Jak zmienić dostawcę?
Urząd Regulacji Energetyki przedstawia krok po kroku, jakie działania trzeba podjąć, żeby zmienić dostawcę energii.
1. Analiza opłacalności zmiany sprzedawcy energii elektrycznej
- Jakie są korzyści i oszczędności?
- Jakie są warunki obecnie podpisanych umów cywilno-prawnych?
2. Decyzja o zmianie sprzedawcy, podpisanie umowy z nowym sprzedawcą
CO NOWY SPRZEDAWCA ZREALIZUJE ZA NAS W NASZYM IMIENIU*:
A. Wypowiedzenie umowy staremu sprzedawcy
B. Podpisanie umowy z naszym OSD (operatorem systemu dystrybucyjnego)
C. Zgłoszenie do OSD zawierające**:
a) określenie stron nowej umowy sprzedaży,
b) termin obowiązywania umowy,
c) planowane ilości dostaw energii,
d) określenie podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie handlowe (najczęściej będzie nim nowy sprzedawca).
*kroki te może także wykonać firma/instytucja
**w niektórych przypadkach nowy sprzedawca z upoważnienia
3. Dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników energii)oraz
4. Rozliczenie się ze starym sprzedawcą.
Czynności wykonywane przez OSD i starego sprzedawcę energii.
W dniu zmiany sprzedawcy OSD zobowiązany jest dokonać odczytu układu pomiarowego (w terminie do 5 dni roboczych). Odczyt jest przekazywany przez OSD staremu i nowemu sprzedawcy do 5 dnia następnego miesiąca. Na tej podstawie otrzymamy fakturę końcową.
1. Odbiorca dokonuje wyboru sprzedawcy i zawiera umowę sprzedaży.
Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą - takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży.
Odbiorca może zapytać nowego sprzedawcę o możliwość zawarcia umowy kompleksowej (zamiast dwóch umów - umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług dystrybucji)
2. Odbiorca wypowiada obowiązującą dotychczas umowę sprzedaży
W przypadku pierwszej zmiany odbiorca wypowiada zazwyczaj tzw. umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej, jak i świadczenia usługi dystrybucji.
3. Odbiorca zawiera umowę o świadczenie usługi dystrybucji
Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji. Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej. Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony. W takim przypadku nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.
4. Odbiorca informuje operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą
Zgłoszenie odbywa się z wykorzystaniem formularza udostępnianego przez operatora systemu dystrybucyjnego (m.in. na stronie internetowej operatora).
5. Ewentualne dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników)
W zależności od wielkości zużycia energii zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego. Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu, którym w przypadku odbiorców w gospodarstwie domowym jest operator systemu dystrybucyjnego.
6. Odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą
W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy. Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy - na tej podstawie dokonywane jest rozliczenie końcowe.