Klient musi znać cenę towaru

Często konsumenci podczas zakupów, wybierając dany towar kierują się przede wszystkim jego ceną. Niestety, w sklepach można zauważyć wiele nieprawidłowości w oznaczaniu cenami produktów. Zdarza się, iż przy kasie okazuje się, że cena danego produktu jest wyższa niż ta umieszczona bezpośrednio na towarze. Aby uniknąć nieporozumień niezmiernie ważne jest zagwarantowanie przez sprzedawcę rzetelnej informacji o danym produkcie oraz podanie jego rzeczywistej ceny.


Co powinna zawierać wywieszka?

Reklama

Towary oferowane kupującym w miejscu sprzedaży generalnie opatruje się wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. W przypadku towarów podobnych na wywieszkach powinna zostać umieszczona ponadto nazwa producenta i inne informacje umożliwiające identyfikację ceny z towarem. Na wywieszkach zawsze muszą być podane aktualne ceny. Jeżeli na sprzedaż wystawiona jest większa ilość danego towaru, to wystarczy wywieszkę umieścić tylko przy jednej sztuce identycznego towaru.

Wywieszki powinny być umieszczone w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą. Sprzedawca powinien zadbać o to, by wywieszki wraz z cenami były zlokalizowane w taki sposób, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego, a w szczególności podobnego towaru. Napisy na wywieszkach powinny być wyraźne i czytelne, tak aby nie budziły wątpliwości kupujących.

Jeżeli sprzedawca przewiduje ekspozycję handlową, np. okno wystawowe, gablotę, w której eksponuje swoje towary, to powinien pamiętać, że tam również muszą znaleźć się ceny prezentowanych towarów. Obowiązek uwidaczniania cen istnieje nawet wtedy, gdy zamiast oryginalnych towarów sprzedawca zamieszcza ich atrapy czy wzory.


Jakie produkty nie muszą mieć wywieszek?

Sprzedawcy mają problem z oznaczeniem cenami niektórych rodzajów towarów oferowanych do sprzedaży. Dlatego obowiązujące w tej materii przepisy przewidują, że niektóre towary mogą być oznaczane cenami bez wywieszek. Przykładowo, możliwe jest oznaczenie poszczególnych sztuk (egzemplarzy) towarów wyraźnie napisaną lub nadrukowaną ceną, niebudzącą wątpliwości kupującego, co do jej aktualnej wysokości. Taka możliwość dotyczy określonych rodzajów produktów, np. wierzchnich wyrobów odzieżowych włókienniczych, wierzchniej odzieży ze skóry i futer, książek, gazet, czasopism i wydawnictw periodycznych oraz zapisanych nośników informacji (płyt DVD, CD).

W takiej jednak sytuacji przedsiębiorca musi zapewnić stały, bezpośredni dostęp kupujących do tych towarów. W przypadku towarów, które umieszczone są w miejscu niedostępnym i niewidocznym, np. na zapleczu, ceny powinny być ujęte w cennikach. Cenniki zaś należy wywiesić lub wyłożyć w miejscu sprzedaży towarów tak, aby były one czytelne dla kupujących.

Ważne pojęcia!
  • wywieszka - etykieta, tabliczka lub plakat z wydrukowaną lub napisaną odręcznie ceną i nazwą towaru, niezłączone trwale z towarem,
     
  • towar o małych gabarytach - towar, którego żadna powierzchnia nie przekracza 10 centymetrów kwadratowych,
     
  • powierzchnia sprzedażowa - powierzchnia w miejscu sprzedaży detalicznej, dostosowana do samoobsługi kupujących, do której mają oni bezpośredni dostęp,
     
  • towar podobny - towar o podobnych parametrach techniczno-użytkowych, różniący się pod względem poziomu technicznego, wzornictwa lub innych cech.


Na każdym produkcie cena lub kod kreskowy

Oprócz wywieszek, o których była mowa wcześniej, towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej powinny być oznaczone cenami w sposób bezpośredni na poszczególnych egzemplarzach lub na ich pojedynczych opakowaniach, metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznaczenia. Nie ma obowiązku oznaczania każdej sztuki towaru ceną w sklepach samoobsługowych, jeżeli przedsiębiorca stosuje oznaczenia kodami kreskowymi. Przy czym w takim przypadku towary nieoznaczone ceną muszą zostać opatrzone wywieszkami. Masa lub objętość towaru nieoznaczonego ceną nie może przekroczyć 5 kilogramów lub 5 litrów. Ponadto na sali sprzedaży muszą znajdować się czytniki kodów kreskowych umożliwiające odczytanie ceny. Na każde rozpoczęte 400 metrów kwadratowych powierzchni sprzedażowej powinien przypadać co najmniej 1 czytnik.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. nie wymaga się bezpośredniego oznaczenia ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, które ze swej natury nie mogą być tak oznaczone lub których takie oznaczenie nie miałoby znaczenia dla kupujących. Mowa tu m.in. o towarach o małych gabarytach, sadzonkach roślin, kwiatów ciętych i doniczkowych.

Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10.06.2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów… (Dz. U. nr 99, poz. 894 ze zm.).



autor: Marta Stefanowicz - Wasilewska
Gazeta Podatkowa Nr 545 z dnia 2009-03-30

Dowiedz się więcej na temat: towar | mus | okazuje się | towary | sprzedawca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »