Jak zwrócić niechciany prezent świąteczny? Oto co musisz wiedzieć

Nie każdy prezent świąteczny można zwrócić lub wymienić. Każdy podlega natomiast gwarancji. Do reklamacji nie jest potrzebny paragon. Jeśli sprzedawca się go domaga - łamie prawo.

Jeśli wręczamy komuś prezent niebędący towarem spożywczym, warto dołączyć do niego dowód zakupu. Zasady etykiety i savoir-vivre dopuszczają taką możliwość, a wręcz zalecają ją w przypadku droższych przedmiotów i tych objętych gwarancją. Osoba obdarowana nie powinna się o to obrazić. Zawsze można także wytłumaczyć, dlaczego w paczce z podarkiem, znajduje się rachunek. Warto też zaznaczyć, że nie będzie nam przykro jeśli prezent zostanie zwrócony bądź wymieniony na coś innego. 

Reklama

Zwracanie prezentu świątecznego po upływie 14 dni

A co zrobić w przypadku otrzymania nietrafionego prezentu świątecznego? Jeśli rzecz została kupiona w sklepie internetowym, można zwrócić ją w przeciągu 14 dni. Co istotne - czas ten liczy się od momentu dostarczenia towaru. Przed zgłoszeniem chęci odesłania towaru należy więc ustalić, kiedy to nastąpiło. 

Niektóre sieci handlowe oferują dłuższy termin zwrotu wynoszący np. 30 lub 60 dni. Należy jednak pamiętać, że po upływie 14 dni, zwrot odbywa się na zasadach określonych przez dany podmiot. Prawo chroni konsumentów jedynie przez 14 dni. W tym czasie przedsiębiorca jest zobowiązany do przyjęcia towaru na zasadach określonych przez ustawę i zwrócenia pieniędzy klientowi w przeciągu dwóch tygodni. Jeśli tego nie zrobi, naraża się na konsekwencje prawne. 

Czy sklep może zwrócić pieniądze na kartę podarunkową?

Przepisy zabraniają przedsiębiorcom m.in. domagania się, by odesłany towar posiadał oryginalne opakowanie, a także zwracania pieniędzy w formie karty podarunkowej lub bonu. Sklep nie może również uzależniać zwrotu od posiadania paragonu. Wymagany jest dowód zakupu, a tym może być m.in. potwierdzenie przelewu lub transakcji bankowej albo potwierdzenie zamówienia i zapłaty. Jeśli zwrot odbywa się po okresie ochronnym, to klient musi dostosować się do zasad danego sklepu. W obu przypadkach przedsiębiorca ma prawo żądać, by to konsument odpłacił przesyłkę zwrotną. 

Czy sklep stacjonarny musi przyjąć zwrot?

Prawo wymusza na sprzedawcach przyjmowanie zwrotów jedynie, gdy transakcja została zawarta na odległość. Klient może odesłać towar zamówiony przez internet, ale jeśli kupił przedmiot w sklepie stacjonarnym, to od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie zwrot. Sklepy stacjonarne nie mają również obowiązku wymiany towaru na inny. Paragon nie jest wymagany do zwrotu lub reklamacji. Wystarczy wspomniany dowód zakupu. 

Zwrot i reklamacja bez paragonu

Oprócz wymienionych już wyżej przykładów dowodem zakupów może być także zeznanie świadka. "Prawo cywilne nie posługuje się tzw. legalną teorią dowodową (legalną teorią oceny dowodów). Oznacza to, że dowodem może być wszystko, za pomocą czego można wykazać zaistnienie danego faktu (art. 6 Kodeksu cywilnego). Jednym słowem brak np. paragonu lub rachunku niekoniecznie uniemożliwia skuteczne złożenie reklamacji" - podaje na swojej stronie Federacja Konsumentów. 

"Dowodem potwierdzającym zakup może być również adnotacja na gwarancji, zeznania świadków (najlepiej kilku, spoza rodziny), a także potwierdzenie wykonania umowy za pomocą elektronicznego środka płatniczego" - wyjaśnia Federacja Konsumentów. W przypadku braku dowodu zakupu sklep może odmówić przyjęcia zwrotu lub reklamacji. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zwrot | prawo konsumenta | prezent
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »