np. na Słowacji lub we Francji.

Zatem, jeśli chcemy kupować towary czy zamawiać usługi nie tylko w kraju, ale także w krajach Unii Europejskiej, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Co z cłem?

Reklama

Integracja z Unią Europejską - mając na uwadze prawa konsumentów - oznacza, że gdy zrobimy zakupy w kraju należącym do Unii, nie musimy się martwić o płacenie cła lub dodatkowego podatku od towarów i usług, gdy będziemy wracać do domu. Taka sama zasada dotyczy również zakupów przez internet.

Zwrot niesprawnych artykułów

Co możemy zrobić, w sytuacji, gdy np. zakupimy odtwarzacz MP3, a on popsuje się kilka dni później? Jeśli zauważymy wadę albo urządzenie popsuje się, istnieją dwie możliwości:

1) jeżeli jest to usterka podlegająca naprawie gwarancyjnej, to możemy sprzęt oddać do naprawy w autoryzowanym przez producenta serwisie w Polsce. Z prawa do reklamacji możemy skorzystać w ciągu 2 lat od kupna lub otrzymania produktu w przypadku, gdy zamawialiśmy go pocztą czy w sklepie internetowym . Inne zasady dotyczą towarów używanych oraz żywności.

2) można składać reklamację, gdy urządzenie popsuło się lub jest wadliwe, a nie mamy na nie gwarancji. Jeśli nie minęły 2 lata od zakupu, możemy złożyć reklamację na piśmie i towar przesłać do sklepu, gdzie robiliśmy zakupy. Natomiast, w przypadku, gdy naszym zdaniem towar jest inny czy inaczej działa niż wynikało to z umowy, musimy reklamację wysłać zawsze do sklepu, w którym robiliśmy zakupy.

Reklamując towar u sprzedawcy możemy:

- zażądać naprawy

- zażądać wymiany na inny egzemplarz

Jeśli naprawa lub wymiana nie jest możliwa, możemy:

- domagać się obniżenia ceny

- domagać się pełnego zwrotu kwoty zapłaconej za wadliwy towar.

Przepisy Unii Europejskiej zakładają, że jeśli zauważymy usterkę w nowym produkcie w ciągu pół roku od kupna, przyjmuje się, że wada ta istniała już w momencie kupna, czyli tak jakby sprzedawca sprzedał nam wadliwy, uszkodzony towar.

Masz 7 dni na przemyślenia

Może się też zdarzyć, że kupimy od telemarketera, czyli sprzedawcy, który namawia do kupowania towarów przez telefon, coś, czego wcale nie potrzebowaliśmy. Możemy też wybrać ze sklepu internetowego lub z katalogu wysyłkowego coś, co w rzeczywistości nie odpowiada naszych wymaganiom. We wszystkich krajach Unii Europejskiej mamy 7 dni na przemyślenie, czy zatrzymać kupiony na odległość towar.

W tym terminie mamy prawo do zwrócenia go, czyli odstąpienia od zawartej umowy bez podania jakichkolwiek przyczyn. Jednak istnieją od tej zasady pewne wyjątki np. inaczej postępuje się w przypadku umów ubezpieczeniowych czy finansowych. Ważne: trzeba na piśmie wysłać informację o odstąpieniu od umowy.

Dowiedz się więcej na temat: w polsce | tym | zakupy internetowe | prawo | prawa konsumentów

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »