Reklama

Jak uniknąć oszusta i nie dać się hakerom

Co roku w grudniu częściej niż w pozostałych miesiącach zdarzają się przypadki nieuczciwych sprzedawców i oszustów, a także nasilają się wzmożone działania hakerów.

Gorący czas zakupów w Internecie przypada tak naprawdę dwa razy w roku: na koniec maja przed Dniem Dziecka oraz przed Świętami Bożego Narodzenia. W ferworze świątecznego kupowania bardzo łatwo zapominamy o ryzykach, jakie się z tym wiążą.

Reklama

Możliwości wynikające ze zmniejszonej czujności wielu kupujących dostrzegają także osoby, które niekoniecznie chcą prowadzić legalne transakcje. Dlatego co roku w grudniu częściej niż w pozostałych miesiącach zdarzają się przypadki nieuczciwych sprzedawców i oszustów, a także nasilają się wzmożone działania hakerów. Nie oznacza to, że powinniśmy z zakupów internetowych zrezygnować i tracić dużo więcej czasu w zatłoczonych kolejkach w centrach handlowych. Należy jednak mieć w pamięci kilka prostych zasad, dzięki którym możemy uniknąć przykrego rozczarowania.

Sprawdzajmy komentarze dotyczące sprzedawcy, u którego chcemy coś kupić (wiarygodne opinie o sklepach internetowych możemy znaleźć m.in. w internetowych porównywarkach cenowych). Upewnijmy się, że sprzedawca ma wiarygodną historię w sieci (zobaczmy co wcześniej sprzedawał, od jak dawna jest obecny na rynku).

Pamiętajmy o naszych prawach, które dają nam możliwość odstąpienie od transakcji w przypadku, gdy:

- towar posiada zbyt niską cenę w porównaniu ze sklepowymi (może pochodzić z przestępstwa)

- nie umieszczono żadnych danych kontaktowych do sprzedawcy, tylko numer konta do przelewu

- brak jest danych rejestrowych sklepu

- istnieje podejrzenie podszywania się pod renomowanego sprzedawcę

- brak jest możliwości zapłaty przy odbiorze

- istnieje ryzyko, że oferowane przedmioty mogą być podróbkami

- brakuje czytelnych zapisów regulaminowych normujących warunki przeprowadzenia zakupu

- sprzedający wymaga podania do transakcji skanu dowodu, bądź nawet numeru telefonu

- w przypadku zakupu wartościowych przedmiotów nie ma możliwości obejrzenia towaru

Należy też pamiętać, aby zachowywać całą korespondencję dotyczącą przeprowadzonego zakupu, potwierdzenia przelewów itd. W przypadku jakichkolwiek problemów dokumenty te pozwolą szybciej ustalić sprawców przestępstwa.

Naszemu bezpieczeństwu w Internecie sprzyjają też oczywiście inne, bardziej techniczne kwestie, takie jak korzystanie z komputera z aktualnym programem antywirusowym, czy używanie stron do przelewów tylko za pośrednictwem stron szyfrowanych (https).

Roman Skrzypczyński, ekspert ds. cybersecurity w firmie doradczej PwC

Dowiedz się więcej na temat: oszustwa internetowe | handel mobilny

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »