Jakie prawa ma pożyczający przez internet?

Instytucje finansowe udzielające szybkich kredytów i pożyczek coraz częściej oferują swoje usługi za pośrednictwem internetu. To pozwala im dotrzeć do znacznie szerszego grona potencjalnych klientów w porównaniu do tradycyjnych placówek. Tego rodzaju działalność musi być jednak zgodna z przepisami chroniącymi konsumentów, którzy korzystają z usług finansowych świadczonych na odległość.


Uchybienia w ofertach

Reklama

Jak wynika z ostatnio przeprowadzonej kontroli, działające w sieci parabanki nierzadko nie informują klientów o przysługujących im prawach, kosztach pożyczki czy innych wymaganych danych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził 24 strony internetowe oferujące szybkie kredyty. Przedsiębiorcy uczestniczący w tej akcji zostali wybrani losowo po wpisaniu do wyszukiwarki haseł takich jak m.in. chwilówka, szybki kredyt, pożyczka bez BIK.

Brak informacji dotyczącej kosztów udzielanej pożyczki to najczęściej występujący problem w tego rodzaju ofertach. Na niektórych stronach poddanych urzędowej kontroli, a służących do zawierania umów na odległość (on-line), brakowało także danych o zasadach zapłaty ceny, kosztach rozmów telefonicznych czy prawie do wypowiedzenia umowy.

Chcesz wziąć kredyt przez Internet? Podyskutuj o tym na forum

Efektem kontroli są teraz prowadzone postępowania wyjaśniające wobec blisko połowy objętych kontrolą firm.

Umowy na odległość to umowy zawierane między przedsiębiorcą a konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, np. telefonu, telefaksu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej.


Usługi finansowe na odległość

Prawodawca wspólnotowy, a w ślad za nim ustawodawca krajowy w szczególny sposób chronią interesy konsumentów zawierających umowy przy wykorzystaniu środków porozumienia się na odległość, w tym coraz częściej Internetu. W przypadku Polski jest to ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. W szczególny sposób zadbano o prawa słabszych uczestników rynku korzystających z usług finansowych świadczonych na odległość. Należą do nich czynności bankowe i ubezpieczeniowe, umowy kredytu konsumenckiego, a także umowy uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

W przypadku tego rodzaju ofert przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta m.in. o:

  • swoich danych rejestrowych,
     
  • istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
     
  • cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, w tym opłaty i podatki, a w przypadku niemożności określenia dokładnej ceny, podstawie obliczenia ceny umożliwiającej konsumentowi dokonanie jej weryfikacji,
     
  • ryzyku związanym z usługą finansową, jeżeli wynika ono z jej szczególnych cech lub charakteru czynności, które mają być wykonane, lub jeżeli cena bądź wynagrodzenie zależą wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
     
  • zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
     
  • kosztach oraz terminie i sposobie świadczenia usługi,
     
  • prawie oraz sposobie odstąpienia od umowy albo wskazaniu, że prawo takie nie przysługuje
     
  • dodatkowych kosztach ponoszonych przez konsumenta wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli mogą one wystąpić,
     
  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
     
  • miejscu i sposobie składania reklamacji,
     
  • prawie wypowiedzenia umowy oraz skutkach tego wypowiedzenia, w tym o karach umownych.


Prawa konsumenta

Jednym z podstawowych praw konsumentów zawierających umowy na odległość jest możliwość odstąpienia od takiej umowy w ciągu najbliższych 10, 14 lub 30 dni. Długość tego terminu przyznanego konsumentowi na ponowne przemyślenie transakcji i ewentualnie zmianę decyzji zależy od rodzaju transakcji. Dłuższe terminy (14 i 30 dni) dotyczą właśnie usług finansowych na odległość (np. kredytów, polis ubezpieczeniowych). Z reguły od tak zawartych umów konsument ma prawo odstąpić w ciągu 14 dni. Termin ten dotyczy m.in. zawieranych w sieci umów kredytów i pożyczek, niezależnie od tego, ile wynosi kwota pożyczki/kredytu.

WAŻNE! 
Konsument, który zawarł na odległość umowę o usługi finansowe, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia informacji (warunków umowy), jeżeli jest to termin późniejszy.

Jedynie w przypadku czynności ubezpieczeniowych termin na odstąpienie od umowy wynosi 30 dni od dnia poinformowania konsumenta o zawarciu umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, jeżeli jest to termin późniejszy

W przypadku odstąpienia konsumenta od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w terminie 30 dni od dnia odstąpienia od umowy (gdy chodzi o świadczenia konsumenta) bądź od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy (w przypadku świadczeń przedsiębiorcy). Dla porównania, w przypadku umowy o kredyt konsumencki zawartej w lokalu przedsiębiorcy, termin ten wynosi tylko 10 dni i jednocześnie z odstąpieniem od umowy konsument powinien zwrócić otrzymane pieniądze. Zatem w lepszej sytuacji z tego punktu widzenia są pożyczkobiorcy korzystający z internetowych ofert kredytowych.

Co istotne, przedsiębiorca (tu: instytucja udzielająca kredytu lub pożyczki) nie może zastrzec odstępnego ani kary umownej na wypadek odstąpienia konsumenta w terminie 14 dni od umowy zawartej za pośrednictwem środka porozumiewania się na odległość.

Podstawa prawna: ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.).

autor: Tomasz Konieczny
Gazeta Podatkowa Nr 615 z dnia 2009-11-30

GOFIN podpowiada

Czytaj również:

Smutna prawda o zakupach w sieci

E-handel przebije barierę 15 mld zł

Kupujesz w sieci? Musisz uzbroić się w cierpliwość

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »