Reklama

Jak zacząć przygodę z aplikacją mobilną

Podstawowym warunkiem rozpoczęcia mobilnego bankowania (poza oczywiście byciem klientem danego banku) jest posiadanie telefonu komórkowego z dostępem do internetu. Z tym akurat dużego problemu nie ma. Z raportu serwisu We Are Social na temat telefonii komórkowej, rynku internetowego oraz social mediów na świecie wynika, że w Polsce liczba aktywnych telefonów komórkowych wynosiła w styczniu tego roku 58,84 mln, czyli na jednego mieszkańca przypadało 1,5 telefonu.

Kolejnym etapem jest decyzja: wersja lite - lekki serwis transakcyjny - wymagający tylko dostępu do internetu, czy aplikacja. Swoje aplikacje bankowości mobilnej zdecydowana większość banków oferuje w wersjach na trzy najpopularniejsze systemy operacyjne (do rzadkości należą aplikacje działające na telefonach Blackberry czy na Symbianie), publikując informacje, gdzie należy je pobierać, by były bezpieczne. I tak dla najpopularniejszego systemu Android aplikacje dostępne są w Sklepie Google Play, na iOS (Apple, czyli iPhone) w App Store, zaś na Windows Phone - w Sklepie Windows.

Reklama

Po ściągnięciu aplikacji należy zarejestrować urządzenie w swoim banku. Najczęściej robi się to w samej aplikacji lub za pośrednictwem serwisu internetowego. Przed rejestracją w aplikacji dostępne są dla bezpieczeństwa tylko niektóre funkcje aplikacji, np. podgląd produktów i dostępnych środków, przelewy między własnymi rachunkami. Po rejestracji uzyska ona pełną możliwość działania, czyli odblokowane zostaną pozostałe funkcje płatnicze, np. przelewy do osób trzecich, zamawianie produktów, zakładanie lokat itp. Sposób rejestracji zależy od banku i jest raczej prosty, np. w BZWBK24 mobile trzeba potwierdzić dodanie telefonu do zaufanych za pomocą kodu SMS wpisywanego do aplikacji mobilnej.

Innym zabezpieczaniem dla użytkownika aplikacji mobilnej jest limit operacji - na ogół niższy niż w serwisie internetowym. Oczywiście, jest często dostępna również opcja ustanowienia własnego limitu, jednak osobom dopiero rozpoczynającym przygodę z bankowością mobilną zaleca się na początek ustawienie go raczej na niskim poziomie.

Pierwszą i jedną z podstawowych funkcji aplikacji mobilnej jest informacja o rachunku. Tu można się dowiedzieć, jakie jest saldo posiadanych produktów - konta osobistego, kont oszczędnościowych, kredytów, kart kredytowych, lokat. Kolejną funkcją jest dostęp do historii operacji. Można sprawdzić stan dokonanych przelewów (np. czy zostały już zrealizowane) oraz pobrać ich potwierdzenia.

Nieco wyższa szkoła jazdy to możliwość wykonywania przelewów. W niektórych bankach dotyczy to wyłącznie przelewów wcześniej zdefiniowanych. BZ WBK umożliwia również przesyłanie pieniędzydo nowych odbiorców. Użytkownicy BZWBK24 mobile mogą także wysyłać pieniądze znając tylko numer telefonu odbiorcy.

Bankowość mobilna to również możliwość dokonywania płatności. To przede wszystkim BLIK, czyli możliwości płacenia w sklepach i wypłacania gotówki w bankomatach przy pomocy kodów z aplikacji BZWBK24 mobile. Dostępne też są płatności zbliżeniowe za pomocą telefonu z użyciem tzw. mobilnych kart płatniczych - dodawanych w aplikacji. BZ WBK oferuje również tzw. Zakupy mobilne. Dzięki tej usłudze można m. in. kupować bilety komunikacji miejskiej lub opłacić strefę parkingową, płacąc bezpośrednio z konta czy rachunku kraty kredytowej.

A jeśli zabraknie środków, można bezpośrednio w aplikacji BZWBK24 mobile złożyć wniosek o kredyt gotówkowy i niemal natychmiast otrzymać decyzję kredytową, a środki zostaną szybko przelane na konto osobiste.

Jedną z popularniejszych funkcji jest również zakładanie i zamykanie za pomocą aplikacji lokat. To nie tylko kwestia szybkości, ale i większej opłacalności: banki często oferują przez ten kanał znacznie atrakcyjniejsze oprocentowanie. Zamykanie lokat poprzez aplikację mobilną pozwala natomiast na korzystanie z uwolnionych środków w ciągu paru minut.

Oprócz tych stricte bankowych operacji klienci mogą korzystać z wielu innych możliwości, jakie daje aplikacja mobilna. Jedną z nich jest geolokalizacja - lokalizowanie placówki banku lub jego bankomatu w pobliżu miejsca, gdzie znajduje się klient lub gdzie będzie w najbliższym czasie przebywał. Można także sprawdzić kursy walut, doładować telefon na kartę, wykupić ubezpieczenie na podróż, zastrzec zgubioną kartę czy zmienić jej numer PIN.

Komentarz

Bartosz Kaźmierczak, specjalista ds. bankowości mobilnej i internetowej Bank Zachodni WBK: - Jeżeli na co dzień korzystacie z serwisu internetowego to chociaż chwilę przeznaczcie na sprawdzenie możliwości jego odpowiednika na telefonie - aplikacji mobilnej. Bardzo możliwe, że dzięki niej o wiele prostsze stanie się zarządzanie finansami. Dostęp do niego będziecie mieli tam gdzie zabieracie ze sobą telefon - czyli praktycznie zawsze i wszędzie.

Sklepy z aplikacjami są dostępne od razu na telefonach, a korzystanie z nich jest dość proste - szukamy aplikację, pobieramy i instalujemy. Nie możemy się pomylić z wyborem sklepu - każdy telefon ma dostępny tylko jeden, odpowiedni do modelu telefonu.

Początki zawsze są trudne. Jest to całkiem nowa forma dostępu do naszych rachunków. Jednak nie warto się zrażać, aplikacja jest stworzona na wzór dość dobrze znanego już serwisu internetowego. Znacząca różnica jest w obsłudze - nie mamy myszki i klawiatury tylko dotykowy ekran.

Dostęp do banku przez telefon można robić etapami - na początek zainstalujmy aplikację i zobaczmy co oferuje. Aby poznać BZWBK24 mobile nie trzeba się logować, ponieważ większość z funkcji zobaczycie w wersji DEMO. A jak pojawi się potrzeba: Czy starczy nam na zakupy? Czy jest już wypłata? Jaki jest kurs euro? - to wtedy warto się przekonać i do niej zajrzeć.

Z czasem takich sytuacji i potrzeb pojawia się coraz więcej - opłacenie pilnego rachunku za prąd, oddanie koledze za obiad. W rzeczywistości nie wiemy kiedy, a z takich udogodnień zaczniemy korzystać codziennie - czy nie tak było z bankowością internetową?

Partnerem raportu jest BZ WBK

Sprawdź: PROGRAM PIT 2015

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »